husaberg svårstartad!

Kärregård

RackabajkMc
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
R1 Streetfighter Bad As!
hej!

min husa -02 är väldigt svår startad

elstarten klickar bara när man trycker på knappen?
får kicka väldigt många gånger innan den går igång?

det sitter 45/190 munstycken
kan det va att den får alldelles för mycke bensin när jag ska starta den?
eller kan den få helt för lite?

ska jag prova flytta nålen?

har satt dit ett fp-helsysytem nyligen men har varit seg startad innan bytet också

tacksam för snabba svar

mvh marcus

har precis ställt dom!
så det ska va perfekt!
men jag kan kolla dom igen för säkerhets skull.
men tycker det är lustigt att elstarten inte funkar.funkade för nån vecka sen..och batteriet har fullt tryck 12,78.

tänkte prova o skruva in blandskruven helt o se om det blir nån skillnad.

Kan det va att ventilerna öppnar för lite??

Last edited:
har precis ställt dom!
så det ska va perfekt!
men jag kan kolla dom igen för säkerhets skull.
men tycker det är lustigt att elstarten inte funkar.funkade för nån vecka sen..och batteriet har fullt tryck 12,78.

tänkte prova o skruva in blandskruven helt o se om det blir nån skillnad.

Kan det va att ventilerna öppnar för lite??

Feljusterade ventiler eller nersliten autodekomp. (Sitter på kamaxeln) Det blir samma symptom för startmotorns del.

Prova att ha pekfingret lite lätt på dekomphandtaget som sitter vid kopplingshandtaget. Tryck på Play.

Då brukar start motorn orka dra runt motorn om det elektriska i övrigt är OK.

Feljusterade ventiler eller nersliten autodekomp. (Sitter på kamaxeln) Det blir samma symptom för startmotorns del.

Prova att ha pekfingret lite lätt på dekomphandtaget som sitter vid kopplingshandtaget. Tryck på Play.

Då brukar start motorn orka dra runt motorn om det elektriska i övrigt är OK.

okey tack!
jag ska kolla upp detta direkt imorgon..jobbar eftermidda så man går ju här o funderar lite..vill hem o skruva!!

Hade liknande problem på min... Slutade med att riva elstart varvid den lilla fjädern som ska ligga precis rätt runt axeln fick fästas om. Provade med batteri eftersom det "klickade" och man tror det är för lite pulver.

Det som tyvärr är för lite pulver är i el - eller hjälpstarten som är alldeles för klena grejer men blev bättring på från -04 på 650 varianten...

okey tack!
jag ska kolla upp detta direkt imorgon..jobbar eftermidda så man går ju här o funderar lite..vill hem o skruva!!

Förstår inte varför 02ans elstart kallas för hjälpstart. Elstarten från 02 är dock inte optimalt utprovad innan den sattes i produktion, så det finns inga marginaler. Från 04a så är den bättre.

Om allt är i sin ordning så funkar den som en vanlig elstart. Om den inte fungerar som en elstart så är det nog så att allt inte är som det ska. Kanske beroende på mindre vetande. För det är trots allt en del grejjer som ska lira ihop samtidigt.

Det går tex inte att köpa ett billigt batteri med samma yttermått, för det kan inte leverera den ström som krävs vid aktivering av startmotorn. Batteriers kapacitet brukar anges i amperetimmar. Amperetimmar kan vara samma på 2 olika batterier, men ett batteri kan inte leverera högre stöm än vad den inre resistansen medger. Åberopar ohms lag för detta påstående.

Det kan vara en orsak till att hojjar med "hjälpstart" inte vill starta med hjälp av densamma.

En annan vanlig felorsak är att dekompen blir utsliten med följd att inte startmotorn orkar dra runt.

Jag sticker ut hakan nu och påstår att jag kan få vilken 02a som helst att gå igång med hjälp av elstarten. Dock så kan det behövas inköpas nya orginaldelar.

Förstår inte varför 02ans elstart kallas för hjälpstart. Elstarten från 02 är dock inte optimalt utprovad innan den sattes i produktion, så det finns inga marginaler. Från 04a så är den bättre.

Om allt är i sin ordning så funkar den som en vanlig elstart. Om den inte fungerar som en elstart så är det nog så att allt inte är som det ska. Kanske beroende på mindre vetande. För det är trots allt en del grejjer som ska lira ihop samtidigt.

Det går tex inte att köpa ett billigt batteri med samma yttermått, för det kan inte leverera den ström som krävs vid aktivering av startmotorn. Batteriers kapacitet brukar anges i amperetimmar. Amperetimmar kan vara samma på 2 olika batterier, men ett batteri kan inte leverera högre stöm än vad den inre resistansen medger. Åberopar ohms lag för detta påstående.

Det kan vara en orsak till att hojjar med "hjälpstart" inte vill starta med hjälp av densamma.

En annan vanlig felorsak är att dekompen blir utsliten med följd att inte startmotorn orkar dra runt.

Jag sticker ut hakan nu och påstår att jag kan få vilken 02a som helst att gå igång med hjälp av elstarten. Dock så kan det behövas inköpas nya orginaldelar.

Min "klickade" oxå.. Så jag köpte biltemas billigaste batteri och satte dit. Pang så var den igång! :yoparty

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti