Husaberg kul->rullager

Ninja Racer

Medlem
Gick med
19 May 2003
Hoj
Ducati 999S Husaberg 650 -02
Håller på att renovera Husamotorn, det är en 02:a. Jag har beställ lagersats med rullager i stället för kullager till veven, ej det breda som kräver att man bearbetar blocket. Jag har för mig att jag hört att man ska shimsa veven då men det nya rullagret är lika brett som det gamla kullagret så det finns väl ingen anledning till att shimsa nått då.

Det måste ju finnas någon som gjort samma sak tidigre som kan svara på om det bara är att smacka ihop det.

Ninja Racer skrev:
2128829 Håller på att renovera Husamotorn, det är en 02:a. Jag har beställ lagersats med rullager i stället för kullager till veven, ej det breda som kräver att man bearbetar blocket. Jag har för mig att jag hört att man ska shimsa veven då men det nya rullagret är lika brett som det gamla kullagret så det finns väl ingen anledning till att shimsa nått då.

Det måste ju finnas någon som gjort samma sak tidigre som kan svara på om det bara är att smacka ihop det.

Det är bara att smacka ihop! Schimsa om ska du göra ifall du plockar bort balansaxeln. Jag hoppas att du även byter lager i dito också då du skall ha den kvar.

Du måste kolla så att du inte har för litet axialspel med rullagren annars är det bara en tidsfråga innan dom havererar och då ser det ut som på min avatar ungefär.Tvärstopp!

Vad ska axialspelat vara? och hur åstakommer jag det, veven sitter ju mellan lagren.

Last edited:
Ninja Racer skrev:
2129448 Vad ska axialspelat vara? och hur åstakommer jag det, veven sitter ju mellan lagren.

0.7 mm mellan balansvikt och inre lagerbana. ha ett bladmått emellan när du trycker på innerringen på vevaxeln.

EDIT: Lyssna på Busaberg istället han verkar ha lite mer koll. :)

Last edited:
Vet ej vad som är rek. spel till 650,men i boken står det 0,55-0,65mm.Använd shimset som sitter mellan balansaxellagret och ramlager(brukar vara 0,2).Sätt dit ramlagret på svänghjulssidan också.Sätt ihop blockhalvorna med några skruvar och mät spelet med indikatorklocka.Är spelet för stort får du ta bort lagerbanan och lägga till shims på svänghjulssidan.Bry dig inte om att smeta på silicon på blocket och plocka i foder,växellåda mm innan du fått spelet bra.Innan du sätter igång bör du köpa/låna/tillverka ett verktyg att plocka bort innerringarna till lagren med,heter 584.29.037.037.Mät bredden på vevpartiet innan du sätter igång också.Ska vara 60mm har jag för mig.Ett tips är att ladda hem mekhandboken så får du bra beskrivning med bilder på köpet.Jobbigt att förklara i text enbart....

Back