Husaberg skillnad FS vs FE?

glib

Wannabe member...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg 650 -04 *Såld*
Var o provkörde en 04 FE650 enduro idag som det även fanns ett motardkit till (orginal fälgar, beringer frambroms etc). Den var extremt välskött och gick som ett skott. Skulle även få med både nya dubbdäck på fälg samt motardkitet till samma pris jag hittar liknande FS för i samma skick.

Är det något mera än fjädringen som skiljer dem åt? Det fanns tex ingen hi/low switch på styret. Nån med Husavana som kört bägge och kan tipsa om den skulle funka lika bra som motard som att köpa en FS direkt, eller är det "bättre" att köpa en FS och konvertera till enduro när man vill köra det?

Basse skrev:
Är det något mera än fjädringen som skiljer dem åt? Det fanns tex ingen hi/low switch på styret. Nån med Husavana som kört bägge och kan tipsa om den skulle funka lika bra som motard som att köpa en FS direkt, eller är det "bättre" att köpa en FS och konvertera till enduro när man vill köra det?
04an har inte den tändningen där du kan välja hi/low!

Motardfjädringen gör ENORMT mycket på banan (självklart min åsikt baserat på min erfarenhet å körstil...), jag jämför 02 Endurodämpning med 03/04 motarddämpning. Har inte tagit den till skogen men kan tänka mig att det blir tvärt om där då. Så det blir ett val du får göra, ska du köra enduro eller supermotard?

Mycke hellre en 450 med motardfjädring än en 650 med endurofjädring.

Jag tror inte att det är något mer än fjädring och frambroms som skiljer, men som sagt fjädringen skiljer ju en hel del. Själv byter jag till en orginal WP crossbakdämp nu när jag styckar om till enduro. Framgaffeln skall vara lite lättare att modifiera, tror att det räcker med att plocka ut ditanserna som liger i FS modellen men jag väntar på info från Husa.

Cykeln som skall funka till allt, i skogen, på isen, till jobbet, busa, meka osv...

Jag vet tyvärr inte heller vad som skiljer i motorn om det är något.
Men jag tycker du ska köpa enduron för att du får så mkt extra till samma pris.
När det gäller fjädringen så tycker jag inte att orginal motarddämparna är tillräckligt bra ändå,
så dom behöver skickas till ex. Springzz för ombyggnad.
Blir löjligt stor skillnad och en helt annan hoj. Kostar ca 5500 för ombyggnad både fram och bak och då inkl. nya fjädrar fram.
Jag väger 70kg och har 4,6Nm fjädrar fram och om du väger 80-90 så är det nog 4,8Nm fjädrarna du skall ha.
(4,4Nm fjädrar i 04 och i 05 har dom gått upp till 4,8Nm)
Om du behöver byta fjäder bak vet jag inte. Jag behövde inte det för att jag är så lätt.
Sen behöver dom bara veta att det är motardmoddningen du vill ha så har dom koll på resten.
Det enda du behöver justera sedan är det statiska hänget i hojen. 15-20 fram och bak rekomenderas 30-40. Men jag har själv 20 på rek. av "proffs" :)
Skicka PM om du har frågor så kanske jag kan svara.

/Stefan

Det funkar mycket bättre med endurofjädringen på asfalt än motardfjädring i skogen om du tänkt åka lite av varje.Kanske köra med crossmodellens fjädrar som ligger mittemellan i hårdhet är en bra kompromiss?

Jag kommer nog köra mest motard med den på gatan, är inte så avancerad i min körning heller, men lite skog/grusbus kommer det nog bli också.

Den hade hårdare fjädrar fram ditsatta också, vet inte vilken Nm men antagligen 4,8Nm. Jag väger ca 78 och han sa att det skull funka perfa.

Kan det vara så att det kanske bara är distanser som skiljer framgafflarna åt? När jag kollar på specarna på den så är det samma nummer (WP4860) med olika beteckningar (MXMA vs MA).

Är väl samma som med XR650R tex, är ju enduro med motardkit och den är nice på vägen.

Basse skrev:
Är väl samma som med XR650R tex, är ju enduro med motardkit och den är nice på vägen.
På vägen är det schysst med endurofjädringen, det är när man börjar svänga seriöst motardfjädrigen gör stor skillnad. Så tycker jag iaf. Ska du ha den som oseriös leksak så är det väl en sak, det går köra bana med endurofjädringen också (jag gör det), men vill man göra bra ifrån sig så äre mer eller mindre ett måste med SM-fjädringen.

Vad bör man ha för fjäder för 53kg förare?

ett annat plus att om du köper enduro är att du får billigare försäkring.. jag rekommenderar Folksam... dem var för mig billigast iaf å jag är 23år...

Basse skrev:
Kan det vara så att det kanske bara är distanser som skiljer framgafflarna åt? När jag kollar på specarna på den så är det samma nummer (WP4860) med olika beteckningar (MXMA vs MA).

Det är längre fjädringsväg på enduromodellen. Enduro fram 295 / bak 320 och motard fram 260 / bak 287.

Är inte gaffelkronorna smalare på enduron också?
På en del modeller är det ett stort problem när de motard konverteras då däcken äter in i gaffelbenen.

För övrigt är det inget problem att åka enduro eller cross med motard fjädringen. Det tar mer ur dina armar dock. Jag åker cross ca 5 timmar i veckan med min motard (kom hem från en träning precis nu faktiskt) med slicks och allt. Sommartid åker jag ca 10timmar i veckan. Enda skillnaden är att du ser ut som Popeye efter ett tag. Stora underarmar efter att brottas med vilddjuret så många timmar per månad får man. Men som sagt, vad är meningen med att träna med hojen på 18/21" och rejsa på 17/17"

Åker endurovändor med ibland när det är torrt och grabbsen ska ut och tuffa, inga större problem att tagga på om man bara stänger av hjärnan. Samma sak på crossbanan, kul att stressa folk till de vurpar då alla se det som ett djävla nederlag ifall de inte lyckas skaka av en vilket ofta händer när det är torrt på jordbanor. Dock som sagt, det tar ganska mycket träning av armstyrkan innan du kan hålla tempo under nån längre period.

Så, jag håller med tidigare talare.
Ska du åka både motard och enduro utan att ha nån vilja att faktiskt träna som fan, välj endurofjädringen. Droppa i lite extra olja fram och den kommer att funka hyfsat.

Daniel

Bifogat

• 050109 Hamme 015s.JPG
    050109 Hamme 015s.JPG
    42.6 KB · Visningar: 123
Basse skrev:
Vad har det för inverkan? Blir fjädringen hårdare?

Det gör att hojen inte niger så mkt vid inbromsning. Så då stannar mer av tyngden/momentet i hojen längre bak,
vilket har till följd att du får mindre tyngd på framhjulet och då mer grepp.
När man upplever att framhjulet driver/småstudsar i kurvorna så är det ofta för att man har för mkt tyngd på framhjulet. Iaf min erfarenhet/uppfattning.
För om man flyttar bak kroppen lite eller ger mer gas så försvinner studsandet. D.v.s man flyttar vikten till bakhjulet istället för till framhjulet.

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back