Husaberg - motorfrågor!

Jalle

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Höllviken-Skåne
Hoj
CBR1000RR-06 & KX450F-10
Skruven, eller rättare sagt låsmuttern till skruven som är till för dekompen och som sitter på kamdrevet har lossnat på min Husaberg 650 och ställt till med lite oreda. Bild 1.

Måste få bort kugghjulet till vattenpumpen som sitter ovanför det nedre kamdrevet för att få bort de sista resterna av muttern och som sitter inklämda mellan kedja/drev. I verkstadshandboken ger de förslag på att ha en likadant kugghjul som mothåll när man lossar kugghjulsbulten. Sånt har man ju inte liggande och jag undrar om ngn har föslag på hur man ska få ett bra mothåll på kugghjulen så att man kan dra bort muttern? Bild. 2

När skruven lossnade hängde den kvar i kamkedjedrevet och gjorde en skåra på toppens insida. Denna skåra ger väl i sig inga sådana problem att något behöver göras? Räcker väl med att få bort alla spånrester? Bild 3.

Tacksam för förslag till lämpligt mothåll för kugghjulsmuttrarna alltså! :huvet

/Jalle
 

Bifogat

  • Mutter.JPG
    Mutter.JPG
    45.9 KB · Visningar: 166
  • kugghjul.JPG
    kugghjul.JPG
    73.8 KB · Visningar: 181
  • skåra.JPG
    skåra.JPG
    37.2 KB · Visningar: 158
Jalle skrev:
undrar om ngn har föslag på hur man ska få ett bra mothåll på kugghjulen så att man kan dra bort muttern? Bild. 2

Såg någonstans för länge sedan att någon använde skaftet till en tandborste (inkilad mellan dreven) som mothåll,
jag har dock aldrig provat det själv så jag vet inte hur effektivt det är eller om tandborsten "äts upp"...
 
Ta en bit aluminiumplåt modell tjockare och stoppa mellan dreven.Då låser det bra mot drevet på kopplingskorgen.Du kan ritsa eller göra tuschmärken mellan båda smådreven och kopplingskorgen så är det ännu enklare att kugga dit det rätt sen :tummenupp
 
Skaffa ett riktigt mothåll!
sen sitter dreven du skall ha loss på pressade, så värm dom och ha en bra avdragare så lossnar dom.
ang repan i toppkåpan så är det lungt rensa motorn bara från spån och sen se till att det inte sitter lösa bitar som kan lossna i skåran på kåpan.
 
Tackar för svaren, kanon! :tummenupp

Hur stor är skillnaden i "kraftåtgång" om man ska dra runt motorn vid de små kugghjulen respektive kickaxeln? Tar jag i ordentligt får jag runt den när jag drar i de små kugghjulens muttrar med kicken sitter som satan (handkraft).
Jag får ta i ordentligt vilket känns lite oroväckande, vet inte om ngt hänt med kolven också. Eller är det normalt?

Har aldrig mekat husabergmotor innan men en radfyra på en bil drar jag ju runt med svänghjulet utan problem när toppen är av.

Borde väl bli lättare moment vid kicken?

Nåja, får plocka isär helt så jag ser ALLA rester efter den där J*vla muttern! :mad:
 
När du har vipporna bortplockade och tändstiftet urplockat ska du lätt kunna dra runt motorn om du vrider på drevet vid vevaxeln alt svänghjulet.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top