Husaberg mek frågor.

superclasse

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2006
Ort
Jönköping
Hoj
Husa 650-02
Har mekat med min Husa 650-02 nu i helgen, satte dit en ny stator och kopplade ihop allt igen efter jag kollat gnistan. Inga problem. Passade även på att justera ventilerna när man ändå var i mekar tagen. Inga problem det heller. Så var det bara å trampa igång den och den startade hur lätt som helst:). gött tänkte jag så jag skruva tillbaks allt och när jag rullar ut den e det inte ett liv i aset.:huvet. blev helt galen, bort med tanken kolla gnistan igen men inte tillstymelse till någon gnista....alla värden verkar va bra på nya statorn, please e det nån som kan ha en aning om vad det kan va för FEL. HJÄLP.
 
provat byta stift? Min husa är hur dum somhällst när man startar den kall och stänger av på en gång. Då blir den tjurig. Måste upp i arbetstemperatur först för att bli lättstartad vid nästa kallstart.
 
Min husa strejkade i helgen också, vart köpte du ny stator eller lindade du om den? Blir till och pula lite under veckan för att se om man får igång skroten eller inte.
 
Hsb-Chrille skrev:
2524855 Byt till keihin fcr, är nog det bästa jag någonsin gjort med husan :yoparty
startar direkt på elstarten nu också? Men du var tvungen att byta svänhjul och allt då va? :va
 
philsson skrev:
2524878 startar direkt på elstarten nu också? Men du var tvungen att byta svänhjul och allt då va? :va

Hehe, elstarten har jag tagit bort för länge sen, den är ju bara ivägen :) Keihin fcr är förgasaren, inte tändsystemet som du antagligen tänker på. Den startar ALLTID på första kicken nu, behöver inte ens använda varken choke eller varmstartknapp som finns på fcr'n.
 
philsson skrev:
2524723 provat byta stift? Min husa är hur dum somhällst när man startar den kall och stänger av på en gång. Då blir den tjurig. Måste upp i arbetstemperatur först för att bli lättstartad vid nästa kallstart.


Kan det va så att det inte ens blir nån gnista efter du startat den och stängt av den snabt???:va

Hm kan det va så att det inte ens blir nån gnista när man startat och stängt av den snabbt...???

Motard nissen skrev:
2524764 Min husa strejkade i helgen också, vart köpte du ny stator eller lindade du om den? Blir till och pula lite under veckan för att se om man får igång skroten eller inte.


Jag köpte min stator av en kille på Blocket... han hade tydligen jobbat på SEM fabriken i Åmål så han hade några "över". Jag gav 2200:- surt, men köpa en från Husaberg skulle kosta 4700 inkl svänghjl iofs.
 
Last edited:
superclasse skrev:
2525006 Kan det va så att det inte ens blir nån gnista efter du startat den och stängt av den snabt???:va
Om jag har gnista eller ej JUST DÅ det kan jag inte svara på men min tanke var så att det kunde vara så att det lilla kunde vara skillnaden mellan ett fungerande stift och inte.

Hsb-Chrille skrev:
2524900 Hehe, elstarten har jag tagit bort för länge sen, den är ju bara ivägen :) Keihin fcr är förgasaren, inte tändsystemet som du antagligen tänker på. Den startar ALLTID på första kicken nu, behöver inte ens använda varken choke eller varmstartknapp som finns på fcr'n.
jo just det sorry. Blandade ihop det.
Får man fråga vart du fick tag på fuggen och till vilket pris? Kanske vore något att byta då. :tummenupp
 
Last edited:
philsson skrev:
jo just det sorry. Blandade ihop det.
Får man fråga vart du fick tag på fuggen och till vilket pris? Kanske vore något att byta då. :tummenupp

Den köpte jag av plupp här på forumet för 3500 riksdaler. Kostar 8500:- ny... Men jag har sett ett par billiga på ebay, så ta en titt där! :tummenupp
Att du sen tjänar 4-5hk, får lägre bränsleförbrukning och en garanterat mer lättkörd (läs; mer lättdoserad gas och mindre ryckig på jämngas) cykel gör ju inte saken sämre :)
 
Last edited:
Har du provat att göra rent förgasaren ? Gjorde underverk på min husa då den först inte startade, men hur lätt som helst när fuggen blev rengjord :tummenupp
 
Hsb-Chrille skrev:
2526180 Den köpte jag av plupp här på forumet för 3500 riksdaler. Kostar 8500:- ny... Men jag har sett ett par billiga på ebay, så ta en titt där! :tummenupp
Att du sen tjänar 4-5hk, får lägre bränsleförbrukning och en garanterat mer lättkörd (läs; mer lättdoserad gas och mindre ryckig på jämngas) cykel gör ju inte saken sämre :)
3500 kr vet jag inte om jag tycker det är värt då jag inte känner till skillnaden. Tycker min hoj är tillräckligt lättstartad som det är nu. Problemet jag har med förgasaren är att den flödar vid stoppies så motorn slocknar och wheelies så den sprutar bensin via dreneringen över hela motorn.
 
philsson skrev:
2533075 3500 kr vet jag inte om jag tycker det är värt då jag inte känner till skillnaden. Tycker min hoj är tillräckligt lättstartad som det är nu. Problemet jag har med förgasaren är att den flödar vid stoppies så motorn slocknar och wheelies så den sprutar bensin via dreneringen över hela motorn.

