husaberg o ljuddämpar mysterium

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
zero
Dax att ni spånar lite.

Följande hände igår

Jag startade min 550 med ny ompackad crossljuddämpare och det går bra inga problem

Jag byter ljudämpare till en ny packad endurodämpare, när jag ska kicka igång den så är kicken stum går inte att flytta en mm, pyser lite så kicken flyttar sig ca 5 cm, då går det att sparka igång den

byter tillbaka till crossdämparen, går perfekt inga problem kicken är normal

byter igen till enduro och kicken är stum igen, pyser den och flyttar kicken och det funkar som det ska igen. kör en sväng och det går kanon.

byter tillbaka igen till crossdämparen och då är det som det va från början

Varför blir det så här :va

motorn är nyrenoverad och det sitter en högcompskolv i den

Last edited:
Jag tror att ljuddämparen e för packad. Den borde veta bättre än att bli för berusad.

Jag tror att ljuddämparen e för packad. Den borde veta bättre än att bli för berusad.

det dom finns i är en korv som är till för dom dämparna, utblåset är 30 mm till skillnad från crossens 45 mm, men när du säger det så slog det mej att det är lika mycket i cross dämparen och den har ju stoppning hela vägen bak det har inte enduro dämparen.

Last edited:
Det är ju bara att testa att kicka utan dämparen på och se ifall det går runt.
Sätter du sen på dämparen, kickar och den är som en stenhård deg så är ju felet uppenbart, att dämparen är knas på något sätt förhoppningsvis bara felpackad.

Kanske surt får äta upp det här men...

Det finns ingen chans i världen att olika dämpare kan få kicken att låsa sig så som du beskriver :fakta :mattias
Om systemet var helt pluggat kanske, men inte annars.

Starta utan ljuddämpare, tryck på den, dör motorn är den ju helt pluggad, eller prova att blåsa igenom ljuddämparen, kan du inte det så...

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret