Husaberg-service

Adrian_J skrev:
2119113 Nu är min Husa FE450-06 gått nära 50 timmar. Vilken service har ni gjort då?
Bytt olja ca 10ggr ställt ventlierna nåra ggr, har du kört hårt är det kanske dag att byta ramlager.

Jag kör en Husaberg FE450 -05
Jag byter olja minst var 5timme och oljefilter varannat oljebyte.
Har ställt ventilerna en gång. Även monterat rekluse som gått ca 50timmar och är KANONBRA...
Min hoj har gått minst 100timmar och inga lager eller annat är bytt och motorn låter mjukt och behagligt utan lagerljud eller skrammel...
Hoppas kunna köra minst 100timmar till innan lagerbyten i motorn.

Last edited:
Det är först vid 100 timmar du behöver göra några större åtgärder. Du bör typ ha bytt tändhatt och kikat igenom förgasaren enligt boken vid 50 timmar, samt kikat över tändsystemet. Givetvis bytt olja och filter minst 5ggr och ställt ventilerna 2ggr.

Enligt instruktionsboken ska man byta ram och vevlager efter 60timmar...iaf -05 och nyare. :gnissla

Jag tänker inte klyva motorn och byta lager förrens jag börjar höra lagerljud eller något annat missljud.

Last edited:
pontan666 skrev:
2120030 Enligt instruktionsboken ska man byta ram och vevlager efter 60timmar...iaf -05 och nyare. :gnissla

Jag tänker inte klyva motorn och byta lager förrens jag börjar höra lagerljud eller något annat missljud.

:skrämd

Det kan gå fort (tro mig),och hur ofta hör du missljud när du är ute och gasar ?

Här låter det som att motorhaveri kommer att ske. Om man inte tänker byta lager på 200 timmar så kan det bli väldigt dyrt. Vipparmslagrena är riktigt viktiga att byta också. Om ni nu har så pass nya husabergare så varför inte sköta dom efter serviceschemat?

pontan666 skrev:
2120030 Enligt instruktionsboken ska man byta ram och vevlager efter 60timmar...iaf -05 och nyare. :gnissla

Tog bara 2 timmars körning efter oljebytet innan mitt vevlager rasade och då tyckte jag inte att jag hade mycket mer spån i oljan än vanligt. Se upp med att snåla med servicen! :7peta

Ska in med motorn för byte av lager.
Kollar just nu hur mycket det kommer att kosta... :(

Verkar som dom flesta tar ca4000kr för klyvning av motor+material och lager

pontan666 skrev:
2121282 Ska in med motorn för byte av lager.
Kollar just nu hur mycket det kommer att kosta... :(

Verkar som dom flesta tar ca4000kr för klyvning av motor+material och lager
Är själv novice men du måste kunna lämna in det hos någon privatperson som kan fixa det billigare. Jag fixade klyvningen av min motor utan några problem. Lagersats gick på 1600 + vevlager och bussning som gick i en sats för 495kr. Ganska billig renovering om inte vevstaken hade gått. Återstår att se om jag får ihop motorn men det skall inte vara några problem. :tummenupp

Arbetstiden för mig som aldrig kluvit en husabergare innan var på ca 7 timmar med mycket nogrant studerande av instruktionsboken. Ihopmonteringen lär ta ungefär lika lång tid. 4000 är ganska lagom lön isf för arbetet om man går på hur lång tid det tog för mig. Läste någonstanns att kan man sina grejer så tar det ca 11 timmar med isär och ihopmontering.

philsson skrev:
2121374
Arbetstiden för mig som aldrig kluvit en husabergare innan var på ca 7 timmar med mycket nogrant studerande av instruktionsboken. Ihopmonteringen lär ta ungefär lika lång tid. 4000 är ganska lagom lön isf för arbetet om man går på hur lång tid det tog för mig. Läste någonstanns att kan man sina grejer så tar det ca 11 timmar med isär och ihopmontering.

