Husaberg shoppinglist

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Så nu när ekonomin tillåter så tänkte jag shoppa på mig det som behövs för renovering av min Husa 450. Men är inte ritkigt säker på exakt vad jag behöver.

Kolv, wössner (mycket billigare än orginal)
Cylinderfoder, orginal ( mitt är halvrepigt o bör väl bytas )
Vevstaks kit, Pro-x 03-6423 eller orginal ( Pro-X är 1mm kortare men massor billigare )
Balansvikt , Behöver den bytas efter 100 timmar
Lager, vilka och hur många???

Tror jag har dom flesta packningarna, topp, motorblock osv.
 
Du glömde tala om hur många timmar har den gått? Är det 100 timmar på hela motorn? Inte så farligt mycket.
Va det spåner på magnet pluggen när du slutade köra?
Cylinderfoder är billigare och blir lika bra att lämna in.

Mycket av det du räknar upp kanske du inte alls behöver byta beroende på i vilket skick och hur många timmar den har gått.

Piratdelar har jag ingen erfarenhet av.

Det är omöjligt anser jag att sitta på internet och tala om vad du behöver byta i din motor genom att bara få lite text som enda info. Jag skulle vilja se alla komponenter innan jag uttalar mig i frågan.

Är det någon annan som törs svara på detta?
 
Ja det är sant, men vad brukar folk byta vid 100timmars service. 100 på hela maskin är det.

Det var ett gäng guldfärgat spån sista oljebytet, stora otrevliga flagor, ryktet säger att det är vevstakslagret som gett sig.

Cylinderfodret ser generellt otrevligt ut efter en varmkörning. Kan fota imorrn eller så, men vill minnas, ett tag sedan jag fingrade på det, att man känner reporna ganska bra. Kolven ser ut så här i alla fall:

http://gallery.mean.net/Motorcycklar/husan/Renovering_2k10/kolv


Har du vägarna förbi Arboga kan du få en kaffe o göra ett utlåtande ;)
 
Den kolven bör du byta. Och antagligen foder oxå.
Ramlager och balansvikten trängs ju på samma utrymme som kolv och foder. Dom komponenterna delar på samma olja som kolv och foder. Jag rekomenderar att byta ut detta oxå. Vevpartiet måste isär för inspektion av vevstake med lager och bult. Räkna med byte av densamma.

Byt även lager till Drivaxel, och kamkedja bytes ju alltid. 260 kr är inte dyrt för en sån ju.

Toppen kan funka ett tag till. Den får man kika på.

Det kan vara fler grejer som behöver bytas, shims och låsringar i växellåda rekomenderas en översyn.

Antagligen kommer spånerna från vevstaken.

Jag har nytt 380 kit med kolv, foder, vevstakskit liggandes. Om du bara kör enduro så får du en väldans fin motorkarraktär med dessa grejer. Det va ju därför dom tog fram detta kit till 450. Passar rakt av på Husaberg 450. Inte på 400 och 501, dom har annan kolv och kolvbult. Då får man modda vevstake och svarva av nya kolven som följer med. Det är en annan topp på dessa motorer med annat förbränningsrum och mindre ventiler. En högkompskolv i dessa motorer så lever dom inte länge. Om man inte hittar högoktanig soppa.
 
Last edited:
Är väl egentligen lika bra o byta alla lager när man ändå har isär maskin. Kamkedja är faktiskt en av dom billigare sakerna ;)

Balansvikten får bytas oxo då, synd den kostar som en hel fälg :(

380 kit kanske vore något att testa med.
 
Just de me balansvikten undrar ja oxå... Vikten i sej lider väl inte av så mycke slitage? Min från en FS 650 har klart synbart "svarvat" spår ca 5-6mm utanför yttre lagerring... Men själva vikten i sej ser troligen ut som från fabrik... Eftersom den e så dyr så böör man ju kunna pressa i ett nytt lager? För även om mitt "svarvspår" tagit material så e de ju jämnt så bör inte påverka balans... Eller?

Edit: Fullare igår än idag å drevet på balansvikten ser ut som de antingen e lött eller tigat (utan tillsats) fast... De e alltså de ja tog som "svarv"spår igår :D
 
Last edited:
Nu är motorn på väg ihop igen med 380 kit ;)

Vad nyttjar man lämpligast till att nita ihop kamkedjan med ? Är det svindyrt-orginalverktyg som gäller eller finns det ngra vettiga alternativ ?
 
Nu är motorn på väg ihop igen med 380 kit ;)

Vad nyttjar man lämpligast till att nita ihop kamkedjan med ? Är det svindyrt-orginalverktyg som gäller eller finns det ngra vettiga alternativ ?
Hammare+dorn och ett mothåll på baksidan.Två slag på vardera niten(lika som resten av kedjan är nitad)och så kan man med fördel ha ett bladmått emellan så riskerar man inte att nita för hårt med kärvande länk som följd.
 
2 frågor till då.

När man nitar ihop kamkedjan, är det viktigt o få kanterna pyramidformade som alla dom andra länkarna ? Antar det är för att den inte ska kunna glida ur ?

Feltemas packningssilikon duger fint antar jag?
 
2 frågor till då.

När man nitar ihop kamkedjan, är det viktigt o få kanterna pyramidformade som alla dom andra länkarna ? Antar det är för att den inte ska kunna glida ur ?

Feltemas packningssilikon duger fint antar jag?

Tanken är att de sväller ut på sidorna så det enklaste
är att slå till dem likadant som de andra.

Jag använde Hondabond, har hört att det rekommenderas.
Biltemas har inte jag eller någon jag känner prövat så det
vet jag inget om.
 
Hur mycket kostar ett sånt här ingrep (motorrenovering av en husa) ?
Om man nu göra det sjäv.
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top