Husaberg STYLING/MODDNING

Tjo

Tror batteriet till min husa har tagit stryk av vintern, den tar nämligen inte laddning så bra. Tänkte köpa biltemas gelbatteri. Nån av er som kör på det? Sökte lite o fick varierat resultat, vissa tycker det är kasst o andra tycker det är bra.

btw nån som har måtten på batteriet i huvet? Ja kolla manualen o där stod det inte.

Köp yausa, snacka med RoLLER har på sh för pris! Biltema håller typ 2 veckor, behövs mkt kraft för en, enstånkare...

Vilken bestyckning ska man ha när man smäller på ett Akra-helsystem?

Hojen är en Husa FS650 -04

Så här blev resultatet efter Lelle lagt sina magiska fingrar på Husa-bitchen. Plöstligt har jag tomgång (2000 varv, går som en klocka), istället för mitt "fix" med 4000 varv hysteriskt i botten... :rolleyes:

Slutresultatet, 165 huvudmunstycke, 48 lågfart = 61 hästar på bakhjulet och lite drygt 55 Nm.

Kurvorna bifogas.

Inget bludder och inga smällar, går jämnt och fint och drar som satan, men inte lika hysterisk som med orginalbestyckningen (160/45), då det var bra mycket mer vrid och en flackare vridkurva, men den gick så snålt från mitten och uppåt i effektregistret att jag blev rekommenderad att låta den gå lite fetare för att inte riskera att grejerna pajar. Så rejsbestycking 160/48 med de moddar jag gjort med hojen, dvs moderat portning och helsystem med dubbla pipor = ca 63 hk och 60 Nm
(rekommenderat att ha uppbackning av rejsteam med obegränsade resurser :tungan )

Nu vill jag bara ha en 05/06 orginalkurva att jämföra med, Lelle hade en 04a i datorn bara.

Bifoga blandkurvorna! Bitte.:)

Bifoga blandkurvorna! Bitte.:)

Har inte dem utskrivna, men med den senare bestyckning ligger den och pendlar fint runt 13,1 +/- 0,1 i princip hela kurvan ut.

Med första bestyckningen låg den runt 13,1 de första 3-4000, sedan gick den snålt, men lika, hela vägen till varvstoppet, skillnad ca 2,0 uppåt på skalan. (kommer inte ihåg om det var mer eller mindre, är inte så bevandrad i air/fuel ratio i Dynobänkar)

Vad har hela trimningskalaset gått på?:näsblod
Alldeles för mycket! :D Men eftersom det inte var ämnat som trimning, utan ett försök att få ner ljudet, så får jag väl ändå anse att det är okej.

Portningen gjorde jag ju för att hojen ändå var isär, Dr Bike var nyfiken och Husabergs toppar ser bedrövliga ut inuti orginal.

Som bonus går hojen ännu bättre än den gjorde förut och jag var INTE missnöjd, tvärtom!

Portning, system, omsvetsning av piggy-back och bänkning ca 20 000 kr. :skrämd

Last edited:
Har inte dem utskrivna, men med den senare bestyckning ligger den och pendlar fint runt 13,1 +/- 0,1 i princip hela kurvan ut.

Med första bestyckningen låg den runt 13,1 de första 3-4000, sedan gick den snålt, men lika, hela vägen till varvstoppet, skillnad ca 2,0 uppåt på skalan. (kommer inte ihåg om det var mer eller mindre, är inte så bevandrad i air/fuel ratio i Dynobänkar)

Nyfikenheten stillad.Tack.:tummenupp

Man far tacka for omdommet... :rodnar

Som Yasha sager... det var "lage" att s.a.s "titta till" toppen ;)
Nar den anda var isar... och syftet var alltsa INTE max antal hastar, aven om det nu "rakade" bli ratt bra anda...
Det fanns alltsa en hel del potential om man sager sa.

Syftet var ett forbattrat vrid, med en handfull extra hastar som bonus.
Motorn verkar ha reagerat precis som vi planerade.
Kul.

Mission accomplished....

P.S Yashas hoj bankades med slicks, varfor troligen 3 till 4 hastar ytterligare skall adderas till resultatet. Men som sagt, pappershastar ar just bara pappershastar...
Real life - ar det som galler, och om Yasha ar halften sa nojd som hon later, sa ar det gott nog for mig :)

Last edited:

Som bonus går hojen ännu bättre än den gjorde förut och jag var INTE missnöjd, tvärtom!

Portning, system, omsvetsning av piggy-back och bänkning ca 20 000 kr. :skrämd

Et styck husa + 20-papp.:gnissla Huua, som en sprillans ny Aprilia SXV fast med mindre hästar :tungan Då vågar man ju knappast gissa vad Stoffys har kostat per extra hk:näsblod

:yoparty

asso!? vart finns en sån då?

Det kan du nog söka upp på husaberg.com. Om du inte hittar nån nära dej så kan du säkert beställa från tex karlströms motor med leverans dagen efter.
Personligen tycker jag att det ser ganska fult ut å ha kvar den gula orginaltanken om du byter till svart plast i övrigt.

Det kan du nog söka upp på husaberg.com. Om du inte hittar nån nära dej så kan du säkert beställa från tex karlströms motor med leverans dagen efter.
Personligen tycker jag att det ser ganska fult ut å ha kvar den gula orginaltanken om du byter till svart plast i övrigt.

tack för hjälpen.:tummenupp p.s jag år rätt dålig på datorer:huvet

har sett en extra tank, som ska placeras under sadeln, nån som vad man kan få tag i en sån, och vad priset ligger på?

Verkligen ingen som har satt K&N-filter direkt på förgasaren på en Husa 650?

Har beställt det eliptiska diod-baklyset som många har. Det är ju klarglas på det, vad säger ni, ska jag beställa blinkers med klarglas oxå, eller ska man ha mörka glas? Om mörkt, ngn som har en bra idé hur man "svärtar" ner baklysets glas, jämt o fint? Tänkte på spray, men om man inte är lackerare så känns det dömt att misslyckas. Tips?

Det finns lite överallt tex Mcvaruhuset i Sthlm om du vill köpa över disk för 500 pengar, men Kvänum låter inte som det ligger i 08-området...

Det billigaste stället jag har hittat är här 229 pengar + frakt:
http://www.danmobility.se/product.asp?c=894548685&n=1688887494&pn=1685947407

Beställde igår, har fått track-id o allt redan, skall levereras på måndag.
Bara hoppas att det e samma lika som "alla andras", mailade o frågade, dem sa att det var ett godkänt baklyse med bromljus, vad mer kan man behöva :tummenupp

Verkligen ingen som har satt K&N-filter direkt på förgasaren på en Husa 650?

Har beställt det eliptiska diod-baklyset som många har. Det är ju klarglas på det, vad säger ni, ska jag beställa blinkers med klarglas oxå, eller ska man ha mörka glas? Om mörkt, ngn som har en bra idé hur man "svärtar" ner baklysets glas, jämt o fint? Tänkte på spray, men om man inte är lackerare så känns det dömt att misslyckas. Tips?

Har du luddiga tärningar o Wunderbaums på styret oxå? :tungan

Hehe, jag har ingen orange Husa iaf :hihi

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026