Nja, det är väl mest om du råkar ha en slant över sas. :tungan
Jag blev så trött på min för precis som ni säger så startar den klockrent ibland och är extremt tjurig ibland, helt slumpartat... Därför bytte jag till fcr, Sen var ju den högre effekten, vassare registret, följsamheten på gasen samt den lägre bränsleförbrukningen bara bieffekter...

Hmm du behöver nog justera blandskruven lite för att få den att inte dö vid stoppies (räkna med att den kommer gå sämre/bli mer svårtstartad), min dellorto gjorde också på det viset.

Gör du väldigt höga wheelies eller? Min gjorde aldrig så vad jag kan minnas...
Har du provat dra en slang från dräneringen så att "högsta punkten" hamnar högre upp än nu (vid wheelies)?
 
Hsb-Chrille skrev:
2533257 Nja, det är väl mest om du råkar ha en slant över sas. :tungan
Jag blev så trött på min för precis som ni säger så startar den klockrent ibland och är extremt tjurig ibland, helt slumpartat... Därför bytte jag till fcr, Sen var ju den högre effekten, vassare registret, följsamheten på gasen samt den lägre bränsleförbrukningen bara bieffekter...

Hmm du behöver nog justera blandskruven lite för att få den att inte dö vid stoppies (räkna med att den kommer gå sämre/bli mer svårtstartad), min dellorto gjorde också på det viset.

Gör du väldigt höga wheelies eller? Min gjorde aldrig så vad jag kan minnas...
Har du provat dra en slang från dräneringen så att "högsta punkten" hamnar högre upp än nu (vid wheelies)?
Hinner hojen inte drenera så slocknar motorn. Bästa man kan göra är ju att sätta dit ett uppsamlingskärl men då kanske den som sagt inte hinner drenera pga tryck eller dylikt. Bäst isf för att undvika motorstopp är ju att ta loss dreneringsslangen helt. Wheelar inte särskillt högt, jag ligger ju på balansläget det gör jag ju men jag har oftast en fot på dynan vilket ger hojen en lägre vinkel. Motorn är oftast överfylld med bensin när jag stannar, brukar droppa ifrån hojen tom.
 
Sitter svänghjulet fast som det ska då? Är det för dåligt åtskruvat kan krysskilen ha gått sönder, jag talar av egen erfarenhet :)
 
philsson skrev:
2533570 Hinner hojen inte drenera så slocknar motorn. Bästa man kan göra är ju att sätta dit ett uppsamlingskärl men då kanske den som sagt inte hinner drenera pga tryck eller dylikt. Bäst isf för att undvika motorstopp är ju att ta loss dreneringsslangen helt. Wheelar inte särskillt högt, jag ligger ju på balansläget det gör jag ju men jag har oftast en fot på dynan vilket ger hojen en lägre vinkel. Motorn är oftast överfylld med bensin när jag stannar, brukar droppa ifrån hojen tom.

Måste vara nåt fel på din knasare, min gjorde aldrig så...
Kollat så flottören hänger fritt osv? Eller nåt...
 
Hsb-Chrille skrev:
2538312 Måste vara nåt fel på din knasare, min gjorde aldrig så...
Kollat så flottören hänger fritt osv? Eller nåt...
Det är mycket möjligt. Har nyligen öppnat gasarn och bytt alla packningar, då hade jag även loss flotörnålen för att rengöra men jag kikade aldrig på inställningen. Kan det möjligtvis vara så att det är olika förgasare på 00an och 02an?
 
En sånhär du menar?
82_1.JPG
 
philsson skrev:

Vem du snackar du va! Nej jag menar Keihin FCR, men dendär är nog väldigt bra den med, allt är bättre än dellorto :yoparty
Går den inte på över 2k så är det nog ett bra köp! tror Mikuni TM40 ligger på drygt 4k nya.

philsson skrev:
Kan det möjligtvis vara så att det är olika förgasare på 00an och 02an?
Jag vet inte om det är samma på 00 och 02, min är en PHM40, vad heter din?
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top