husaberg startar inte

Roppilu

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2008
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha R6 2006
köpte mej en husaberg 650 2002 för 1 vecka sen och andra dagen så pajjade stjärnan som väljer vilken växel som ska ligga i plockade isär och bytte den och nollade allting mot kopplingskorgen har försökt förgäves nu i 5 dagar att få igång den kollat ventiler bytt stift plockat isär och ihop där jag byte stjärnan minst 5 gånger för att dubbelkolla allt och upptäckte första gången att jag ställt veven 1 varv fel så den tände i fel takt. men vred runt det för hand då med så verkar inte som nått tagit i . vad kan ha gått snett ? tacksam för svar kastar hojen i sjön snart! vill ju ut å åka,=/


MVH Robin
 
Den tänder på varje varv ,dvs en gång i onödan så man kan inte misstända den. Se bara till att kammens nockar är vända neråt i ett V och kolven i toppläge. Då ska du linjera ihop punkterna på dreven mot lammelkorgens drev.. (prick mellan prickarna).

Finns bilder på detta här på sm ,, Någon vänlig själ lägger säkert upp dom snart
 
okey. jo det är exakt så jag gjort. de är bara dom 2 dreven där inne som ska ställas på ett visst sätt inga andra?
 
Har gjort precis som på dom bilderna.

Hmm........, mysko. vad kan det då vara? Har du dekompvajern kvar eller passade du på att plocka bort den? Vet att den yttre vajerstyrda dekompen kan vända runt i ventilkåpan på 02 och äldre om man plockar bort vajrarna. Då startar den inte längre. Husaberg löste den grodan från 03 och frammåt.
 
Tänk om det vore så löjligt som det RaceMe nämnde.
Roppilu har kickat så mycket att han fått skavsår på foten haha
Tycker han förtjänar att få igång åbäket nu..
 
Hmm........, mysko. vad kan det då vara? Har du dekompvajern kvar eller passade du på att plocka bort den? Vet att den yttre vajerstyrda dekompen kan vända runt i ventilkåpan på 02 och äldre om man plockar bort vajrarna. Då startar den inte längre. Husaberg löste den grodan från 03 och frammåt.

Detta blev jag nyfiken på, kan du föklara lite mer ingående vad du menar? Är det vajern till den manuella dekompen du menar? Och vaddå vända runt?
 
Detta blev jag nyfiken på, kan du föklara lite mer ingående vad du menar? Är det vajern till den manuella dekompen du menar? Och vaddå vända runt?

Om man tittar på en topp från i detta fallet 02 och jämför med en nyare topp så ser man att dekompmekanismen inte har något mekaniskt mothåll ifall man demonterar vajrarna som aktiverar dekompen. Om båda vajrarna demonteras så kommer den lilla fjädern till dekompaxeln att vilja vrida dekompaxeln moturs. Och när detta händer så kommer dekompaxeln som är halvcirkelformad i genomskärning att vända sig med den icke flata sidan mot vipparmen varpå resultatet blir att avgasventilerna inte längre kan stänga fullt. Ventilspelet försvinner och följdaktligen kompressionen till viss del. Varvid inte motorn längre vill starta. Får väl gå ut i garaget och ta några bilder. Återkommer....... :)
 
Last edited:
Om man tittar på en topp från i detta fallet 02 och jämför med en nyare topp så ser man att dekompmekanismen inte har något mekaniskt mothåll ifall man demonterar vajrarna som aktiverar dekompen. Om båda vajrarna demonteras så kommer den lilla fjädern till dekompaxeln att vilja vrida dekompaxeln moturs. Och när detta händer så kommer dekompaxeln som är halvcirkelformad i genomskärning att vända sig med den icke flata sidan mot vipparmen varpå resultatet blir att avgasventilerna inte längre kan stänga fullt. Ventilspelet försvinner och följdaktligen kompressionen till viss del. Varvid inte motorn längre vill starta. Får väl gå ut i garaget och ta några bilder. Återkommer....... :)

Grymt bra svar. Tror jag är med på vad du menar. Men förklarande bilder är alltid uppskattat.
 
Skulle de vara de som är felet så är de ju enkelt att få reda på de. Bara gå ut o göra ett litet kompprov ;)

Alltid kolla gnista, komp o bensin om motorn inte startar :tummenupp
 
Skulle de vara de som är felet så är de ju enkelt att få reda på de. Bara gå ut o göra ett litet kompprov ;)

Alltid kolla gnista, komp o bensin om motorn inte startar :tummenupp

Det dumma är att det inte går göra komp prov på en Husberg eller andra enståkor som har autodecomp på kammen (dom flesta) Autodecompen trycker ut utblåsventilen vid start och en bit upp i varvtal innan den släpper
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top