Husaberg-tråden

Kan den ev gå lite snålt? Ja kör 190 huvud, 42 lågfart, OBDTR-nål å
biltema justerskruv åmin går som en klocka iaf...

lite skillnad då han rekomenderar 158-162 huvud och 32,5-35 lågfart:va men han borde veta vad han håller på med
 
lite skillnad då han rekomenderar 158-162 huvud och 32,5-35 lågfart:va men han borde veta vad han håller på med

Det Taffy inte vet om bestyckning till era Husor är inte värt att veta. Han har stenkoll på bestyckningen och den är garanterat rätt.

Att andra rekommenderar större munstycken beror på att de har en helt annan nålprofil.
 
Tjenna! har en Husaberg fs650e 2006 med acra fullsystem, vad behöver jag göra för att den ska gå igenom besiktningen nästa vecka?

Tryck i DB-killer, kontrollera lampor mm.
Köp reflex som man kan klistra på regskylten.
Klart! Säg tack o hej till provaren! Ut och brappa satan!
 
Det Taffy inte vet om bestyckning till era Husor är inte värt att veta. Han har stenkoll på bestyckningen och den är garanterat rätt.

Att andra rekommenderar större munstycken beror på att de har en helt annan nålprofil.

100% +1 på det :tummenupp
 
Jag förstår inte... har skruvat två kvällar i rad nu och blir inte klok på hur ventilerna ska ställas. Jag har öppnat upp ventilkåporna, ska jag nu trycka ned en skruvmejsel i tändstiftshålet för att få dom i högsta läge? Och var ska jag sticka in bladmåttet för att mäta? :huvet

Fixat.
 
Last edited:
Ni som åker husa fs 570... Vad kör ni med för drevning?!

Slängde på 14/48 så ska prova det ikväll. :gnissla


Husa FS 570-11

Skulle sätta på handtagskydden (båge i alu) ikväll men tycker inte att dom passar om jag inte ska våldföra mig och det ska väl inte behövas. Infästningarna för styret hamnar alldeles för nära styrkronan där styret är för tjockt.

KTM art. 58602079010

Ska dom passa eller har jag fått fel?
 
Last edited:
Vad sitter det fram orginal?
Satt 48 bak på min orginal, bytte till 38 drevet som följde med och vart väl inte direkt supernöjd.. Den vart väldigt trött på 5-6 an

Slängde på 14/48 så ska prova det ikväll. :gnissla



Husa FS 570-11

Skulle sätta på handtagskydden (båge i alu) ikväll men tycker inte att dom passar om jag inte ska våldföra mig och det ska väl inte behövas. Infästningarna för styret hamnar alldeles för nära styrkronan där styret är för tjockt.

KTM art. 58602079010

Ska dom passa eller har jag fått fel?
 
Vad sitter det fram orginal?
Satt 48 bak på min orginal, bytte till 38 drevet som följde med och vart väl inte direkt supernöjd.. Den vart väldigt trött på 5-6 an

På min satt det 14/38 från fabrik och jag bytte till 14/48 som följde med men jag tyckte att det blev lite väl, man får ju vxl hela tiden men som du säger med 14/38 så är 6:an onödig...

Tror jag ska lägga mig någonstans mitt emellan men ska ge 14/48 en chans först, jag körde ju bara en timme så jag tänkte ha det över Lelle så får vi se sen... :)
 
På min satt det 14/38 från fabrik och jag bytte till 14/48 som följde med men jag tyckte att det blev lite väl, man får ju vxl hela tiden men som du säger med 14/38 så är 6:an onödig...

Tror jag ska lägga mig någonstans mitt emellan men ska ge 14/48 en chans först, jag körde ju bara en timme så jag tänkte ha det över Lelle så får vi se sen... :)

Ja 6:an blir ju bara som en över växel!
Köpte ett 13 drev nu som jag skall langa på imorgon!
Men först ska jag ut och kolla hur den går nu när jag har bytt till akra skorsten!
 
Jag förstår inte... har skruvat två kvällar i rad nu och blir inte klok på hur ventilerna ska ställas. Jag har öppnat upp ventilkåporna, ska jag nu trycka ned en skruvmejsel i tändstiftshålet för att få dom i högsta läge? Och var ska jag sticka in bladmåttet för att mäta? :huvet

Fixat.


Känn så att vipporna är avlastade (mejsel i hålet e bra för att kolla övre vändläge)
Lossa stoppmuttern, skruva ner skruven, sedan tillbaka med skruven 1/6 dels varv = 0,10 mm, använd muttern som riktmärke den e ju sexkantig.
Eller också köper du specialverktyget från Husaberg, ett böjt bladmått.

Lycka till, Ronny
 
Ja 6:an blir ju bara som en över växel!
Köpte ett 13 drev nu som jag skall langa på imorgon!
Men först ska jag ut och kolla hur den går nu när jag har bytt till akra skorsten!

Nu har jag kört 4h med 14/48 och jag är riktigt nöjd med det när jag väl vant mig, så jag kör nog med det över sommaren :D

Nu använder man 6:an som det är tänkt, lägger i den i ca 100 å då går den fint på landsväg utan att övervarva, med 14/38 drevning så kunde man helt utesluta 6:an.

Den går upp på slangen på 5:an i 100 utan koppling om man vill nu :yoparty
 
Last edited:
Nu har jag kört 4h med 14/48 och jag är riktigt nöjd med det när jag väl vant mig, så jag kör nog med det över sommaren :D

Nu använder man 6:an som det är tänkt, lägger i den i ca 100 å då går den fint på landsväg utan att övervarva, med 14/38 drevning så kunde man helt utesluta 6:an.

Den går upp på slangen på 5:an i 100 utan koppling om man vill nu :yoparty

Det var 14/48 jag körde på innan och jag tyckte att det varva lite förmycket

Nu har jag provat 13/38 och det funkar rätt bra, fortfarande lite seg på 6:an men det kan jag ta för jag orkar inte byta drev igen:-)
Jag rycker upp den utan koppling på 5:an i runt 130:-)
 
Hej! nu har jag inte läst hela tråden men någon som vet om det finns någon bra guide om hur jag konverterar till FCR 39 på min Fe501-03. där det även står hur jag ska bestycka förgasaren?
 
Snabb fråga till er med Husabergare..

Visst är det -04 och framåt man vill ha? Tänker närmast på fs/fe 650 modellerna.

Vad är det som hände då -04?

Det står säkert på alla möjliga ställen men hittar inte..
 
Snabb fråga till er med Husabergare..

Visst är det -04 och framåt man vill ha? Tänker närmast på fs/fe 650 modellerna.

Vad är det som hände då -04?

Det står säkert på alla möjliga ställen men hittar inte..

Största skillnaden är att det sitter Kokusan tändsystem(stort plus)och Keihin FCR förgasare istället för SEM och Dellorto som på dom äldre.550 och 650 fick lite kraftigare startmotor också.
 
Största skillnaden är att det sitter Kokusan tändsystem(stort plus)och Keihin FCR förgasare istället för SEM och Dellorto som på dom äldre.550 och 650 fick lite kraftigare startmotor också.

Tillräckligt stort plus att man skall lägga extra tusenlappar för det?
 
Back
Top