Husaberg problem

Adrian_J

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Hoj
Husaberg FE 501
Körde 10 minuter på landsvägen igår, inga missljus eller något, hojen går som en klocka i lugna 70 km/h, för att möta upp några i skogen. Väl framme stänger jag av motorn för att vänta in alla. När vi var samlade startar alla upp sina hojar, en efter en, väldigt enkelt. Utom jag. Testar först med elstart som fungerat perfekt efter hela motorservicen för två veckor sen. Motoron snurrar bara...testar då kick. Kickar i över en timme, de andra har åkt sen länge sen, inget händer. Motorn tänder inte en enda gång. Vill ju komma hem (över 2 mil) så jag fortsätter men inget händer, efter tre timmar kommer en skåpbil som kan ta en hem som tur är...

Har kollat om det finns gnista, inget. Troligen elfel.

Mät upp statorn, får följande värden.

gul/gul-blå = 0.7 ohm
röd - svart = 1.1 M ohm
grön - svart - 167 ohm

I handboken:

gul/gul-blå = < 1.0
röd - svart 3 k ohm
grön-svart 168 ohm

För mig felar det alltså kraftigt mellan röd-svart. Statorn bör troligen vara trasig???

Kul, en ny kostar 3500:-. Två veckor efter en motorservice för 13000:-. Fåtalet timmar får hojen gå innan det strular igen!!

Nu var det förvisso inget fel på motorn (tror jag...), men en stator ska inte bara kunna gå sönder hur som helst, så länge det inte står SEM på den. Börjar tvivla mer och mer på Husas kvalite efter att jämt försvarat den...
Den finaste hoj man kan ha tycker jag, men kör man mycket verkar den helt enkelt inte hålla, att lägga massor av tusenlappar om året bara i service kostnad börjar bli orimligt...

Blip skrev:
Jepp servicen har kostat dej 55kr/h inklusive statorn :D

Mmm, det tragiska är att jag vet själv att jag förmodligen hade varit miljonär om jag aldrig börjat köra enduro ;)

Om någon är intresserad kommer hojen gå ut på annons för runt 55.000 med all extra utrustning (massvis) i slutet på Augusti, början på September. Perfekt enduro, motard eller mx hoj (SM kit finnes ej!). Naturligtvis då väl fungerande och i nyskick. Hör av er!

Sen blir det en 450 - 04:a, från Österrike.

En blågul 450 från Österrike får vi väl hoppas.Det sitter väl kokusan på Husan från -04 också :confused:

Du har väl inte slarvat med att plocka bort tändningskåpan när du åkt eller tvättat? Torkar man inte ur fukten tar man död på SEM-tändningen förr eller senare :fakta

Busaberg skrev:
Du har väl inte slarvat med att plocka bort tändningskåpan när du åkt eller tvättat? Torkar man inte ur fukten tar man död på SEM-tändningen förr eller senare :fakta

Jag har torkat ur där när det varit blött ute, nu har det varit snustorrt senaste tiden man har kört och då har jag struntat i det. Kan ju vara så att statorn blivit överhettad, var ju 30 grader igår, å andra sidan hade hojen knappt hunnit bli varm, 15 minuter i lugnt tempo...

Ja, det blir en blå-gul. Med ett ordentligt tändsystem, hoppas elstarten är lika bra som KTM's också.

KORREKTION: Om det blir en Husa igen beror på prisnivån. KTM's egna är för dyra, samma gäller tyvärr VOR & TM. De enda hojar som har vettiga priser är Husqvarna, Praga och svenska Husaberg, vet ju inte hur det blir nu till 04:a... Japansk hoj är uteslutet...

