Husaberg läcker vatten

Matte_M

Gillar inte kyla
Gick med
26 Jun 2003
Ort
Sthlm
Hoj
DRZ400SM & Typhoon 172
Min Husaberg 650 -03 började trycka ur sig en himla massa vatten från det lilla hålet bakom vattenpumpen. Öppnade och konstaterade att packnboxen var dålig. Gick och handlade ny och fick en i halvt metall istället för gummi, som min gamla var (Detta är tydligen någon förbättringsgrej från KTM).
Lyckades efter mycket om och men knacka i den nya packningen och monterade ihop allt. Hällde i vatten i kylaren och den läcker fortfarande precis lika mycket som innan.. :huvet Det känns som om den inte sluter riktigt tätt runt axeln den sitter på.
Är det någon annan som haft detta problem? Hur löste ni det isåfall?

Hjälp! Jag vill ut och köra....
 
Spåret där låsringen sitter kan vara ganska vasst så du har förmodligen skurit sönder den nya när du monterat.Ta lite eltejp och vira runt axeln innan du trycker dit packboxen,en bit krymslang funkar också bra.
 
Busaberg skrev:
Spåret där låsringen sitter kan vara ganska vasst så du har förmodligen skurit sönder den nya när du monterat.Ta lite eltejp och vira runt axeln innan du trycker dit packboxen,en bit krymslang funkar också bra.


Har löst det nu. Hittade ett litet litet hål i kåpan som lämpligt uppstått precis innanför "skvalphålet". Fyllde med kemisk metall. Det var alltså aldrig något fel på packningen utan vattnet läckte ut genom hålet.

Frågan är hur det där hålet kommit dit. När jag monterade impellern (eller vad den heter) så tyckte jag att det såg ut som den skrapar emot vänstra delen av kåpan. Jag såg även att en bit av ytan är ordentligt skrapad, förmodligen av impellern. Isåfall dröjer det väl inte länge innan det är ett nytt hål där igen... Fabrikationsfel på transmissionskåpan?

Ska nog ringa Husaberg och höra lite om detta.

Hursomhelst kan jag iallafall köra nu... :yoparty
 
jag kan nog vara ditt svar kanske???

Matte_M skrev:
Har löst det nu. Hittade ett litet litet hål i kåpan som lämpligt uppstått precis innanför "skvalphålet". Fyllde med kemisk metall. Det var alltså aldrig något fel på packningen utan vattnet läckte ut genom hålet.

Frågan är hur det där hålet kommit dit. När jag monterade impellern (eller vad den heter) så tyckte jag att det såg ut som den skrapar emot vänstra delen av kåpan. Jag såg även att en bit av ytan är ordentligt skrapad, förmodligen av impellern. Isåfall dröjer det väl inte länge innan det är ett nytt hål där igen... Fabrikationsfel på transmissionskåpan?

Ska nog ringa Husaberg och höra lite om detta.

Hursomhelst kan jag iallafall köra nu... :yoparty
jag jobbar med nc maskiner ock vi gjorde just dom där transmissionskåporna för några år sen jag misstänker att det kan vara fyra orsaker 1:dålig gradning 2:gjutgodset hade inte flytit ut riktigt så tajt som det skulle....sugning..por... 3:underliggande por i gjutet som inte gick att se vid tillverkningen!!4:nått klantfel ifrån nån annan än mig...
!!!när jag läste din tråd gick det kalla kårar längs med min rygg...det var nämligen riktigt svåra bitar att tillverka både måttmässigt och gjutmässigt!!men vi gör inga mer detaljer till husaberg pga att dom var dåliga på att betala sina skulder til leverantörer!!! MVH din nål i höstacken!!!
 
dobermagnus skrev:
jag jobbar med nc maskiner ock vi gjorde just dom där transmissionskåporna för några år sen jag misstänker att det kan vara fyra orsaker 1:dålig gradning 2:gjutgodset hade inte flytit ut riktigt så tajt som det skulle....sugning..por... 3:underliggande por i gjutet som inte gick att se vid tillverkningen!!4:nått klantfel ifrån nån annan än mig...
!!!när jag läste din tråd gick det kalla kårar längs med min rygg...det var nämligen riktigt svåra bitar att tillverka både måttmässigt och gjutmässigt!!men vi gör inga mer detaljer till husaberg pga att dom var dåliga på att betala sina skulder til leverantörer!!! MVH din nål i höstacken!!!


Hmm.. det där lät ju inte så spännande. Får väl försöka kräva ny kåpa om det går hål igen.
Den kemiska metallen håller än så länge iallafall (5h) ... :yoparty
 
dobermagnus skrev:
jag jobbar med nc maskiner ock vi gjorde just dom där transmissionskåporna för några år sen jag misstänker att det kan vara fyra orsaker 1:dålig gradning 2:gjutgodset hade inte flytit ut riktigt så tajt som det skulle....sugning..por... 3:underliggande por i gjutet som inte gick att se vid tillverkningen!!4:nått klantfel ifrån nån annan än mig...
!!!när jag läste din tråd gick det kalla kårar längs med min rygg...det var nämligen riktigt svåra bitar att tillverka både måttmässigt och gjutmässigt!!men vi gör inga mer detaljer till husaberg pga att dom var dåliga på att betala sina skulder til leverantörer!!! MVH din nål i höstacken!!!

Det har aldrig slagit dig att betalningsviljan, på något långsökt sätt har att göra med underleverantörer som levererar enligt dina punkter 1-4 ovan :va
 
Per skrev:
Det har aldrig slagit dig att betalningsviljan, på något långsökt sätt har att göra med underleverantörer som levererar enligt dina punkter 1-4 ovan :va


Håller med, kvalitetskontroll bör alla seriösa företag syssla med innan produkterna går iväg.
 
