Husaberg "klöv ett kugghjul"

Crilljack

Säg Hej vettja!
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Oskarström/Halmstad
Hoj
Husa 650-04, Yamaha R6-01
Tjena
Va ute och gled i söndags och då small det till som fan och hjulet låste sig. När man kom hem irreterad och svettig och hade rivit ner det man trodde kunde vara felet så hittade jag att ett kugghjul hade klövits på mitten (se bild)
Nu är iaf kugghjulet ersatt mot ett nytt.
Men nu startar den inte, innan jag testade att starta den så drog jag runt motorn försiktigt för att försäkra mig om att inte det låg någon halv ventil eller så.



Har antagligen "ställt" in kugghjulet fel. men ifall ni kollar på markeringarna på kugghjulen så har jag ställt in det rätt. Men kan det vara så att kolven står i fel läge fastän punkterna står rätt?
Förklarar lite lulligt men hoppas ni förstår.
Mvh
Chrille
 
Dreven ser ut att sitta riktigt,men det kan ju vara så att en ventil har slagit i kolven när drevet sprack,om motorn snurrade med av bakhjulet en stund så snurrade ju kammen,men veven stod stilla.Stod kolven då nära toppläge så kan ju ventilerna tagit i.

Kolla om kompet verkat normalt,eller om det flåsar bak i förgasaren när du drar runt motorn.
 
Ja, när dreven sitter rätt ska ju oxå kamen vara i rätt läge och kolven i topp. Kolla mekhandboken så ser du hur det ska vara
 
Dreven ser ut att sitta riktigt,men det kan ju vara så att en ventil har slagit i kolven när drevet sprack,om motorn snurrade med av bakhjulet en stund så snurrade ju kammen,men veven stod stilla.Stod kolven då nära toppläge så kan ju ventilerna tagit i.

Kolla om kompet verkat normalt,eller om det flåsar bak i förgasaren när du drar runt motorn.


Hur menar du? ska jag ta bort den sista gummiböjjen på förgasaren som går upp i ramen och hålla handen för förgasaren samtidigt som jag kör på starten?
Och om det blåser så är troligen en inloppsventil kass?
 
Hur menar du? ska jag ta bort den sista gummiböjjen på förgasaren som går upp i ramen och hålla handen för förgasaren samtidigt som jag kör på starten?
Och om det blåser så är troligen en inloppsventil kass?

Ja det borde ju gå att göra så om ventilerna är duktigt krökta. Är dom bara lite otäta så får du inte mycket flås genom förgasaren.

Du har med största sannolikhet krökt några ventiler.

Och vipparmarna brukar inte bli så bra om ventil och kolv möts. Det händer att vipparmarna även går av. Även kolven kan tippa inne i cylfodret. Så riv hela motorn och gå igenom den är min rekomendation.
 
Vipparmarna är hela. Har dock inte tagit av toppen ännu, men alla ventiler och ventilfjädrar var lika långt uppe. Och jag tycker den har tillräkligt med komp, men men den som lever får se.
Uppdaterar såfort jag luskar ut något
 
Vipparmarna är hela. Har dock inte tagit av toppen ännu, men alla ventiler och ventilfjädrar var lika långt uppe. Och jag tycker den har tillräkligt med komp, men men den som lever får se.
Uppdaterar såfort jag luskar ut något

Du ser inte genom att titta på längden om en ventil är krökt. Har du däremot komp när ventilkåpan är borta så har du täta ventiler. Om du har kikat på vipparmarna så är ju ventilkåpan redan borta. Ja, den som lever får se... :)
 
Sen en annan sak som kan vara värt att kika på är om svänghjulet står rätt. Har varit med om att när det blivit "tvärstopp" som det uppenbarligen verkar ha blivit i ditt fall att då svänghjulet knäcker krysskilen på vevaxeln. Det går ju fort att kolla. Bara en hint.
 
Du ser inte genom att titta på längden om en ventil är krökt. Har du däremot komp när ventilkåpan är borta så har du täta ventiler. Om du har kikat på vipparmarna så är ju ventilkåpan redan borta. Ja, den som lever får se... :)

Jo va så jävla trött så tänkte jävligt fel :D

Men men komp har den så det räcker o blir över, farsan komptestade den igår med.
Men nu åter till det drevet som gick sönder.
Det går ju att ställa in på fyra olika sätt!
Nu har ni ju sett bilden hur jag har ställt in det och det är ju rätt så ska ju punkterna stå?!
Men vrider jag så att vevpartiet har snurrat ett varv så stämmer inte punkterna på dreven överens. Det är först på återigen det fjärde varvet dom stämmer.

Så vid vilket "varv" ska man ställa in punkterna

Hoppas ni förstår blir bara så frustrerad på den nu.
 
Nej,det går bara att sätta på ett sätt.


Vet inte hur jag ska förklara det, men när det drevet som gick sönder är borta och man vrider på svänghjulet så rör ju sig enbart kolven och det. Kamen står ju stilla.
Så ifall man ställer kammen så att det drevet har markeringen neråt.
och sedan vrider på svänghjulet så att man kan sätta dit drevet så att markeringarna stämmer överens med varandra.
Vrider man sedan tills motorn "rör sig själv" då när kolven vänder eller vad man ska säga, då när den har stannat så stämmer inte markeringarna..
Det är detta som gör mig fundersam
Är säkert helt ute och seglar är ny på 4t fronten men jag blir knäpp på detta alltså
 
Vet inte hur jag ska förklara det, men när det drevet som gick sönder är borta och man vrider på svänghjulet så rör ju sig enbart kolven och det. Kamen står ju stilla.
Så ifall man ställer kammen så att det drevet har markeringen neråt.
och sedan vrider på svänghjulet så att man kan sätta dit drevet så att markeringarna stämmer överens med varandra.
Vrider man sedan tills motorn "rör sig själv" då när kolven vänder eller vad man ska säga, då när den har stannat så stämmer inte markeringarna..
Det är detta som gör mig fundersam
Är säkert helt ute och seglar är ny på 4t fronten men jag blir knäpp på detta alltså
Det är klarta att markeingarna inte stämmer om du vrider iväg motorn en bit,men dreven är fixerade på respektive axel och har du monterat ihop rätt kommer markeringarna att stämma vid ÖD om du så drar runt den 500 varv(med kopplingskorgen på plats givetvis).
 
Det går ju att ställa in på fyra olika sätt!

Nej, det går bara på ett sätt. Bilden du la upp tycker jag allt ser bra ut. Spara dom gamla drevhalvorna som mothåll när primärmuttern ska dras åt. Dra med moment och använd grön loctite.

Om du nu har komp, och kamaxel, ventiler och allt övrigt som hör till kamdrivningen är som det ska, kolla svänghjulet då som du fick tips om innan.
 
Kugghjulen som sagt tidigare kan du bara bli rätt om du monterat enligt bild. En annan sak, om motorn tvärstannade från x antal varv, finns en rättså stor risk att veven har slagit sig, alltså den kan ha vridit sig i presspassningen i vevtappen, behöver inte vara så många hundradelar för att den skall käka ramlager senare. Hade det varit min motor hade jag delat den och mätt/riktat veven.

Mvh
 
Kugghjulen som sagt tidigare kan du bara bli rätt om du monterat enligt bild. En annan sak, om motorn tvärstannade från x antal varv, finns en rättså stor risk att veven har slagit sig, alltså den kan ha vridit sig i presspassningen i vevtappen, behöver inte vara så många hundradelar för att den skall käka ramlager senare. Hade det varit min motor hade jag delat den och mätt/riktat veven.

Mvh

Sant.. Bra att du påpekar detta. :tummenupp
 
Så nu är ventilerna bytta men vill bara försäkra mig att jag får allting rätt. Kolven står nu i öd och har ínte "gått förbi hacket" alltså vänt.
Och då anser jag att kugghjulen ska stå såhär?!


men dock så verkar jag inte få kammen att stämma. För dessa markeringarna (fyllt i med röd färg på bilden) ska väll ligga "jämnt med toppen?

 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top