Last edited:
Enligt Roland Örn ska inte värmen vara några problem,utan det är fukt som tar knäcken på tändningen.Det blir rost mellan plåtarna(kärnan)så att dom trycks isär och till slut går lindningen av.Torkar man ur och löddrar på 5-56 eller liknande klarar det sig lite längre iallafall.Undrar om tändningen går i oljebad till -04 :confused:

Busaberg skrev:
Enligt Roland Örn ska inte värmen vara några problem,utan det är fukt som tar knäcken på tändningen.Det blir rost mellan plåtarna(kärnan)så att dom trycks isär och till slut går lindningen av.Torkar man ur och löddrar på 5-56 eller liknande klarar det sig lite längre iallafall.Undrar om tändningen går i oljebad till -04 :confused:

Då vet jag inte varför. Har varit noga med att torka ur och se till att hålla med ny o-ring då och då. Stator/SEM problemet är ju som sagt ganska känt... Är inte säker på att statorn är det som felar än då jag inte testat en annan. Ska göra så fort det blir tillfälle. Får dock ett värde 300% över det angivna i manualen så statorn är väl ändå det troliga...

Alltså, jag tycker att du är lite hård. Kör man mycket så slits grejorna och blir helt enkelt förbrukade till slut. Det finns ju en anledning till att folk byter bil med jämna intervall t.e.x.

Ska man köra mycket så kostar det en del pengar, men man måste ju väga kostnaderna för reparationer mot byta hoj. Det gäller ju oavsett fabrikat.

Bara mina 25 öre.

Mvh Blip

Adrian_J skrev:
Börjar tvivla mer och mer på Husas kvalite efter att jämt försvarat den...
Den finaste hoj man kan ha tycker jag, men kör man mycket verkar den helt enkelt inte hålla, att lägga massor av tusenlappar om året bara i service kostnad börjar bli orimligt...

Re: Re: Husaberg problem

Blip skrev:
Alltså, jag tycker att du är lite hård. Kör man mycket så slits grejorna och blir helt enkelt förbrukade till slut. Det finns ju en anledning till att folk byter bil med jämna intervall t.e.x.

Ska man köra mycket så kostar det en del pengar, men man måste ju väga kostnaderna för reparationer mot byta hoj. Det gäller ju oavsett fabrikat.

Bara mina 25 öre.

Mvh Blip

Visst har jag kört långt och mycket, men två veckor efter en service på 13.000:- får man återigen slanta upp nästan 4.000:- för en ny stator, känns trist. Det som gör en mest irriterad är att stator inte säljs löst utan bara i kit med svänghjul. Jag vill inte ha något svänghjul, bara en stator. Vill man köpa en kolv blir man inte påtvingad ett foder tex.

Anledningen till att jag vill byta hoj är inte pga statorn, utan för att jag ska byta ner mig klassmässigt. Planerat sen länge, men nu när statorn måste bytas kan jag lika gärna göra i ordning hela hojen och sälja den direkt istället för att vänta.
Den är välskött, nu blev det en extrem otur att statorn just skulle pajja så kort inpå service när man knappt fått åka på hela sommaren.

Så hård, nja...

Fy fan kickat i 3 timmar. Jag hade hämtat en stor pinne o slagit sönder skiten :crash
En gång blev jag så förbannad när jag hade moppe när den ej ville starta att jag sparkade loss tanken :skrämd puhhh tur att man är äldre o mer mogen i dagsläget :D

Marals76 skrev:
Fy fan kickat i 3 timmar. Jag hade hämtat en stor pinne o slagit sönder skiten :crash
En gång blev jag så förbannad när jag hade moppe när den ej ville starta att jag sparkade loss tanken :skrämd puhhh tur att man är äldre o mer mogen i dagsläget :D

Nja jag kickade en timme totalt. Skulle väl gett upp efter 10 minuter egentligen, saken ville ju aldrig tända. Men man ville ju ändå komma hem utan att tex ringa bägare för flera tusen. Dessutom var mobil batteriet slut. 3 timmar var tiden jag fick vänta innan jag fick tag i en skjuts hem...

Well, enligt mig 'r det förmodligen värmen. Har varit med om det ett flertal gånger på rejshojar som jag mekat med... Var det varmt ute?
Jag mekade Husor i EM/VM i några år och vi löste problemet helt enkelt genom att borra ett par hål i tänkåpan på framsidan och ett på baksidan för att dra igenom luft. Glöm dock ej att sätta en silvertejp eller dylikt över hålen om det ej är varmt eller regnar...

Daniel...

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...