Husaberg-tråden

är det 10mm diameter på shimsen? tror jag skall ta å beställa en box med massa shims.
 
Du får inte vara här Norman, du har ingen husaberg! Jag tänkte väll ta det vid 10 timmars oljebytet, men ska kolla tidigare.

Jag har en KTM så jag får glida runt i husabergtråden hur mkt jag vill, det är VIP för ägarna vet du :P
 
Då kanske man skulle kunna dyka förbi Dankens garage nån dag och få lite tips och trix, "how to"?
 
Min handlare sa till mig "Det här är en modern maskin. Här kollar man inga ventiler."

Det hinner bli renovering innan jag kollar dom...
 
men då ljög han, fick inte igenom 0.10 mm bladmått på någon av ventilerna. Rumstempererad motor. Här skare shimsas!
 
men då ljög han, fick inte igenom 0.10 mm bladmått på någon av ventilerna. Rumstempererad motor. Här skare shimsas!

Sedär! Undrar hur dom kan säga "kolla vid 50 timmar" när det ändå står 3 timmar i boken. Kan ju inte vara värst bra att puttra runt med för tighta ventiler i typ 45 timmar, om dom nu sätter sig lite extra till rätta runt dom där 3 timmarna.

Hur många timmar har du på din Hultqvist?
 
Last edited:
Ska ta väck shimsen imorn, mäta hur tjocka dom är och åka dit och gorma lite om ett par smalare. * edit, läste tidigare svar.
 
Japp 10mm diameter på shimsen. Fan vad smidigt det var när man tog bort kylarna. 2.9 på båda avgas, 2.85 och 2.95 Insug satt på min. Jag har typ 5.2 timmar på min tror jag.
 
Last edited:
Tjena!
Undrar om det är någon som har specialverktyg för Husaberg Fs 650 -04 de som gör att man kan dela på motorn, var bla något halvt kugghjul för att hålla fast kuggar när man drar loss kopplingskorgen.
Är det någon som kan tänka sig låna ut/hyra ut dessa?
Mvh Tom
 
Tjena!
Undrar om det är någon som har specialverktyg för Husaberg Fs 650 -04 de som gör att man kan dela på motorn, var bla något halvt kugghjul för att hålla fast kuggar när man drar loss kopplingskorgen.
Är det någon som kan tänka sig låna ut/hyra ut dessa?
Mvh Tom

Vad jag förstår så ska du klara dig med en mutterpicka.
 
Vad jag förstår så ska du klara dig med en mutterpicka.

Mnjaa, trots att de bara gäller å lossa så kan visst drev ev ta skada... Men mosar man i lite trasa mellan så kuggarna inte slår bör de funka tycker ja... Har även hört att kopparmynt eller alubricka kan användas... Själv använde ja å en polare oss av träskaftet på en mejsel inlindad i trasa (för å slippa träflisor)...
 
Hittade den här guiden för ventiljustering på husa 570: http://dl.dropbox.com/u/5487874/Husaberg Valve Check.pdf
Man behöver dock inte plocka loss hela kammen. Räcker tydligen att man tar ut den typ 2cm. Om man vill kan man sätta ett buntband genom hålet i kammdrevet så att kedjan sitter kvar på kamdrevet.

Jag har aldrig lossat några kamkedje spännare förut.
Vad för verktyg kan man använda istället för specialverktyget? (77329051000)
Vad är det man gör med spännaren när man trycker till den med verktyget?
Såhär står det i manualen för ktm 530:
timing%20chain%20tensioner.png
 
Back
Top