Husaberg på mellankort + service?

Marron

Med mellanhoj..
Gick med
9 Sep 2005
Hoj
KTM 625 SMC -05
Vad jag har förstått så levereras Husabergerna med väldigt låg effekt i papprena men är ändå ostrypta?

Stämmer detta?

Och det sägs att det är väldigt mycket mekande med Husorna..
Hur mycket är det? Och kan man lära sig att göra det själv?

Har läst massa trådar men skulle vara gött med lite uppdaterad info.

Har du ingen aning om hur du ska meka ens grundläggande så kan det vara läge att fundera en extra gång över ditt val av hoj.

Husabergarna kräver inte så hemskt avancerade mekkunskaper men du kommer att behöva jobba på den mycket mer ofta än med många andra hojar och större genomgångar kommer att krävas åtminstonde nån gång per år med största sannolikhet. Dvs motor ut ur ramen för att plockas isär.

Det är en hoj som är gjord med mycket prestanda till minsta möjliga vikt och det borgar inte för tusentals problemfria mil men för mycket kul. Dock du måste tycka att garagetimmar är kul också för ska du ha en sån här hoj som gatcykel så kräver den mycket mer omvårdnad än nästan alla andra hojar.

Den levereras strypt men med alla delar som behövs för att strypa av den och beskrivningar för hur det ska göras. Samma sak där, det krävs lite kunskap i hur man plockar isär en förgasare delvis osv.

Daniel

Okej.. blir nog ingen Husa då.. får gå tillbaka till KTM hojarna och kolla... synd att man inte får köra 625 och 660 modellerna som är gjorda innan 2005 på mellan kort. För låg vikt jämnför med effekten.

Funkar det inte med den elstartade 625:an(före -05)heller? I mitt regbevis står det 24kw/150 kg = 0,16 kw/kg.Är inte det gränsen eller är det jag som rört ihop allting :va

Marron skrev:
Okej.. blir nog ingen Husa då.. får gå tillbaka till KTM hojarna och kolla... synd att man inte får köra 625 och 660 modellerna som är gjorda innan 2005 på mellan kort. För låg vikt jämnför med effekten.

Jag vill inte skrämma bort dig mannen.
Själv har jag åkt Husa i många år och det är det roligaste man kan ha, men det är klokt att tänka igenom vad du ska ha den till och hur mycket du verkligen kan och vill jobba på din hoj.

Att fråga runt här var ett vist drag så tänk igenom vad du är beredd att betala i pengar och tid och leta sen upp det roligaste du kan få tag på och slå till. Blir det en Husaberg i alla fall så är jag den första att gratulera.

Lycka till

Daniel

Busaberg skrev:
Funkar det inte med den elstartade 625:an(före -05)heller? I mitt regbevis står det 24kw/150 kg = 0,16 kw/kg.Är inte det gränsen eller är det jag som rört ihop allting :va

Gör det? Stämmer detta blir jag mkt glad :) Får kolla upp det.

Angående Husaberg är det nog inget för mig trots allt, det enda jag gjort med min moppe och 125:a är att byta olja och tändstift.. plocka isär en hel motor känns som lite overkill för mig.

Men tack för svaren.

04:an väger 132 torr.. att elstart skulle göra 18 kg har jag svårt att tro.. :/

Marron skrev:
Gör det? Stämmer detta blir jag mkt glad :) Får kolla upp det.

Angående Husaberg är det nog inget för mig trots allt, det enda jag gjort med min moppe och 125:a är att byta olja och tändstift.. plocka isär en hel motor känns som lite overkill för mig.

Men tack för svaren.

Det gäller ju att ha lite kontakter om man inte kan mecka lite själv. Olje o filterbyte bör du väl klara av själv.

ja har aldrig ägt en mc förut och var inte ens bra på att mecka med min gamla moppe (kan förklaras kanske med att intresset inte fanns då)..
Och jag har slagit till och köpt mig en Husaberg 650 -05, kommer på lördag :banana...
Ja har alltid varit sugen på en husaberg och det har varit den enda hojen som ja riktigt känt wow en sån vill ja ha..
Då resonera ja så att ja köper hellre den hojen och kanske måste meka mer med den och det är tätare service intervaller än på de flesta supermotarder, och jag kanske ångrar mig i efterhand och säljer den.. Än att köpa en annan typ av hoj och alltid gå och suckta efter husabergarn..
Och man kan alltid lära sig att meka om de nu är att byta oljefilter eller plocka isär hela motorn..
Man lever bara än gång!!!
:) :fyllisar

RandomHero skrev:
ja har aldrig ägt en mc förut och var inte ens bra på att mecka med min gamla moppe (kan förklaras kanske med att intresset inte fanns då)..
Och jag har slagit till och köpt mig en Husaberg 650 -05, kommer på lördag :banana...
Ja har alltid varit sugen på en husaberg och det har varit den enda hojen som ja riktigt känt wow en sån vill ja ha..
Då resonera ja så att ja köper hellre den hojen och kanske måste meka mer med den och det är tätare service intervaller än på de flesta supermotarder, och jag kanske ångrar mig i efterhand och säljer den.. Än att köpa en annan typ av hoj och alltid gå och suckta efter husabergarn..
Och man kan alltid lära sig att meka om de nu är att byta oljefilter eller plocka isär hela motorn..
Man lever bara än gång!!!
:) :fyllisar

Precis...
Det viktiga är bara att göra ett genomtänkt beslut. Och sen faktiskt se till att genomföra servicar osv efter de intervaller som är behövliga...

Grattis.
Kul kommer du att ha, ta väl hand om din ögonsten.

DAniel

köpte själv en 00a igår. Hur glad somhällst :banana
52168864.jpg

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...