Körde 10 minuter på landsvägen igår, inga missljus eller något, hojen går som en klocka i lugna 70 km/h, för att möta upp några i skogen. Väl framme stänger jag av motorn för att vänta in alla. När vi var samlade startar alla upp sina hojar, en efter en, väldigt enkelt. Utom jag. Testar först med elstart som fungerat perfekt efter hela motorservicen för två veckor sen. Motoron snurrar bara...testar då kick. Kickar i över en timme, de andra har åkt sen länge sen, inget händer. Motorn tänder inte en enda gång. Vill ju komma hem (över 2 mil) så jag fortsätter men inget händer, efter tre timmar kommer en skåpbil som kan ta en hem som tur är...
Har kollat om det finns gnista, inget. Troligen elfel.
Mät upp statorn, får följande värden.
gul/gul-blå = 0.7 ohm
röd - svart = 1.1 M ohm
grön - svart - 167 ohm
I handboken:
gul/gul-blå = < 1.0
röd - svart 3 k ohm
grön-svart 168 ohm
För mig felar det alltså kraftigt mellan röd-svart. Statorn bör troligen vara trasig???
Kul, en ny kostar 3500:-. Två veckor efter en motorservice för 13000:-. Fåtalet timmar får hojen gå innan det strular igen!!
Nu var det förvisso inget fel på motorn (tror jag...), men en stator ska inte bara kunna gå sönder hur som helst, så länge det inte står SEM på den. Börjar tvivla mer och mer på Husas kvalite efter att jämt försvarat den...
Den finaste hoj man kan ha tycker jag, men kör man mycket verkar den helt enkelt inte hålla, att lägga massor av tusenlappar om året bara i service kostnad börjar bli orimligt...
Har kollat om det finns gnista, inget. Troligen elfel.
Mät upp statorn, får följande värden.
gul/gul-blå = 0.7 ohm
röd - svart = 1.1 M ohm
grön - svart - 167 ohm
I handboken:
gul/gul-blå = < 1.0
röd - svart 3 k ohm
grön-svart 168 ohm
För mig felar det alltså kraftigt mellan röd-svart. Statorn bör troligen vara trasig???
Kul, en ny kostar 3500:-. Två veckor efter en motorservice för 13000:-. Fåtalet timmar får hojen gå innan det strular igen!!
Nu var det förvisso inget fel på motorn (tror jag...), men en stator ska inte bara kunna gå sönder hur som helst, så länge det inte står SEM på den. Börjar tvivla mer och mer på Husas kvalite efter att jämt försvarat den...
Den finaste hoj man kan ha tycker jag, men kör man mycket verkar den helt enkelt inte hålla, att lägga massor av tusenlappar om året bara i service kostnad börjar bli orimligt...