Nja, en 6-7 timmar ligger det nog för duktiga mekaniker.

Jag har bytt oljan var 7:e timme så det är lugnt. Då gasar jag vidare ett tag till, kanske lämnar in för lagerbyte under sommaren, då borde den passerat 70-80 timmar.

Pontan! Det finns en kille i Borlänge som river och sätter i hop prylarna för 2500, det som tillkommer är lager kostnader så vad slut priset blir vet jag inte för bara lager byte. Jag fick lov att byta det mesta som fanns i motorn...........och det blev lite mer än 4000 :hihi

Killen heter Henrik 0707133641 bor i Olsbacka, jäkligt trevlig och bra.

Adrian_J skrev:
2121400 Nja, en 6-7 timmar ligger det nog för duktiga mekaniker.

Jag har bytt oljan var 7:e timme så det är lugnt. Då gasar jag vidare ett tag till, kanske lämnar in för lagerbyte under sommaren, då borde den passerat 70-80 timmar.
Oroa dig inte än. Lager bytes vid 100 timmar enligt manualen. :tummenupp Men som sagt. SNÅLA INTE MED VEVLAGRET! det är den klenaste delen i hela husabergens konstruktion! och det blir riktigt saftigt att byta stake senare. :gnissla om det bara är den som går sönder dvs, kan ju ge mycket fler påföljder än så.

jägar`n skrev:
2121425 Pontan! Det finns en kille i Borlänge som river och sätter i hop prylarna för 2500, det som tillkommer är lager kostnader så vad slut priset blir vet jag inte för bara lager byte. Jag fick lov att byta det mesta som fanns i motorn...........och det blev lite mer än 4000 :hihi

Killen heter Henrik 0707133641 bor i Olsbacka, jäkligt trevlig och bra.
Hade absolut kunnat tänka mig att göra jobbet för 2000kr. Husaberg är väldigt lätta och trevliga maskiner att meka med. :tummenupp Dock hade man behövt lite mer rutin innan man gav sig in på att meka andras grejer, spec när man tar betalt för det.

Killen är duktig på både 2 och 4 knackare, polar nog i hop med en av repkillarna på Keva. Har tävlat i cross/enduro.

philsson skrev:
2121503 Oroa dig inte än. Lager bytes vid 100 timmar enligt manualen. :tummenupp Men som sagt. SNÅLA INTE MED VEVLAGRET! det är den klenaste delen i hela husabergens konstruktion!

Hade absolut kunnat tänka mig att göra jobbet för 2000kr. Husaberg är väldigt lätta och trevliga maskiner att meka med. :tummenupp Dock hade man behövt lite mer rutin innan man gav sig in på att meka andras grejer, spec när man tar betalt för det.
Det är bättre smörjning av vevlagret på dom nyare modellerna.Sen kanske du ska lugna dig med att ta åt dig mekjobb tills du åtminstone skruvat IHOP en Husabergmotor också :7peta

Busaberg skrev:
2122247 Det är bättre smörjning av vevlagret på dom nyare modellerna.Sen kanske du ska lugna dig med att ta åt dig mekjobb tills du åtminstone skruvat IHOP en Husabergmotor också :7peta
Jo absolut, men jag tog inte åt mig nåt jobb. ;) Önska mig lycka till med ihopmonteringen. :tummenupp :D

philsson skrev:
Läste någonstanns att kan man sina grejer så tar det ca 11 timmar med isär och ihopmontering.

Adrian_J skrev:
Nja, en 6-7 timmar ligger det nog för duktiga mekaniker.
Ni kan sluta gissa nu pojkar, jag vet med säkerhet att en duktig mekaniker klyver, tvättar, mäter upp och byter ut allt som behövs och sätter ihop en Husamotor på 3 timmar och 15 minuter. Detta inklusive fikapaus och svara på dumma frågor under tiden.

:)

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back