Husaberg renovering

Ta inte bort balansvikten. Du kommer att ångra dig. Saker vibrerar sönder, och du vinner så lite. Givetvis blir den lite rappare, men inte så att det väger upp nackdelarna. Det blev min erfarenhet. (Boost3, du valde rätt, den gången du "fegade ur". :tummenupp Japp, man måste svarva bort kuggen på drivaxeln (går inte att ångra sig sedan) för att det breda ramlagret ska få plats.

någon som har erfarenhet av att skippa balansvikten i en nyare husaberg maskin ? har funderat på att skippa den och lägga i det bredare vevaxels lagret istället. men då måste man ta bort kugghjulet på balansaxel oxå för att det ska gå, och allt såg ju ut att sitta i ett stycke vid en snabbkoll...
går det att dra bort eller blir det till att kapa om man ska ha bort det. eller ska man helt glömma denna ide o köra vidare med balansvikt.

Enda anledningen att ta bort vikten som jag ser är om man har en äldre 644cc, dom är ganska sega i karaktären och hjälps av borttagandet av vikten. Mao blir det en betydligt rappare motor. T.ex var det bara fördelar att ta bort den på polarns 02a, betydligt rappare karaktär utan extra vibrationer. Jo förresten, en nackdel är mkt större gyroeffekt i motorn.

Provade även att ta bort vikten i en 550 jag hade, absolut ingen anledning, Mer gyro, mkt mer högfrekventa vib som lossade varenda skruv på hojen (tappade t.ex. sadeln under en tävling då jag inte najat sadeln).

Ser liksom övriga ingen anledning att ta bort den på en nyare Husa.

ok, blir till att behålla den då. får hoppas att lagren i den håller tills nästa service bara :tungan

Ramlager håller väl bra nuförtiden? Vänster ramlager går väl aldrig sönder. Det är ju oljeduschat via balanslagrena. Höger ramlager däremot är det bara skvättsmörjning på.

Bifogat

• oilcircuit husaberg.jpg
    oilcircuit husaberg.jpg
    95.1 KB · Visningar: 139
menade lagren i balansvikten. verkar inte finnas skillt delnummer till just dom på -07. ramlagren byter jag fasst dom inte verkade dåliga alls efter 100h. om det nu skulle vara ett litet glapp i C3 lagren som jag läste någonstans.

menade lagren i balansvikten. verkar inte finnas skillt delnummer till just dom på -07. ramlagren byter jag fasst dom inte verkade dåliga alls efter 100h. om det nu skulle vara ett litet glapp i C3 lagren som jag läste någonstans.

Nä, för jag har för mig att 07 så blev det ett lager i balansvikten. Och det får du inte bort utan att dela antingen lagerbanan eller balansvikten. Det är en fjädrande ring som hoppar ut och låser. Ramlagrena ska glappa i sidled. Dock ska det inte finnas något radialspel. Axialspelet hittar du i repairmanualen. Det är olika beroende på slagvolymen.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla