Husaberg stötdämparinställning

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Kollade över mina inställningar på stötdämparna:

Justerade först static sag, skillnad mellan upphissad med fritt hängande bakhjul och när den står på backen lodrätt (inte på stödet).
Skillnaden blev 12mm ska vara 35mm. >2 mm skillnad enl manualen är katastrof.
Gängade upp ringen så fjädern spänns mindre har nu 34mm static sag.
Men nu känns det lite som om hojen sjunker ihop väldigt mkt, kanske för att det är så stor skillnad mot innan? Riding sag blev 90mm, ska vara 90 - 105mm, så det låter ju ok(?). Fram är std-rebound 12 click, var närmare 20 innan, så det är mkt snabbare retur nu...

Hittar inget sätt att se vilka dämpare jag har, står inget på hojen.
Enda ledtråden är fjädern bak som heter 88/250, antar därför att jag har 12.45.7B.03. Så resten av inställningarna runt om har jag baserat på dessas standardvärden. Rätt? Enda skruven jag inte kom åt är den på bakre dämparen som sitter vid svingen, antar att man måste montera loss dämparen för att pilla på den? Har inte den monster insex-nyckel som krävs.

Bak är fjädern specad för 70-80 kg, väger uppskattningsvis 85 kg med utrustning, hur bör jag försöka "kompensera" med inställningarna?
Antar att det är mkt på känsla, men ngn fingervisning vore fint så man inte ställer in tex blixtsnabb retur o drar åt helvete mitt i ett nerlägg :D

Vill åstakomma en bra inställning för asfaltkörning, snabba kurvor och bakhjulsåka.

Som sagt alla inställningar är baserade på vad jag tror är mina stötdämpare!
Skulle verkligen uppskatta tips!

Säger boken 35 så är det en idiot som skrivit den om dom menar för supermoto. 35 är väl normalt för cross :)
Mellan 12-18 ligger de flesta.

Helvete!!!!!
Tebax till ritbordet mao!

K, jag fixar det, hur ska resten ställas då?
Är resten oxå cross-crap-inställningar?
Det är problemet med manualer, ett tryckfel kan ju leda till rehab for life!

Om du läser om motardens inställning istället för endurons i boken så står det 20mm statisk och 85-95 riding sag.

Om du läser om motardens inställning istället för endurons i boken så står det 20mm statisk och 85-95 riding sag.
Jag hade ställt den på en 16mm i häng bak kommer att fungera trotts din vikt med en 88 fjäder.
Häng fram 20-22 blir nog bra är det en 07a du har så har du 0.46 fjädrar.

Bak skulle jag ställ lågfartscompet på en 14-15 och högfarten på 1,5 varv ut.
Returen på en 9-10 skulle vilja gunga lite på den för att se vart det blir bäst.

Gaffeln skulle jag ställa compet på en 10 och returen på 12.

Det är nog bra att utgå ifrån sen får du köra på bana och beskriva hur den beter sig. Lycka till!

Jag hade ställt den på en 16mm i häng bak kommer att fungera trotts din vikt med en 88 fjäder.
Häng fram 20-22 blir nog bra är det en 07a du har så har du 0.46 fjädrar.

Bak skulle jag ställ lågfartscompet på en 14-15 och högfarten på 1,5 varv ut.
Returen på en 9-10 skulle vilja gunga lite på den för att se vart det blir bäst.

Gaffeln skulle jag ställa compet på en 10 och returen på 12.

Det är nog bra att utgå ifrån sen får du köra på bana och beskriva hur den beter sig. Lycka till!

Det var skönt att köra med mjukare bak, men det är helt klart för mkt.
Fram var för hårt! Det var broms-tema på träffen på Barkarby-flygfält igår.
Körde bromsprov 110-0. Kunde inte riktigt få hojen att sätta sig fram och när jag nöp på så lättade bakhjulet hur jag än stretade imot.

Stoffy, klockrent!!! :bow
Ska prova detta!
Tackar!!!

Det var skönt att köra med mjukare bak, men det är helt klart för mkt.
Fram var för hårt! Det var broms-tema på träffen på Barkarby-flygfält igår.
Körde bromsprov 110-0. Kunde inte riktigt få hojen att sätta sig fram och när jag nöp på så lättade bakhjulet hur jag än stretade imot.

