Husaberg problem

Adrian_J

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Hoj
Husaberg FE 501
Har problem med att min cykel dör helt plötsligt efter någon sekunds bluddrande. Förra veckan körde jag ca 15 min, sen dog cykeln. Försökte kicka i en kvart utan att den ens tände. En timme senare testar jag kicka igen, då går den igång som en klocka och går perfekt. Gick igenom cykeln i garaget men kunde inte hitta någo fel, misstänkte då en ispropp eftersom jag slarvat med K-sprit.

Samma sak idag men med K-sprit, cykeln går bra ca 40 min sen tvärdör den. Inget händer när man kickar. 30 min senare testar jag kicka igen och då går den igång direkt. kör sen nästan två timmar utan problem.

Någon som har en idè om vart man ska börja leta fel? Kan man verkligen ha oturen att råka ut för isproppar två gånger i rad, när man dessutom använder K-sprit, vore otroligt i så fall.

Låter som dålig bränsletillförsel, jag skulle nog ha kollat gnistan först för att utesluta detta och sedan rengjort förgasaren. Vet också en som fick liknande problem när det blev veck på slangen till tankavluftningen på tanklocket. Han hade satt dit en lång slang som blivit vikt.

hp skrev:
Låter som dålig bränsletillförsel, jag skulle nog ha kollat gnistan först för att utesluta detta och sedan rengjort förgasaren. Vet också en som fick liknande problem när det blev veck på slangen till tankavluftningen på tanklocket. Han hade satt dit en lång slang som blivit vikt.

Jag har inte ens kvar slangen på mitt tanklock, detta tenderar att flyga bort vid krasch ändå :) Jag har tvättat ur filtren i förgasaren och gjort ren den i övrigt.

Töm tanken och häll i ny fräsch soppa istället för att hålla på greja med K-sprit! Tänker inte ge mig in i på nån teoretisk förklaring men börjar man använda K-sprit blir "tanken" beroende av det!

Glapp i dödarknappen kanske. Har du gnista på stiftet när den vägrar starta?

töm tanken ich skruva sen ur soppa kranarna det sitter filter på dom oxå har du skit i tanken kan dom sätta igen! och i med ett nytt frächt stift med rätt elektrod mått (0,6mm)

Last edited:
när jag körde i början av vintern så dog min också tvärt men det var för att det hade blivit ispropp i returslangarna jag har haft uppsamlingskärl så slangarna fick all snösprut från framdäcket å frös ihop men det problemet borde ju inte du ha om du har vanlig standard längd på dom

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025