Husaberg Ramlager

ragge86

Krashkung
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Kawasaki ZX10R -10
Har för mig att jag läst att guldspån börjar komma med oljan då ramlagren börjar vara slut i en husa, är det så ?

och är det någon som vet hur mycket veven får glappa i sidled ? då man tar tar i sväng hjulet o drar i det.

snabba svar uppskattas !

Axialspel

Axialspelet skall vara mellan 0.6-0.8mm mätt med indikatorklocka.

Hls
Thomas

ok, har ingen klocka. men enligt mina ögon ligger det runt 0,5mm.

har du någon kommentar om guldspånet ? kom ganska mycket sånt ut ur maskinen nu då ja tog ur oljan.

Är det mässing du menar med guldspån? Är spånerna magnetiska eller inte?

(En 450 och 550 ska ha lite mindre axialspel kan vara värt att tillägga för dom som läser detta. Sid 113 i Repairmanual som finns att hämta på www.husaberg.se under downloads.)

mässing eller guld färgat spån ja. ska leta reda på en magnet och se om det är magnetiskt. kan knäppa en bild med.

edit: inte magnetiskt. ingen bild, kameran dog

edit2: har bestämt mig för att istoppa undan och klyva motorn istället. billigare än om det skär. och så har man ju ändå hunnit köra 620 mil + x antal mil till på bakhjulet, på 92h :D

Last edited:
mässing eller guld färgat spån ja. ska leta reda på en magnet och se om det är magnetiskt. kan knäppa en bild med.

edit: inte magnetiskt. ingen bild, kameran dog

edit2: har bestämt mig för att istoppa undan och klyva motorn istället. billigare än om det skär. och så har man ju ändå hunnit köra 620 mil + x antal mil till på bakhjulet, på 92h :D

Inte magnetiskt? :va Då behöver man nog se en bild för att kunna vara till hjälp. Sådana spåner av metall kan jag inte komma på vart dom kan härleda ifrån. Det kan inte vara lamellrester?

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back