Blip skrev:
Håller med, kvalitetskontroll bör alla seriösa företag syssla med innan produkterna går iväg.

Nåt som husaberg glömde ta upp på morgonmötet. :D :rofl
 
man blir så j***a sne

Per skrev:
Det har aldrig slagit dig att betalningsviljan, på något långsökt sätt har att göra med underleverantörer som levererar enligt dina punkter 1-4 ovan :va
:mad: Vi har alltid levererat hög kvalitet men ingenting är felfritt.eller??se på alla fabrikationsfel inom flygindustrin borde inte den kvalitetskontrollen vara tät som ett grodarsle kanske :fatta! ??Jag vågade tamefan svara på den här tråden ärligt vad jag trodde......Alla vi är väl människor men det finns ju en del
felfria ufon bland oss el....... :huvet som ett sista tillägg, kanske frakt från oss till vidare mellanhänder ock sen till slutmontering kan det ju kanske ha hänt ngt på vägen:va jag kan bara svara för den lilla del i processen vi stog för!!!!

fan vad less man blir!!
 
dobermagnus skrev:
:mad: Vi har alltid levererat hög kvalitet men ingenting är felfritt.eller??se på alla fabrikationsfel inom flygindustrin borde inte den kvalitetskontrollen vara tät som ett grodarsle kanske :fatta! ??Jag vågade tamefan svara på den här tråden ärligt vad jag trodde......Alla vi är väl människor men det finns ju en del
felfria ufon bland oss el....... :huvet som ett sista tillägg, kanske frakt från oss till vidare mellanhänder ock sen till slutmontering kan det ju kanske ha hänt ngt på vägen:va jag kan bara svara för den lilla del i processen vi stog för!!!!

fan vad less man blir!!

Jag har ju egentligen inte med saken att göra men du skrev så roligt att jag bara måste kommentera (har uppenbarligen svårt låta bli att dra långsökta funderingar efter dina inlägg)

dobermagnus skrev:
:mad:..kanske frakt från oss till vidare mellanhänder ock sen till slutmontering kan det ju kanske ha hänt ngt på vägen..

Jäkla posten, där blir det aldrig rätt. Inte nog med att de inte kommer med grejerna i tid, de saboterar paketen också.
För du har väl inte undgått att höra rapporterna om otäta husabergmotorer, som läcker tvärs igenom blocket pga porer och taskig gjutning.
Fast det beror inte på tillverkningen utan yttre påverkan efteråt fick jag veta nu :banana

Nu ska vi inte bli arga på varandra över lite kamratligt mothugg.
Men uppenbarligen så har Husaberg haft problem just med detta.
Sedan om det var den firma du representerar med din text ovan, som tillverkat de lågkvalitativa detaljerna vet jag naturligtvis inte.
Det kan ju väl så vara en annan leverantör.
 
såja pyret

Per skrev:
Jag har ju egentligen inte med saken att göra men du skrev så roligt att jag bara måste kommentera (har uppenbarligen svårt låta bli att dra långsökta funderingar efter dina inlägg)



Jäkla posten, där blir det aldrig rätt. Inte nog med att de inte kommer med grejerna i tid, de saboterar paketen också.
För du har väl inte undgått att höra rapporterna om otäta husabergmotorer, som läcker tvärs igenom blocket pga porer och taskig gjutning.
Fast det beror inte på tillverkningen utan yttre påverkan efteråt fick jag veta nu :banana

Nu ska vi inte bli arga på varandra över lite kamratligt mothugg.
Men uppenbarligen så har Husaberg haft problem just med detta.
Sedan om det var den firma du representerar med din text ovan, som tillverkat de lågkvalitativa detaljerna vet jag naturligtvis inte.
Det kan ju väl så vara en annan leverantör.
:huvet antingen lever du i en felfri värld utan smärta *dårhus*el så drömmer du om att hitta ngt annat jobb *hamburgervändare* :banana :3freak det verkar ju uppenbart att du inte nån gång i ditt lilla liv har satt din fot i ett verstadsgolv när allt helvete brakar loss om ordrar som ska gå maskiner som ballar ur o chefen tjatar om att nu sviker vi leveranssäkerheten etc.....Du är nog duktig på att vända dina burgare i rätt tid.. :arsele
 
dobermagnus skrev:
:huvet antingen lever du i en felfri värld utan smärta *dårhus*el så drömmer du om att hitta ngt annat jobb *hamburgervändare* :banana :3freak det verkar ju uppenbart att du inte nån gång i ditt lilla liv har satt din fot i ett verstadsgolv när allt helvete brakar loss om ordrar som ska gå maskiner som ballar ur o chefen tjatar om att nu sviker vi leveranssäkerheten etc.....Du är nog duktig på att vända dina burgare i rätt tid.. :arsele
Och då är det helt ok att leverera delar som inte håller måttet menar du :va Kanske Sibylla eller McD har något jobb ledigt åt dig......
 
dobermagnus skrev:
:huvet antingen lever du i en felfri värld utan smärta *dårhus*el så drömmer du om att hitta ngt annat jobb *hamburgervändare* :banana :3freak det verkar ju uppenbart att du inte nån gång i ditt lilla liv har satt din fot i ett verstadsgolv när allt helvete brakar loss om ordrar som ska gå maskiner som ballar ur o chefen tjatar om att nu sviker vi leveranssäkerheten etc.....Du är nog duktig på att vända dina burgare i rätt tid.. :arsele

Efter att du serverat punkt 1-4 så behöver man inte vara professor för att räkna ut att du skulle få lite festliga gliringar... :rofl :D
 
Back
Top