Husaberg startproblem

Lämpa ur tanken? Jobbigt :tomten
Får pröva att lirka lite med en shiftnyckel, om det inte fungerar
så må tanken bort :)

Tror den vill komma til livs igen om jag skifter stift.. :fyllisar
 
Ursäkta mig om jag låter elakt, men allvarligt om du inte vet hur man kollar tändstiftet så är det nog bäst att du låter bli hojen och be din kompis eller nån annan kolla på din hoj och du lär av det...Annars är risken stor att du pajjar nåt..
 
Vet godt var tändstiftet är. Säger sig själv? :)
Är inte såå njub, jag vet hur en motor fungerar :D
 
är det så svårt att kicka igång den utan elstart?
jag kickar alltid igång min husaberg 650, min elstart är till å med bort monterad.. sen om du skall byta tändstift så är det väll läge att ta bort tanken föst? lättare å komma åt å tanken är ju ändå lätt att ta bort :)
 
Fick av tanken hehe.. men.. :O

När jag tog av tändstift hättan så ser jag att stiften sitter ju långt nedom i et hål.. och jag har inte någon husaberg tändstift nyckel..

vad för nyckel användar jag för att komma till och skruva lös stiften?
tog en bild :)
 

Bifogat

  • husab_plug.jpg
    husab_plug.jpg
    109.1 KB · Visningar: 128
techern skrev:
Fick av tanken hehe.. men.. :O

När jag tog av tändstift hättan så ser jag att stiften sitter ju långt nedom i et hål.. och jag har inte någon husaberg tändstift nyckel..

vad för nyckel användar jag för att komma till och skruva lös stiften?
tog en bild :)


Du använder en helt vanlig tändstiftsnyckel... Finns på macken...

Ser ut som en avlång hylsa, som du sedan sätter på ditt spärrskaft och sticker ner i tändstiftshålet...

Och kom ihåg att det ska vara rent runt tändstiftet när du skruvar ur det så inte någonting ramlar ner i cylinderhuset... Jag brukar blåsa ur med tryckluft.

Vet du sen hur du ser om du får gnista på stiftet? Om inte, så håller du gängorna mot en ledande motordel eller annan del av motorcykeln som är jordad. Sen bör du se gnista, om du får en sån dvs...

Har du provat startgas?
Har du verkligen bensin i tanken?
Har du bensinkranen på "on"?
Har du tändningen på?
Är dödarn intryckt?

Jaja, nu vet jag inte hur det ser ut på husorna, men testa dessa saker...

Rengör luftfiltret och gå igenom förgasaren är väl steg nummer två, om stiftet ser fint ut och ger gnista...


Lycka till!
 
Hehe tackar för tipsen, ska pröva lite verktyg strax :tuttar

Har bensin
Har kranen på ON
Har tändingen på
Dödknappen menar du? Har en sådan, röd.. men det går inte att ha den i tryckad posisjon. Den går ut av sig själv. Men kan kolla på det!

Jag ska ut i garaget nu strax, så ska berätta hur det gick! :tomten
 
techern skrev:
Hehe tackar för tipsen, ska pröva lite verktyg strax :tuttar

Har bensin
Har kranen på ON
Har tändingen på
Dödknappen menar du? Har en sådan, röd.. men det går inte att ha den i tryckad posisjon. Den går ut av sig själv. Men kan kolla på det!

Jag ska ut i garaget nu strax, så ska berätta hur det gick! :tomten

Ok, min dödarknapp stannar inte heller intryckt...

Ok, och när du har stiftert urplockat kan du köra med tryckluften nere i cyllen så det blir torrt, det låter som den kan vara ganska sur om du haft choken ute länge... Kicka runt ett par gånger också, så det blir fräsht och fint där nere... Montera tillbaks stiftet och kör startgas ner i luftfiltret....

Sen kickar du igeång den...

Efter den proceduren brukar vad som helst starta, eller iallafall tända. Om den inte tänder då, har du ett problem...

Och jag tror inte du ska hålla på med choken... Inte ens röra gashandtaget.. Inte ens en millimeter!!

Kör bara med startgas...

Du kan höja tomgången en bit också så den inte dör när du får igång den....


Alltså:

Torka förbränningskammarn + tändstiftet med tryckluft. (mycket)
Kicka runt motorn utan tändstift (10 gånger)
Klicka bort choken (choke = off)
Akta gashandtaget!
Höj tomgången (med tomgångsskruven)
Startgas (mycket)
>Kicka!!!

Och om den inte vill, kan du med jämna mellanrum hålla in decompen och kicka runt motorn typ 7 gånger, så ser du till att den inte surar ner sig.

Sen borde den starta, med den här proceduren har jag startat allt från gamla gräsklippare till en ciao som stårt 10 år i väder och vind....

Obs! Det hjälper med färsk bensin i tanken, om det är gammal bensin blir det svårare...

Och om hojen stått väldigt länge, brukar jag spruta in lite olja i cylindern (5/56 eller liknande) så allt glider lite lättare.......



Lycka till!!!!!!!

/Zana


Synd att du bor så långt bort, älskar att hjälpa folk med motorer som trilskas... ;)
 
YESS! Nu startade min äskling! Fan va gott att höra ljudet igen :tummenupp:

Skifta tändstift, så nu startade den med EN gång på elstart. Prövade med en kick på kickstartan, inget särskilt hårdt kick häller.. så BAMBAMBAMBAM, med en enda gång! Så det var tändstiftet som trängde en skift/puss. :tummenupp

Tackar för hjälp! :D
 
Tack Zana :)
-MLM-, aa vet ska passa på. Dom har inte blivit justerade på en stund.
Det är vel att ta ur ventil kåpan, sen stramma, och så skru igen?
Asså inte så lätt, men vet hur man ska göra typ. Har aldrig justerad ventilar själv, men kan få hjälp av nån vänner :)
 
Låt någon annan justera ventilerna åt dig... :rolleyes:
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top