Husaberg-tråden

Husa 650 bett i frambromsen

Hej,
Är inne på min andra Husa FS650 -06 nu och bettet i frambromsen är mycket sämre på nuvarande än på förra hojen.
Båda har gått ca 18 h, men den nuvarande känns klart svampigare än den förra.
Jag har luftat både uppe och nere utan att få ut någon luft.

Finns det något annat att göra än att byta bromsvätska?
 
Prova att lossa banjobultarna med (precis som du lossar nippeln när du luftar), det kan bli luftbubblor även där.

Nästa steg är att se till att bromsoket är högre upp än bromscylindern och lufta igen. :)

/J
 
Hej,
Är inne på min andra Husa FS650 -06 nu och bettet i frambromsen är mycket sämre på nuvarande än på förra hojen.
Båda har gått ca 18 h, men den nuvarande känns klart svampigare än den förra.
Jag har luftat både uppe och nere utan att få ut någon luft.

Finns det något annat att göra än att byta bromsvätska?

Jag upptäckte att min skiva hade fått sig en liten kyss. Det var väldigt svårt att se och för lite att märka när man bromsade (inga vibrationer i bromsandtag etc). Fick rätat till den så försvann svampigheten direkt. Jag har f.ö. bytt bromsvätska ett par gånger men det hjälpte ju inte eftersom det inte var orsaken. Så kolla skivan.
 
Jag har funderat på å skaffa mig en uppsättning fälgar nu till vintern och undrar nu om det stämmer att ja måste byta bromsar för att kunna åka med enduro fälgarna? Kan man inte bara montera över bromsskivan från 17" fälgarna?
 
Jag har funderat på å skaffa mig en uppsättning fälgar nu till vintern och undrar nu om det stämmer att ja måste byta bromsar för att kunna åka med enduro fälgarna? Kan man inte bara montera över bromsskivan från 17" fälgarna?

Sök på soe.se och husaberg-tråden där, finns bilder mm
 
Jag har funderat på å skaffa mig en uppsättning fälgar nu till vintern och undrar nu om det stämmer att ja måste byta bromsar för att kunna åka med enduro fälgarna? Kan man inte bara montera över bromsskivan från 17" fälgarna?

Du kan visst använda motardbromsen, men du måste sätta en extra distans på axeln på oksidan och shimsa ut bromsskivan lika mycket, annars hamnar skivan snett i oket och ekrarna tar i. Inte bra nå't av det.

På både 04an och 06an shimsade jag 5 mm, då gick den precis fritt.
 
Last edited:
Ok, då är det ju bara å leta på några fina fälgar.Har nämligen hört att ja skulle behöva byta hela bromskitet å det blir ju ett jävla jobb. Lättare om ja nu bara kan ha en distans å lägga i mellan när man ska leka på gruset. Tackar å bockar för hjälpen.
 
Du kan visst använda motardbromsen, men eftersom offroadfälgens nav är smalare än motardfälgens, är det bra att sätta en extra distans på axeln på oksidan och shimsa ut bromsskivan lika mycket, annars hamnar skivan snett i oket och ekrarna tar i. Inte bra nå't av det.

På både 04an och 06an shimsade jag 5 mm, då gick den precis fritt.
Är du säker på det??

Jag vill minnas att jag fick shimsa oket år ena hållet, och sen shimsa tillbaka skivan, för att inte ekrarna skulle ta i radialoket som är bredare än endurooket!? Kanske fanns två orsaker...
 
Är du säker på det??

Jag vill minnas att jag fick shimsa oket år ena hållet, och sen shimsa tillbaka skivan, för att inte ekrarna skulle ta i radialoket som är bredare än endurooket!? Kanske fanns två orsaker...
Öööh... ja?!? Jag gjorde det så sent som för 4 veckor sedan! En distans på hjulaxeln och en skiva mellan fälg och bromsskiva. Funkade klockrent. Men jag kan ju ha fel, jag är ju bara en :tuttar . :tungan


(Edit: däremot, när jag tänker efter, shimsade jag 04an 4 mm och 06an 5 mm!)
 
Öööh... ja?!? Jag gjorde det så sent som för 4 veckor sedan! En distans på hjulaxeln och en skiva mellan fälg och bromsskiva. Funkade klockrent. Men jag kan ju ha fel, jag är ju bara en :tuttar . :tungan


(Edit: däremot, när jag tänker efter, shimsade jag 04an 4 mm och 06an 5 mm!)

Att du gjorde det är jag hundra på. Jag har gjort det själv som du kanske minns. Fick inte du min ritning på distansring för skivan för nåt år sen t.o.m?!
Det jag ifråggasatte var det jag fetmarkerade, att navet skulle skilja i bredd ;)
 
Att du gjorde det är jag hundra på. Jag har gjort det själv som du kanske minns. Fick inte du min ritning på distansring för skivan för nåt år sen t.o.m?!
Det jag ifråggasatte var det jag fetmarkerade, att navet skulle skilja i bredd ;)
Jahaaaaaaaaaaaaaaa!!! NU fattar jag. *blond* Och det är mitt antagande, eftersom det blir så mycket hjulaxel "kvar" när man monterar skiten, men det kan vara fel. :va Jag skulle ha mätt om det inte vore för att hojen är borta. Puts väck.

Distansen/shimset är i vilket fall för att få bort ekrarna från oket och rikta in skivan, oavsett orsaken till problemet. :tummenupp

Din ritning har jag inte fått, vi pratade om den, men du levererade aldrig. Jag gjorde en egen. Mycket primitiv, men den funkar. :krama
 
Det jag ifråggasatte var det jag fetmarkerade, att navet skulle skilja i bredd ;)


Jag är benägen att hålla med, jag sätter en liten slant på att naven är lika stora/breda.
Skillnaden är att på 21" hjul att ekrarna sitter i en rakare vinkel ut från navet (räknat från hjulaxeln).
På motardhjulen viker ekrarna av inåt kraftigare eftersom fälgbanan är närmre navet.

Ett annat tips för att få på endurohjulen kan ju vara att fräsa/slipa ner några millimeter på oket.
 
FS650 fjädringsinställningar

Jobbar med fjädringsinställningarna på min FS650 -06 då dessa var lite märkligt ställda.
Utgår från SAG, förspänning, comp och rebound enligt manualen. Har inte hunnit testa ännu så vet inte hur skillnaden kommer upplevas.

Har för mig att det blev nya inställningar enligt manualen till -08 (eller var det -07)?
Hittar inte manualerna till dessa på nätet, någon som vet vilka inställningar som gäller för -08?

Ni som justerat era inställningar med framgång, vad har ni kommit fram till jämfört med manualinställningarna?
 
Jag är benägen att hålla med, jag sätter en liten slant på att naven är lika stora/breda.
Skillnaden är att på 21" hjul att ekrarna sitter i en rakare vinkel ut från navet (räknat från hjulaxeln).
På motardhjulen viker ekrarna av inåt kraftigare eftersom fälgbanan är närmre navet.

Ett annat tips för att få på endurohjulen kan ju vara att fräsa/slipa ner några millimeter på oket.

Exakt!

I kombination med att oket är lite fetare. Endurooket är ju bara ett tvåkolvs vilket gör att det bygger mkt mindre på insidan


In your face tant krascha :arsele :pannkyss
 
Någon som har lista över samtliga lager i motor? Gärna med SKF art.nr (för dom det finns)
 
Jag vill minnas att alla packboxar även ingår i packnings set, kan någon bekräfa det? Framgår inte av manualen.
 
Borttappat: 1st tomgång tillhörande en FE450s -04 :huvet

Hilfe bitte. Symptomen är t.ex om jag kör och motorbromsar låter allt fint men börjar hacka när man är nere på ungefär tomgångsvarv. Slår jag på då så tar den sig bra. Om jag inte gör det dör den. Startar heller inte utan lite grundgas. Det verkar som om problemet uppstod under körning.

Jag har haft isär förgasaren två gånger, ena gången för lite grundrengöring och andra för betydligt mer noggrann rengöring.
Testade med förgasaren från stora hojen och då gick det bättre (var inte ute och testade men det fanns tomgång iaf).
Har plockat bort vartenda munstycke som går och gjort rent.
Tagit bort varmstart och choke och kontrollerat deras funktion.
Kontrollerade blandskruven och den stod på sina knappa två varv ut (gjorde såklart rent där oxå).
Kontrollerat insugsgummit.
Kontrollerat bränsle till förgasaren, den går ju dessutom toppen på alla varv förutom just tomgång.
Kotrollerat alla evakueringslangar.
osv
osv
osv

Nån som har en bra idé :)
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top