Stoffy, klockrent!!! :bow
Ska prova detta!
Tackar!!!
Du kan inte tacka innan du testar kanske blir skit.
Men återkom gärna när du testat. Men Du ...... du måste testa på bana, lova att slå på :D

Du kan inte tacka innan du testar kanske blir skit.
Men återkom gärna när du testat. Men Du ...... du måste testa på bana, lova att slå på :D

Klart man kan! :tummenupp
Blev klar strax efter 23 igår, så jag hann bara sitta o gunga i garaget.
Det är helt klart en hårdare känsla och snabbare retur, både fram och bak.

Tyckte det var svårt att mäta hänget fram. Om jag bara sänkte ner hojen fick jag ett värde, men pumpade jag till ett par gånger och släppte upp den utan motstånd, så fick jag ett annat... Utgick från värdet efter pumpning, rätt eller fel? Standard fram är 5 varv på preload, nu har jag ställt in 4 varv,
blev alltså hårdare.

Skulle gärna testa på bana men vet inte var jag ska ta vägen.
Dem jag känner till i Sthlm med omnejd är gokart-banor och det är tydligen riktigt knepigt att få plats.
Hade gärna hakat på i Örebro nu i helgen men jobbar hela dan, så då missar man ju hälften. Utöver det är man ju en rookiebiatch och nivån är hög på det lägret om jag har förstått det hela rätt?
Ursäkter ursäkter...

Har dock semester nu i 3 veckor så någonting bör ju finnas.
Ngn som har tips på vart det vore bäst att testa på bana?
Bara köra eller en kurs spelar ingen roll!

Klart man kan! :tummenupp
Blev klar strax efter 23 igår, så jag hann bara sitta o gunga i garaget.
Det är helt klart en hårdare känsla och snabbare retur, både fram och bak.

Tyckte det var svårt att mäta hänget fram. Om jag bara sänkte ner hojen fick jag ett värde, men pumpade jag till ett par gånger och släppte upp den utan motstånd, så fick jag ett annat... Utgick från värdet efter pumpning, rätt eller fel? Standard fram är 5 varv på preload, nu har jag ställt in 4 varv,
blev alltså hårdare.

Skulle gärna testa på bana men vet inte var jag ska ta vägen.
Dem jag känner till i Sthlm med omnejd är gokart-banor och det är tydligen riktigt knepigt att få plats.
Hade gärna hakat på i Örebro nu i helgen men jobbar hela dan, så då missar man ju hälften. Utöver det är man ju en rookiebiatch och nivån är hög på det lägret om jag har förstått det hela rätt?
Ursäkter ursäkter...

Har dock semester nu i 3 veckor så någonting bör ju finnas.
Ngn som har tips på vart det vore bäst att testa på bana?
Bara köra eller en kurs spelar ingen roll!
Vi tränat i örebro nästan varje helg så det är bara att komma över.
Skulle kunna tänka mig att du kan skruva in 2 varv till i gaffeln. De har en tendens att chattra fram om det är för mycket häng. Upplevs den som snbb bak så gå på med en två klick till i retur. Bak ska den vara tydligt långsam, fram kommer i jämförelse att vara mycket snabb.
Det ska vara lite hårt :D

Vi tränat i örebro nästan varje helg så det är bara att komma över.
Skulle kunna tänka mig att du kan skruva in 2 varv till i gaffeln. De har en tendens att chattra fram om det är för mycket häng. Upplevs den som snbb bak så gå på med en två klick till i retur. Bak ska den vara tydligt långsam, fram kommer i jämförelse att vara mycket snabb.
Det ska vara lite hårt :D

Kanon, det vore kul!

Då är jag med på konceptet!
Kommer att köra och testa ikväll! :tummenupp

Nu har jag testat inställningarna, jävlar vad kvick den blev!
Kanske lite nervösare i högre hastigheter men mer ärlig, känner snabbare vad som är på gång.

Ska prova att vrida in skruven 2 varv på gaffelbenen. Kan tom tänka mig att den kan vara liite långsammare bak. Men provar en sak i taget.

Tack återigen!

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...