Husaberg, startar inte !?

Soetnows

Vem fan e Fsonn?
Gick med
15 Sep 2006
Hoj
Husaberg 650
Hej, idag har ja justerat ventilerna på min Husaberg '02, och allt gick bra tills jag skulle starta den! Den typ tänder inte (fast gnista kommer de) har oxå försökt rulla igång (typ omöjligt) och sist men inte minst så e kicken skittrög precis när den går ner, sen hackar den till åså e den typ helt slö.. :va sen bensin osv. får den me !

Jag har nog stått å kickat i 30-40 min nu å inget händer :gnissla :huvet ! Nån som har en aning om va de kan va som spökar ?

Tacksam för snabba svar då ja ska ut å köra imån å vill få igång den :)

2949816 Hej, idag har ja justerat ventilerna på min Husaberg '02, och allt gick bra tills jag skulle starta den! Den typ tänder inte (fast gnista kommer de) har oxå försökt rulla igång (typ omöjligt) och sist men inte minst så e kicken skittrög precis när den går ner, sen hackar den till åså e den typ helt slö.. :va sen bensin osv. får den me !

Jag har nog stått å kickat i 30-40 min nu å inget händer :gnissla :huvet ! Nån som har en aning om va de kan va som spökar ?

Tacksam för snabba svar då ja ska ut å köra imån å vill få igång den :)
Ställt ventilerna för tight eller för löst?

Ställt ventilerna för tight eller för löst?

Njae, de ska dom inte vara, fast de e väl inte helt omöjligt, men jag gjorde som sist, lossa muttern, ner me ställskruven, tillbaka en kant på muttern ! :rolleyes: Får väl kolla om ja kan tröcka dit bladmåttet å se, eller göra om allt från början :huvet!

Njae, de ska dom inte vara, fast de e väl inte helt omöjligt, men jag gjorde som sist, lossa muttern, ner me ställskruven, tillbaka en kant på muttern ! :rolleyes: Får väl kolla om ja kan tröcka dit bladmåttet å se, eller göra om allt från början :huvet!

E du säker på att du haft kolven i TDC? På min har jag en markering på svänghjulet men sist jag ställde så var markeringen först rätt men fick inte in bladmåttet. Snurrade då ett varv till på kolven så markering kom rätt igen och då stod den rätt och jag fick in bladmåttet. Kan ju vara det som spökar..

E du säker på att du haft kolven i TDC? På min har jag en markering på svänghjulet men sist jag ställde så var markeringen först rätt men fick inte in bladmåttet. Snurrade då ett varv till på kolven så markering kom rätt igen och då stod den rätt och jag fick in bladmåttet. Kan ju vara det som spökar..

Hur ska markeringen stå på svänghjulet? Har hittils kännt efter när kolven är uppe och vänder, lite smidigare med markering.

Kan nästan med 100% lova att du inte haft kolven i rätt läge.
Gör om gör rätt :)

Ps, hur stod ventilerna innan du ställde om dom? hade du nått spel på dom?

Last edited:
Yes, den stod i TDC läge, fick tillochmed justera tändningen innan den stod helt rätt, och jag kännde att kolven stod i ÖD, men har fått lite andra tips å så nu så blir väl till att ta sej till garaget å kolla ! :tungan

Tack iallafall :tummenupp

Hur ska markeringen stå på svänghjulet? Har hittils kännt efter när kolven är uppe och vänder, lite smidigare med markering.

På min e de två markeringar och den ska stå på den högra markeringen ! Sen vet jag inte om de e samma på alla årsmodeller !
De borde väl stå i din handbok? har du ingen finns de på husaberg.se :tummenupp

Last edited:
Nu ska vi nte glömma att TDC bara blir varannat varv.

Tips. man snurrar och ser så insugsventilerna blir nertrykta. sen när kolven är i topp så är det rätt.

Nu ska vi nte glömma att TDC bara blir varannat varv.

Tips. man snurrar och ser så insugsventilerna blir nertrykta. sen när kolven är i topp så är det rätt.

TDC=Top Dead Center, kommer varje varv,när kolven är i toppläge.Däremot TDC för att justera ventiler(enklast)är bara varannat varv,på kompressionstakten.

TDC=Top Dead Center, kommer varje varv,när kolven är i toppläge.Däremot TDC för att justera ventiler(enklast)är bara varannat varv,på kompressionstakten.

:tummenupp okej då. men det är inte så lätt att justera ventilerna i fel takt eftersom utblås i prinsip ligger på. men som sakt. justera på kompressionstakten

Dödarknappen kanske var intryckt under alla ihärdiga försök... :gnissla

Kimmen.

Tändhatten har jag glömt vid ventilsjustering, inte bara en utan två gånger! Man blir både arg och glad samtidigt när man upptäcker det. :tungan

Ja nu vill vi veta :)

Hade du glömt tändhatten :tungan

Hah, nej den hade jag inte glömt :tummenupp

Jag vet faktiskt inte va felet va, kanske var som någon skrev tidigare att dom var för tight/för löst ställda, jag gjorde inget annat än å göra om allt från början bara, TDC läge och sen justerade ! så funkade de utan problem sen :)

Dock så justerade jag tillbaka tändningen som den var från början och sen justerade, kanske va nått me de oxå, men i handboken står de att markeringen ska ligga på de högra sträcket, vilket den inte gjorde innan jag justerade den ! :tungan

Dödarknappen kanske var intryckt under alla ihärdiga försök... :gnissla

Kimmen.

Nepp, den var aldrig intryckt :) Kan vara svårt å få den intryckt om man inte tejpar eller limmar fast den :tungan eller om den ev. är sönder!

Last edited:
Då är det bara att ut och rejsa igen då! :)

Först gången när jag skulle ställa ventilerna så var jag nära att ställa dom när kolven stod i fel läge. Kännde på ventilerna dom var stumma, snurrade ett varv till så kolven kom irätt läge. Då blev det spel på dom.
Det var därför jag trodde att du gjort som jag höll på att göra. Lätt hänt :)

Då är det bara att ut och rejsa igen då! :)

Först gången när jag skulle ställa ventilerna så var jag nära att ställa dom när kolven stod i fel läge. Kännde på ventilerna dom var stumma, snurrade ett varv till så kolven kom irätt läge. Då blev det spel på dom.
Det var därför jag trodde att du gjort som jag höll på att göra. Lätt hänt :)

Rejsa blir de nog inte mycke av :( har inte fått mitt kort än, men håller på för fullt me de just nu så kommer väl så fort de bara kan :) brukar dock dra på lite när ja övningskör men de e ju inte samma grej :gnissla

och ja, all möjlig skit kan ju hända, e dock lite försiktig fortfarande, me servicen, för har fortfarande lån kvar å betala på den, vill ju inte att den totalhavererar innan jag har betalt den :tungan

har ju f*n inget jobb heller så plånboken säger nej till allt :mad: :)

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8