Husaberg renovering

ragge86

Krashkung
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Vasa, Finland
Hoj
Kawasaki ZX10R -10
hej

började nyligen på med renoveringen av mina husa och har nu en del frågor till er som känner att ni vet/kan något om saken.

1. Fodret har en del synliga skråmor och 2 spår på avgassidan man känner av. kommer det snabbt att nötas och leda till ett ras om man inte byter.

2. tänkte att jag skulle byta vevstakslager och hittade denna del, 21015201 CONNECTING ROD BEARING 01-. men läste nu att -06 maskin blev vevstakstappen uppdaterad från 32mm till 35mm och denna lär ju då inte passa. Finns ett nytt lager eller måste man köpa hela "Conrod repair kit" för ca 350€. Eller behöver man alls byta.

3. Balansaxeln är lite samma som med vevstaken. hittar inga skilt delnummer för bara lagren, bara hela axeln med lager.

4. vipparmarna verkar också bara finnas som komplett paket ?

kommer i fotsättningen främst att använda husan för bankörning, och börjar komma upp i ganska raskt tempo. lika bra att byta allt ovan direkt eller kan jag vänta med att byta kolv,foder,vevstake och vipparmar ca 50h till.

tack på förhand
 
Vad har hänt när du plockat sönder den? Repan i cyllen vet jag inte men resten skulle jag kört 150 tim till med (vid tävlingkörning något mindre!!) De e ju bra prylar Husa nu faktist:tummenupp Vid Rep av vevaxel skulle jag bytt hela kitte med tapp!! Men jag tror du kan åka 150 tim till om du nu inte fått ner några järnspån eller dyligt i vevstakslagrelagret. Ramlagren och utgående drevaxel borde du byta ivf jag körde min husa med stora ripor på både kolv och cylle efter ett ras. Slipade bara till ev vassa kanter på kolven 100 tim till utan probbs. Repor på kolv är inte farligt bara man plockar väck ev järnspån som skutits fast i aluminiumet och slipar bort utstickande repkanter tvärs över kolven och besiktar ringarna nog ev byter ringar.....
 
anldeningen till att jag plockar sönder är att det började skramla en del och kom ut guld/mässnings färgat spån med oljan. så jag ville inte chans utan öppnade i tid.
konstaterat att ramlagren är i ganska dåligt skick. och att kamkedjan var så utsträckt att spännaren var max ut.

blir att föra fodret på honing och hoppas på det bästa då :p
 
anldeningen till att jag plockar sönder är att det började skramla en del och kom ut guld/mässnings färgat spån med oljan. så jag ville inte chans utan öppnade i tid.
konstaterat att ramlagren är i ganska dåligt skick. och att kamkedjan var så utsträckt att spännaren var max ut.

blir att föra fodret på honing och hoppas på det bästa då :p

O fan vad konstigt redan efter så få timmar??? Då bör du nogrant känna på vevstaken om den hugger eller rentutav glappar
 
Angående vipporna så har det då gått att köpa lösa rullar tidigare för runt 200:- styck.Dom heter 590.36.061.090
 
anldeningen till att jag plockar sönder är att det började skramla en del och kom ut guld/mässnings färgat spån med oljan. så jag ville inte chans utan öppnade i tid.
konstaterat att ramlagren är i ganska dåligt skick. och att kamkedjan var så utsträckt att spännaren var max ut.

blir att föra fodret på honing och hoppas på det bästa då :p
Horning ...Ingen mening det är nicasil!! Ny om nickasiling gå på runt 2000-2200 kr med omborrning, men kolla in priset på ett nytt foder från Husa kan ju billigare...
Jo...Mässingfärgat säger du:näsblod brukar vara tecken på att lagerhållaren i nå+llagret i vevstaken håller på att ge sig:skrämd Men du sa även att ramlagren var sleten är det stora nålagrets innerdel gjord i mässing och är synbart sliten så får du hoppas att det kommer därifrån
 
Last edited:
helvete... ska ta ur ramlagren idag och inspektera närmare så får se...
vid snabb inspektion av veven rörde den sig bra och inget kännbart radielt glapp.

btw. maskinen har totalt 91 körtimmar, de sista 20 blev bankörning. så det är en del ändå :p

Busaberg:
dom rullarna verkar bara passa till gamla vipporna enligt vad jag läste i en gammal renoveringstråd..
 
Verkar som du fått vevstakslagerras. Färgen på spånerna plus repigt foder tyder på det. Pressa isär halvorna så ska du se att ythärdningen har släppt i vevstaken. Så då behöver du iaf ny stake. Något kännbart glapp är det inte ännu i detta stadie.

Balansvikts-lagret går egentligen inte att byta. Det sitter låsring i mitten som håller lagret. Men klyver du ytter-lagerbanan och hittar ett löst lager med bearbetat spår så går det ju. EDIT: Dom äldre har två st lager. Det har inte 07 om jag minns rätt.

Köp nytt "conrodrepairkit". Reporna i fodret kommer troligtvis från fragment av vevstaken. Det blir repor i foder om man inte stänger av direkt. Så då får man tyvärr byta kolv och foder. Kan Jocke D intyga. :) Är det grova repor? Om det bara är smårepor så kommer den att dra olja.
 
Last edited:
Verkar som du fått vevstakslagerras. Färgen på spånerna plus repigt foder tyder på det. Pressa isär halvorna så ska du se att ythärdningen har släppt i vevstaken. Så då behöver du iaf ny stake. Något kännbart glapp är det inte ännu i detta stadie.

Balansvikts-lagret går egentligen inte att byta. Det sitter låsring i mitten som håller lagret. Men klyver du ytter-lagerbanan och hittar ett löst lager med bearbetat spår så går det ju.

Köp nytt "conrodrepairkit". Reporna i fodret kommer troligtvis från fragment av vevstaken. Det blir repor i foder om man inte stänger av direkt. Så då får man tyvärr byta kolv och foder. Kan Jocke D intyga. :) Är det grova repor? Om det bara är smårepor så kommer den att dra olja.

Japp !! Dyrt :(
 
helvete... ska ta ur ramlagren idag och inspektera närmare så får se...
vid snabb inspektion av veven rörde den sig bra och inget kännbart radielt glapp.

btw. maskinen har totalt 91 körtimmar, de sista 20 blev bankörning. så det är en del ändå :p

Busaberg:
dom rullarna verkar bara passa till gamla vipporna enligt vad jag läste i en gammal renoveringstråd..

kolla noga på shimsbrickorna som sitter på varje sida om staken, Dom borde vara mässingfärgade, se om dom ser lika tjock ut på båda sidor om staken & om det kan synas om ett UFO har passerat/trängt sig förbi staken & och brickan,, kan synas och då är det kört:näsblod
 
Första bilden på utblåssidan, andra på insugsidan. de ja har markerat med rött är kännbara. i kolven finns inga kännbara repor, och ca 1/4 del så många som i fodret. med den skitkamera jag har fick jag inga bra bilder på kolven.
veven verkar bara bli att byta, vill inte att det totalrasar i senare skede. men vad tror ni, går kolven och fodret att använda ännu en tid ?
 

Bifogat

  • avgas.jpg
    avgas.jpg
    76.7 KB · Visningar: 214
  • insug.jpg
    insug.jpg
    83.3 KB · Visningar: 165
Första bilden på utblåssidan, andra på insugsidan. de ja har markerat med rött är kännbara. i kolven finns inga kännbara repor, och ca 1/4 del så många som i fodret. med den skitkamera jag har fick jag inga bra bilder på kolven.
veven verkar bara bli att byta, vill inte att det totalrasar i senare skede. men vad tror ni, går kolven och fodret att använda ännu en tid ?

De e Bara o åk ....Som Ingemar Stenmar skulle ha sagt:tummenupp Du kan ju ta ett våtslip sandpapper 400-700 och dra det tvärs över mrd lite olja försök slipa bort utstick.. Jo det där tappar du inte mycket pullver på och något annat än detta där kommer att gå väck före.
Har du kört toklånga sträckor på bakhjulet? Har du haft koll på oljemängden i motorn hela tiden? När jag körde Bergare så överfyllde jag motorn med typ 2 deciliter mer olja än org.. Efter det gick den problemfritt, Min cylle såg precis ut sådär!! Rolan Örn frågade om jag kört ovanligt mycket och långt på bahjulet han påstog att detta kunde hända då???? Jag vet inte... Känner en snubbe som kört 1000mil varav 500 på bakhjulet utan problem!!

Första bilden på utblåssidan, andra på insugsidan. de ja har markerat med rött är kännbara. i kolven finns inga kännbara repor, och ca 1/4 del så många som i fodret. med den skitkamera jag har fick jag inga bra bilder på kolven.
veven verkar bara bli att byta, vill inte att det totalrasar i senare skede. men vad tror ni, går kolven och fodret att använda ännu en tid ?

De e Bara o åk ....Som Ingemar Stenmark skulle ha sagt:tummenupp Du kan ju ta ett våtslip sandpapper 400-700 och dra det tvärs över mrd lite olja försök slipa bort utstick.. Jo det där tappar du inte mycket pullver på och något annat än detta där kommer att gå väck före.
Har du kört toklånga sträckor på bakhjulet? Har du haft koll på oljemängden i motorn hela tiden? När jag körde Bergare så överfyllde jag motorn med typ 2 deciliter mer olja än org.. Efter det gick den problemfritt, Min cylle såg precis ut sådär!! Rolan Örn frågade om jag kört ovanligt mycket och långt på bahjulet han påstog att detta kunde hända då???? Jag vet inte... Känner en snubbe som kört 1000mil varav 500 på bakhjulet utan problem!!
 
Last edited:
Tydligen vanligt på Husa när man åker långt (över kilometern?!) på bakan,oljesmörjningen räcker inte till.
 
Jag hade bytt kolv och foder. Du kommer att tröttna på att fylla på olja och byta stift.

Har han max otur skulle det senariumet kunna hända. Min Husacylle såg liknande ut men den drog inte olja.. Hur mycket kan ett nytt foder kosta? Husaprylar brukar ju vara billigt:tummenupp
 
tack för alla svar !

jo det har blivit en hel del bakhjulsåka :p många 1km+ sträckor.

ska kolla upp nogrannare angående rullarna, tack.

och det lutar åt att jag byter allt nu medan den ändå är isär plockad, har ju ännu tid att få ihop pengar till allt förän säsongen börjar igen. men det blir en dyrlärd läxa :tungan verkar bli runt 1000€ för kolv,foder och vevstaks kit....

tack igen till alla som svarat och hjälpt !
 
Last edited:
tack för alla svar !

jo det har blivit en hel del bakhjulsåka :p många 1km+ sträckor.

ska kolla upp nogrannare angående rullarna, tack.

och det lutar åt att jag byter allt nu medan den ändå är isär plockad, har ju ännu tid att få ihop pengar till allt förän säsongen börjar igen. men det blir en dyrlärd läxa :tungan verkar bli runt 1000€ för kolv,foder och vevstaks kit....

tack igen till alla som svarat och hjälpt !

Fy Fan mannen de e synd om dig..... Det värsta rasen är gränsfallsras...Det är facktist bättre att det går riktig åt helvete så att det syns.. Du får sänka bakhjulsåkandet till 500-700m och fyll olja så du har fulla fönstret hela tiden då har man ca 1,5-2dl olja mer!!Det gjorde ja o då höll den:tummenupp
 
Fy Fan mannen de e synd om dig..... Det värsta rasen är gränsfallsras...Det är facktist bättre att det går riktig åt helvete så att det syns.. Du får sänka bakhjulsåkandet till 500-700m och fyll olja så du har fulla fönstret hela tiden då har man ca 1,5-2dl olja mer!!Det gjorde ja o då höll den:tummenupp

Min erfarenhet är att för mkt olja skjuter ut i vevhusventilationen ganska fort.
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top