Husaberg ram

4strokeforce

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2006
Hoj
KTM 625 sxc
Har tänkt att börja med ett projekt och behöver därmed lite hjälp från någon som är kunnig på husaberg-ramar. När projektet är klart så skall det kunnas kläs med fin husabergplast, tank och dyna från -00 och framåt.

Jag vet att ramen måste ha ändrats -00 eftersom all plast mm blev nytt då.

Ändrades ramen mycket då eller går det utan större problem att modifiera en äldre ram till en nyare?

Jag undrar detta då det är väldigt billigt att få tag på en tidig Husaberg-ram.

Jag uppskattar svar med nyttig information hur man kan gå till väga för att spara lite pengar iaf:tummenupp

Kolla med Marin och Fritid i Laxå det har ramar liggande till bra pris. Tel 0584-12221
Vet att de gjorde styrvinkeln brantare om det var 03 eller nåt vilket blev en klar förbättring men det går ju alltid att svtsa om.

Sen hade de äldre lite sämre markfrigång, pinnarna tar i lite lätt men det är ju coolt :)

App app, reklam för sina sponsorer. :D

Jag har oxå några stycken ramar. Till bättre pris än M&F.

(M&F har aldrig haft bra priser på något. Det var länge sedan jag handlade hos dom. Dom är dyrare på allt, så jag handlar alltid på annat håll i första hand.)

App app, reklam för sina sponsorer. :D

Jag har oxå några stycken ramar. Till bättre pris än M&F.

(M&F har aldrig haft bra priser på något. Det var länge sedan jag handlade hos dom. Dom är dyrare på allt, så jag handlar alltid på annat håll i första hand.)
Lite OT men varför har man några ramar liggandes bara sådär? :va Går dom sönder så är det ju lätt att få det lagat, det är ju inte direkt någon förbrukningsvara. :tungan

Lite OT men varför har man några ramar liggandes bara sådär? :va Går dom sönder så är det ju lätt att få det lagat, det är ju inte direkt någon förbrukningsvara. :tungan

Av samma anledning som M&F har det. Det och mycket annat som gavs bort mestadels till M&F när Husaberg låg och byggdes i Laxå.

Om jag minns rätt så var det väl en trehundra Exelfälgbanor till enduromodellerna som skänktes/flyttades till MF när dom gick upp i nippelstorlek 0,5mm. Ingen i produktion som orkade borra upp nippelhålen. Gamla bromsok som aldrig monterades på i produktion har dom oxå i drivor. Tanklock o annat småskräp med mera med mera. Plus massor med annat som dom fick ta över i samband med flytten till Österrike. Det blir dyrt och ekonomiskt oförsvarbart att flytta med sig allt, när man ska flytta en hel fabrik.

Apropå fabrik, jag har massor med kort från KTM-fabriken i Mattighofen när jag var där. Fick kika på den då hemliga V-twinen med mera. Om någon vill se.

lite OT det här med men undrar om det är någon mer som har varit med om att ramen spruckit längst bak, vid den sidan som ljuddämparen sitter och efter bakskärms fästet. Märkte nämligen det på min idag,funderade på om det var p,g,a vibrationerna från dämparen som gjorde detta :gnissla
Dock var svetsen framme i högsta hugg så nu är den som ny igen :)

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...