Husaberg renovering

Fy Fan mannen de e synd om dig..... Det värsta rasen är gränsfallsras...Det är facktist bättre att det går riktig åt helvete så att det syns.. Du får sänka bakhjulsåkandet till 500-700m och fyll olja så du har fulla fönstret hela tiden då har man ca 1,5-2dl olja mer!!Det gjorde ja o då höll den:tummenupp

jo ja brukade hålla en del över fullt alla gånger ja bytte. hällde alltid i 1 liter + att det verkar lämna ca 0,5-1dl i motorn fasst man försöker få ut allt. jo de blir till att köra mindre bakhjul iår :tungan sista dagen man körde blev det 3st 2km rundor, vågade inte starta mer efter man kom hem och lyssnade hur den lät :huvet

men det kommer i huvudsak att bli bankörning iår ändå, försöker bli snabbare och lära sig sladda nu istället för att åka bakhjul :D

jo ja brukade hålla en del över fullt alla gånger ja bytte. hällde alltid i 1 liter + att det verkar lämna ca 0,5-1dl i motorn fasst man försöker få ut allt. jo de blir till att köra mindre bakhjul iår :tungan sista dagen man körde blev det 3st 2km rundor, vågade inte starta mer efter man kom hem och lyssnade hur den lät :huvet

men det kommer i huvudsak att bli bankörning iår ändå, försöker bli snabbare och lära sig sladda nu istället för att åka bakhjul :D

Bakhjulstipps.. Om du kör stående på knä (1 knä i sadel) då blir vinkeln på maskinen flackare så då kan man köra flera km:tummenupp
Passa på att göra en portning när du lix har toppen lös, Så du får något roligt av allt besvär:tummenupp Toppen kan du skicka till mig:D

Last edited:
jo ja har funderat på att porta toppen :D bara lite besvärlit då man måste skicka den till sverige :tungan

kanske det lönar sig att byta till dom större ventilerna som (-> 04?) hade, som var några mm större ?

och hur blir hållbarheten om man skippar balansvikten och lägger dit det större lagret istället ?

jo ja har funderat på att porta toppen :D bara lite besvärlit då man måste skicka den till sverige :tungan

kanske det lönar sig att byta till dom större ventilerna som (-> 04?) hade, som var några mm större ?

och hur blir hållbarheten om man skippar balansvikten och lägger dit det större lagret istället ?

Byt inte till större ventiler då tappar du bottenvrid..Byta ventiler är bland det sista man gör.. Sverige är inte långt borta!! kolla in supermotardtrimmtråden från sid 30 o fram där kan du följa min topp under portning till bromsbänk! (den röda toppen gets Hott:D )
Jag skulle nämligen vilja ha en motardåkare som utvecklar/testar bästa möjliga motardportning/cross allra hellst Husaberg/ktm

ok, blir till att skippa ventilerna. då ja på nuvarande körstil främst använder botten och mitten drag.. men vad anser du om ett stroker kit ? går det att göra med orginal -07 vevaxel ? (mycket vill ha mer :D)

jo ja kom över tråden tidigare idag och hann skumma igenom lite, ser intressant ut.

ja skulle inte ha något emot att vara med och utveckla, men än så länge är jag under upplärning i motard åkning :tungan

ok, blir till att skippa ventilerna. då ja på nuvarande körstil främst använder botten och mitten drag.. men vad anser du om ett stroker kit ? går det att göra med orginal -07 vevaxel ? (mycket vill ha mer :D)

jo ja kom över tråden tidigare idag och hann skumma igenom lite, ser intressant ut.

ja skulle inte ha något emot att vara med och utveckla, men än så länge är jag under upplärning i motard åkning :tungan

Stroker-kit tror jag bara blir till nackdel (speciellt på svenska banor), bara mer svängmassa att släpa runt på.
Sikta på bättre körbarhet. Vad det gäller motorn så skulle jag porta & slänga i större ventiler. Får bredare register o på många banor kan man då köra på färre växlar (lättare att få flyt i körningen).
Nästa steg är att byta vevstake för att få ner svängmassan.

Du som ändå ska byta stake kan ju börja med det ;)

Last edited:
om dom inte varit så in åt h*lv*te dyra så hade man ju kunnat prova :p
hur är annars hållbarheten i dom stakarna ? hörde av en lokal handlare (av andra mc märken) att dom skulle vara utan "riktiga" lager, och istället använda metal mot metal. vet inte vad lagertypen heter...

skulle ju vara praktiskt då enda banan man har bra tillgång till är en liten go-cart bana på 700m. använder i stort sett bara 3:an, 4:an används bara på 2 korta rakor

om dom inte varit så in åt h*lv*te dyra så hade man ju kunnat prova :p
hur är annars hållbarheten i dom stakarna ? hörde av en lokal handlare (av andra mc märken) att dom skulle vara utan "riktiga" lager, och istället använda metal mot metal. vet inte vad lagertypen heter...

skulle ju vara praktiskt då enda banan man har bra tillgång till är en liten go-cart bana på 700m. använder i stort sett bara 3:an, 4:an används bara på 2 korta rakor

Vad jag hört så ska dom vara goda för 100 h.
O ja dom är väl glidlagrade i veven. Verkar ju uppenbarligen funka hur bra som helst, då det är ganska många som kör med det här.
Vad jag vet inget som haft ett enda ras som kan härledas till just en sådan vevstake.
Kostade inte ett vevstaks-kit orginal?

Dock beror det ju på, kör du enbart på bana o rejsar lite skulle jag defintivt överväga mer kostnaden för lätt-veven. För gatåka & lite banbus så hade jag skitit i det.

orginal kit med stake,lager, tapp kostar ca 350€. skulle vara runt 600€ för den lätta, enbart staken. men jag kan minnas fel då det inte var intressant vid tillfället jag fick veta :tungan

edit: enginehardware hade väl dom stakarna, kan ju skicka och fråga närmare

Last edited:
ouch. kommer att bli dyrt dehär :tungan

något du själv provat använda Barrett ?

Bäst o göra sig av med pengarna innan dom tar slut ;)

Nej, jag har inte ens startat min. Nyligen hämtat den o har bara plockat ner den halvt hittist :). Så länge jag inte får något ekonomiskt tillskott från oväntat håll så kommer motorn få vänta på det mesta godiset, andra delar som känns mer nödvändiga får gå före tyvärr.

Men har bara hört lovord av alla som bytt till MXC-stake.

Nej, jag har inte ens startat min. Nyligen hämtat den o har bara plockat ner den halvt hittist :). Så länge jag inte får något ekonomiskt tillskott från oväntat håll så kommer motorn få vänta på det mesta godiset, andra delar som känns mer nödvändiga får gå före tyvärr.

om jag fattar rätt så varvar motorn upp snabbare?
finns detta till ktm också?

kan man inte lätta svänghjulet och få samma efekt?

om jag fattar rätt så varvar motorn upp snabbare?
finns detta till ktm också?

kan man inte lätta svänghjulet och få samma efekt?

Ja med mindre massa blir det ju effekten.
Kolla på hemsidan jag länkade till, tror det ska finnas äver till ktm.
Ja, om du t.ex. skulle byta till SX tändsystem så skulle det ge samma fenomen (förutsatt att det är lättare än EXC's, vilket jag förutsätter)

haha, tror ja skjuter upp det till nästa byte :D blir ändå runt 1500€ med alla delar och special verktyg jag skaffat :näsblod

och då vill jag ännu ha en 5" bakfälg för bättre profil åt michelin supermoto ringarna :yoparty

Ja med mindre massa blir det ju effekten.
Kolla på hemsidan jag länkade till, tror det ska finnas äver till ktm.
Ja, om du t.ex. skulle byta till SX tändsystem så skulle det ge samma fenomen (förutsatt att det är lättare än EXC's, vilket jag förutsätter)

Gött o se att du äntligen hittat en redig hoj, Barrett! :tummenupp :D
Nu får de andra hålla undan!

någon som har erfarenhet av att skippa balansvikten i en nyare husaberg maskin ? har funderat på att skippa den och lägga i det bredare vevaxels lagret istället. men då måste man ta bort kugghjulet på balansaxel oxå för att det ska gå, och allt såg ju ut att sitta i ett stycke vid en snabbkoll...
går det att dra bort eller blir det till att kapa om man ska ha bort det. eller ska man helt glömma denna ide o köra vidare med balansvikt.

någon som har erfarenhet av att skippa balansvikten i en nyare husaberg maskin ? har funderat på att skippa den och lägga i det bredare vevaxels lagret istället. men då måste man ta bort kugghjulet på balansaxel oxå för att det ska gå, och allt såg ju ut att sitta i ett stycke vid en snabbkoll...
går det att dra bort eller blir det till att kapa om man ska ha bort det. eller ska man helt glömma denna ide o köra vidare med balansvikt.

Det enda jag vet är att toppförare som har den lätta mc composite staken kan ta bort balancvikten, jag stog i valet & kvalet när jag hade min husa isär men fegade ur, Det beror lite på hur mycket landsväg du ska åka? Kan bli jobbigt för händerna och pungen vid längre sträckor:näsblod motorn får ju bara en sak mindre som kan gå väck:tummenupp Ang kuggen minns inte hur det var men skulle tro att det är pressat så är det på xr ivf..

Det enda jag vet är att toppförare som har den lätta mc composite staken kan ta bort balancvikten, jag stog i valet & kvalet när jag hade min husa isär men fegade ur, Det beror lite på hur mycket landsväg du ska åka? Kan bli jobbigt för händerna och pungen vid längre sträckor:näsblod motorn får ju bara en sak mindre som kan gå väck:tummenupp Ang kuggen minns inte hur det var men skulle tro att det är pressat så är det på xr ivf..

förståndet säger att det måste vara pressat, går ju bara inte att laga hela axeln med kugghjul i ett stycke :tungan
blir iaf till att ta en närmare koll i bättre ljus. har bra med tid då det säkert tar importören minst en månad att få hit alla delar :död
och så länge den inte blir som en ktm lc4 överlever man nog :D blir ändå aldrig över 50km i en knyck skulle jag tro. om det blir som slutet på förra säsongen kör jag bara 20km enkel väg till banan på landsväg.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla