Husaberg otrevligt motorljud

walleballe

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2010
Hoj
Street3
Tjenare
Har en Husa fs650 03a som gått ca 160h, kolv byttes för ca 15h sen och mekanikern som bytte kolven sa att motorn såg fin ut innuti, mer historik än det kring motorrenovering har jag inte men nu låter den inge vidare asså så tänkte kolla om ngn kunnig kan höra vad problemet är.
Vid senaste oljebytet för 3h sen så var det inte mer metall spån än vanligt, borde la tömma igen o kolla.
Kanske är svårt genom en video att höra men värt ett försök iaf, låter ju inge trevligt direkt :rolleyes:
Sen får väl kameran det att låta lite högre/värre men det spelar väl ingen roll egentligen.

http://www.youtube.com/watch?v=7hkyIxhyz_8

Tacksam för hjälp!

Vilket ljud är det du menar för jag hör ingenting.

Skrapar lite lr som om ngt ligger emot nånstans, fan inte lättförklarat :D Hörde på en annan husa igår iaf, och det var ju en jäkla skillnad på motorljudet

Betalade du för kolvbytet?
Isåfall skulle jag tveklöst åka tillbaka.

Var förra ägaren som betalade för kolvbytet(har kvitto), men både han och jag har själv pratat med firman och han sa att det inte var något problem i motorn, mekanikern sa ju också att det enbart var kolvbyte som gjordes, så han skulle ju inte återgärda ngt annat
Men får la ringa dom igen o tjöta me dom
Men Ricken du har ingen aning om vad det är som låter fel?

Var förra ägaren som betalade för kolvbytet(har kvitto), men både han och jag har själv pratat med firman och han sa att det inte var något problem i motorn, mekanikern sa ju också att det enbart var kolvbyte som gjordes, så han skulle ju inte återgärda ngt annat
Men får la ringa dom igen o tjöta me dom
Men Ricken du har ingen aning om vad det är som låter fel?
Jag tycker att det låter som kolvrelaterat. Men jag är inte säker.

Öppna upp o kolla.

Jag tycker att det låter som kolvrelaterat. Men jag är inte säker.

Öppna upp o kolla.

Mm, lär väl bli så, även fast jag aldrig gjort det innan, men läst runt i massa andra trådar ang motorklyvning och kollat på pdf'erna på husa sidan, men vilka special verktyg e det man behöver för o klyva den? o vart kan man köpa dom ifrån, bara o beställa från husa ÅF va? samma som med reservdelar.

Skulle jag vara du skulle jag nog inte köra den mer så länge du inte vet vad det är som låter. Men det är ju jag :krama

Lät väl inte så konstigt på den där filmsnutten.Har den inte låtit så här tidigare då eller vad?

Lät väl inte så konstigt på den där filmsnutten.Har den inte låtit så här tidigare då eller vad?

Tycker inte jag heller. Låter som en hyfsat nyrenoverad Husamotor brukar göra.

Åfan, såklart gött o höra!
Kanske jag som nojjar lite för mycket då jag aldrig ägt en maskin som denna innan, men tyckte det var sån skillnad som sagt på husan jag hörde härromdan vilket var en -06a tror jag, och sån skillnad kan det väl ändå inte vara på motorljudet på -03 och -06 lr?

Sen om ljudet har låtit så innan, bara ägt den i ca 15h, men tycker ljudet har blivit lite värre, men kanske bara jag som letar hjärnspöken :rolleyes:

Men fan jag tackar för hjälpen, ska se till så ngn kunnig får höra på den i verkligheten så man kan vara 100 på att inget är fel, men känns lite säkrare nu iaf! :)

Jag tycker också den låter helt ok (på film). Det går inte jämföra husaberg med Husaberg för dom har olika gjutningar som gör att spelen mellan dreven är olika ber på årgångar. Även samma årg kan variera lite i tighthet mellandreven.
'
Husaberg jobbade mycket med spelen (radiellt) i växellådan mm så vissa årg håller lådorna sämmre (typ 03-04) :D 01-02 höll bättre men no big deal att hänga upp sig på dom duger......

Den värsta ylande/vinande motorn jag hört var en 02a,,den lät som denna på filmen fast 7reser värre ny som 700mil senare. Den höll stenbra ändå:tummenupp

Min 01a däremot gick nästan helt utan vinljud men höll inge bättre för det:gnissla

Min husa 650 -02 har också detta ljudet. Kanske inte riktigt lika illa som din, men det finns där. Jag har haft isär min motor och den ser kanonfin ut inuti så jag tror inte det är nåt att oroa sig för. Om du inte med säkerhet vet att det blivit värre på sistone så kör på till du vet det. :)

Jag tycker också den låter helt ok (på film). Det går inte jämföra husaberg med Husaberg för dom har olika gjutningar som gör att spelen mellan dreven är olika ber på årgångar. Även samma årg kan variera lite i tighthet mellandreven.
'
Husaberg jobbade mycket med spelen (radiellt) i växellådan mm så vissa årg håller lådorna sämmre (typ 03-04) :D 01-02 höll bättre men no big deal att hänga upp sig på dom duger......

