Husaberg och blårök?

wheelie82

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr!
Gick med
16 Jul 2005
Hoj
KTM 950 Adventure 2005 Husaberg FS650 2004
Tja!

Va o testade en husaberg 03:a idag. När jag åkte bakom säljaren tyckte jag det luktade lite skunk och såg att den blårök en aning då han drog på. Hojen renoverades nyligen på verkstad(han hade kvitto). Är detta nåt att oroa sig för tror ni grabbar o tjejer?
När jag själv provade hojen sen efteråt såg jag ingen rök, men är ju svårt o se när man sitter på hojen..

Mvh johan

...och det var "blå" rök och inte svart ? Var maskinen helt nystartad (kall) och blev det bättre när den i så fall blev varmare ?

TomK skrev:
...och det var "blå" rök och inte svart ? Var maskinen helt nystartad (kall) och blev det bättre när den i så fall blev varmare ?

Japp det var blå rök (host host) :va och det kan nog vara så att den var nystartad, han körde 150m, snackade med mig ett tag sen åkte vi 150m till hans hus och det var då jag såg det..

Lite blåryka kan man nog räkna med på många Husabergare (och liknande hojar) i och med att de har väldigt tunn kolv och inte mycket till kolvringar som ska hålla tätt. Just när maskinen är kall, så tätar det inte lika bra och man får därmed upp lite mer olja i förbränningsrummet. Men det ska på sin höjd bara vara en antydan till blårök - är det för mycket och framförallt om det kvarstår när motorn blivit varm, är det dags för en översyn av kolv, kolvringar och cylinderlopp. Valet av olja påverkar också (viskositet och kvalitet).

Om du är osäker, be någon som är väl bekant med Husa att kolla närmare på den. Annars finns det ju gott om hojar att välja på och många är välservade och i bra skick. :tummenupp

wheelie82 skrev:
Tja!

Va o testade en husaberg 03:a idag. När jag åkte bakom säljaren tyckte jag det luktade lite skunk och såg att den blårök en aning då han drog på. Hojen renoverades nyligen på verkstad(han hade kvitto). Är detta nåt att oroa sig för tror ni grabbar o tjejer?
När jag själv provade hojen sen efteråt såg jag ingen rök, men är ju svårt o se när man sitter på hojen..

Mvh johan

Husaberg har vevhusventilationen utdragen i luftburken.
Har du för mycket olja i hojen mosar den ut oljan i luftburken. Sedan kan du räkna ut resten.

Många fyller i olja så att den ligger i mitten på fösntret när hojen är kall motor men det ska vara precis så att du ser den längst ner i förnstret.

Var i England då hade dom av misstag hade fyllt i två liter olja i hojen, kan lova dig att det rök, host host.

Lycka till

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...