Husaberg tändinställning!

Flaskboll

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2005
Hoj
Husaberg 650 såld, R1-01 såld, R1- 05
Jag har en husa 650.
När man ska ställa in kamkedjan i rätt läge ska plupparna vara mitt emellan varandra. Men behöver kolven vara i sitt översta läge likadant som när man ställer in ventilerna ?

Min kickaxel få rjag inte till den liksom hakar fast sig när man dragit halvvägs, jag har rivit isär hela skiten men kan inte se varför den fastnar halvvägs ibland.
Ingen som har någon sprängskiss på hur man sätter ihop kickaxeln med den där jäkla fjädern?

Kanske är husaberg.se som gäller.

Kolven skall vara i d övre döläget precis som när du ställer ventilerna. Se till att du även vänder camen rätt med nockarna neråt...

Flaskboll skrev:
2206333 Jag har en husa 650.
När man ska ställa in kamkedjan i rätt läge ska plupparna vara mitt emellan varandra. Men behöver kolven vara i sitt översta läge likadant som när man ställer in ventilerna ?

Min kickaxel få rjag inte till den liksom hakar fast sig när man dragit halvvägs, jag har rivit isär hela skiten men kan inte se varför den fastnar halvvägs ibland.
Ingen som har någon sprängskiss på hur man sätter ihop kickaxeln med den där jäkla fjädern?

Jag kan hjälpa dig med kamkedjeinställningen och kicken om du vill. MSN/ICQ om du har eller om du vill ringa så släng ett PM. Kan vara lite knivigt första ggn man pillar på demdär grejorna. Hade själv samma problem med kickaxeln tills jag läste manualen lite noggrannare.

Står det mer exakt i instruktionsboken om hur man sätter dig grejerna ?

// Niclas

Flaskboll skrev:
2206560 Står det mer exakt i instruktionsboken om hur man sätter dig grejerna ?

// Niclas
Jag har inte kikat i instruktionsboken gällande kamkedjeinställningen men kicken står det allt om. De markeringarna du har på svänhjulet är dock inte till kamkedjeinställningen utan till tändningen, så följ inte dem utan stoppa istället ner något i tändstiftshålet.

På din cykel har du en skruv framtill på ena blockhalvan. Tar du bort den så kommer du å se veven om du lyser in i hålet. Vrid motorn runt långsamt så kommer du se ett spår i veven. Där har du rätta nollan. Tar du bort kopparbrickan från skruven så kan du skruva in den i spåret på veven å på så vis låser du den utan att behöva va orolig att du under tiden du mekar dit cam mm ruckar på nollan. Skulle d inte funka me den skruven ere bara å ta en M8 bult som e tillräcklig lång å dra dit. Du bör spetsa till den lite så den går in i spåret.

Flaskboll skrev:
2206333 Jag har en husa 650.

När märkningen pekar uppåt på drevet är kolven i ÖD.Sätt dit kickfjädern först i rätt läge.Dit med kickaxeln,det finns ett hål i den som fjädern ska sitta i.Håll in den fjäderbelastade "droppen" och vrid kickaxeln tills det går att trycka ner den i botten och sätt dit kickdrevet.Var noga med att hålla kickaxeln nertryckt i botten tills du har plockat ihop allt.Hoppar den ut är det bara att riva bort kopplingskorgen och börja om.Låsskruven på framsidan av motorn finns från -04 om jag inte kommer ihåg helt fel.Det finns nog verkstadshandbok att ladda hem på husaberg.se om du behöver.

Bifogat

• Husadrev.jpg
    Husadrev.jpg
    50.5 KB · Visningar: 135
Back