Den värsta ylande/vinande motorn jag hört var en 02a,,den lät som denna på filmen fast 7reser värre ny som 700mil senare. Den höll stenbra ändå:tummenupp

Min 01a däremot gick nästan helt utan vinljud men höll inge bättre för det:gnissla

Haha trist o höra om 01an!
Visste inte att det var sån skillnad på motorerna faktiskt, men då vet man det nu :)

Min husa 650 -02 har också detta ljudet. Kanske inte riktigt lika illa som din, men det finns där. Jag har haft isär min motor och den ser kanonfin ut inuti så jag tror inte det är nåt att oroa sig för. Om du inte med säkerhet vet att det blivit värre på sistone så kör på till du vet det. :)

Jo, har väl antagligen inte blivit ngt värre i motorljudet, e la bara så som sagt att man nojjar upp sig och tror att det är mer för varje gång man ska ut o åka.
Men ska förbi Fastbike i gbg nu på onsdag så ska Robert där få höra på den också, sen efter det kan man vara lugn (om inte nåt är fel då dvs, men det får vi ju inte hoppas)
Ska ju bli strålande väder på onsdag också så lär ju bli några mil där :banana

Min 03 motor som jag åker omkring med i ramen nu låter också så.
Den helrenoverades i vintras och har låtit så hela tiden,men har gått klockrent.04 motorn som ska sitta i cykeln lät annurlunda,så motorerna låter olika,vill du åka skapligt bekymmersfritt å inte behöva justera ventiler hela tiden,så bygg om till dubbla ventilfjädrar en high end kam från taffmeister.Det ökar tillförlitligheten betydligt och är snällare mot
hela ventilmekanismen,samt att den blir tystare:tummenupp

Min 03 motor som jag åker omkring med i ramen nu låter också så.
Den helrenoverades i vintras och har låtit så hela tiden,men har gått klockrent.04 motorn som ska sitta i cykeln lät annurlunda,så motorerna låter olika,vill du åka skapligt bekymmersfritt å inte behöva justera ventiler hela tiden,så bygg om till dubbla ventilfjädrar en high end kam från taffmeister.Det ökar tillförlitligheten betydligt och är snällare mot
hela ventilmekanismen,samt att den blir tystare:tummenupp

har kollat lite på taffys hemsida o ebay shopen, verkar finnas rätt goa uppgraderingar att köpa, jäkla pengafråga just nu bara, så får bli lite senare =)

Jo, har väl antagligen inte blivit ngt värre i motorljudet, e la bara så som sagt att man nojjar upp sig och tror att det är mer för varje gång man ska ut o åka.
Men ska förbi Fastbike i gbg nu på onsdag så ska Robert där få höra på den också, sen efter det kan man vara lugn (om inte nåt är fel då dvs, men det får vi ju inte hoppas)
Ska ju bli strålande väder på onsdag också så lär ju bli några mil där :banana

Ang. fastbike. Jag kanske hade oflyt, men min motor såg ut som hejsan efter att den varit inne där. Den läckte olja och sen hade dom glömt en grej på kamkedjespännaren så kedjan bara hängde och fladdrade där inne. Inte spänd ett smack. Sen hade dom dragit sönder gängor och försökt laga med plastic padding. Det såg ut som ett halvtaskigt hemma-mek. Men det kanske var en praktikant?

Ang. fastbike. Jag kanske hade oflyt, men min motor såg ut som hejsan efter att den varit inne där. Den läckte olja och sen hade dom glömt en grej på kamkedjespännaren så kedjan bara hängde och fladdrade där inne. Inte spänd ett smack. Sen hade dom dragit sönder gängor och försökt laga med plastic padding. Det såg ut som ett halvtaskigt hemma-mek. Men det kanske var en praktikant?

Haha låter inge vidare du, han kanske hade en bakis dag lr nåt annat roligt :zpy
Men ska svänga förbi imorn bitti så ska han få lyssna på den, hans öron e ju definitivt bättre än mina, sen om ngt låter knas så kommer jag ju försöka riva själv först, efter det kanske jag kommer att behöver en helt ny motor vem vet! :rolleyes:

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT