Husaberg kick som tar i ramen...?

Kampfpudel

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2007
Hoj
Husaberg FE 650e
Hej!

Tack vare min låga panna och obefintliga försiktighet (vadå Darwin kommer att sortera bort mej...?), så har jag skaffat mej en Husaberg FE650E (-04)...

Då jag är ny på det här så kommer jag antagligen producera en del märkliga så väl som dumma frågor...

Här är den första: Kicken tar i ramen när jag kickar. Är det ett designfel eller är det min...eh...pärla bara? (förklaring: nedre delen av kicken, vid fästet tar i ramen precis ovanför fotpinnen när kicken går ner i sitt lägsta läge när man kickar)

Väl mött!
Kampfpudel

Så är det på min husa också, har dock aldrig upplevt det som ett problem, snarare tvärt om om man gämför med andra hojar där man inte finner något stopp. Visst, kan du inte kicka hojen och kickar 20-30 ggr varje gång så kommer du ju slita ut lacken på ramen. :gnissla Men annars, JA det är så på husorna och ärligt så kan jag nog tänka mig (har inte tänkt på detta tidigare) så är det nog så på många andra hojar också?

Så är det på min husa också, har dock aldrig upplevt det som ett problem, snarare tvärt om om man gämför med andra hojar där man inte finner något stopp. Visst, kan du inte kicka hojen och kickar 20-30 ggr varje gång så kommer du ju slita ut lacken på ramen. :gnissla Men annars, JA det är så på husorna och ärligt så kan jag nog tänka mig (har inte tänkt på detta tidigare) så är det nog så på många andra hojar också?

Aha...!
Tack för svaret! :)

Ja jag är rätt usel på att kicka...så jag kom att tänka på en sak.
Jag märkte att jag saknade "plast-kick-stoppet", eller vad man ska kalla plastbiten sitter i kpplingskåpan...
Jag har hört att man kan skada auto-dekompen om kicken inte sitter dikt mot pucken...(vilket min inte gör då)
Har du (eller någon annan) någon aning om det är så. Och hur märker man om auto-dekompen är skadad/trasig?
Svår/omöjlig att starta?
Jag tycker den är jävligt trögkickad...

Hmmm...

El-start är inte så dumt...
From. -04 borde den fungera fin-fint!

Inte så manligt men smart.. :tungan

/issi

Aha...!

Jag märkte att jag saknade "plast-kick-stoppet", eller vad man ska kalla plastbiten sitter i kpplingskåpan...
Jag har hört att man kan skada auto-dekompen om kicken inte sitter dikt mot pucken...(vilket min inte gör då)
Har du (eller någon annan) någon aning om det är så. Och hur märker man om auto-dekompen är skadad/trasig?
Svår/omöjlig att starta?

Ja du skadar autodekompen om kicken inte ligger ann mot dendär lilla gummi/plast biten. Ta det vid nästa beställning så du ser till att sätta dit en sådan, känns ju nödvändigt att sabba autodekompen för att man saknar en plastbit på 3kr. :näsblod

Aha...!

Svår/omöjlig att starta?
Autodekompen sitter på kamaxeln så du behöver inte oroa dig för den där plastbiten.

Autodekompen sitter på kamaxeln så du behöver inte oroa dig för den där plastbiten.

Det är ju en autodekompressor kopplad till kicken, kanske är det inte så på nyare modellerna? Inget jag tänkt på men på min 00a sitter en wire från kicken upp till toppen för att öppna utblås när man kickar. Den ska enligt manualen kunna ta skada om kicken inte sitter rätt i sitt läge mot dendär lilla plastklossen.

Det är ju en autodekompressor kopplad till kicken, kanske är det inte så på nyare modellerna? Inget jag tänkt på men på min 00a sitter en wire från kicken upp till toppen för att öppna utblås när man kickar. Den ska enligt manualen kunna ta skada om kicken inte sitter rätt i sitt läge mot dendär lilla plastklossen.

Ancient history :fakta
Läs gärna på lite om det du faktiskt svarar på, please. Felaktig info som levereras som sanning blir så himla lätt väldigt fel :) :tummenupp

Ancient history :fakta
Läs gärna på lite om det du faktiskt svarar på, please. Felaktig info som levereras som sanning blir så himla lätt väldigt fel :) :tummenupp

Jag får väl ursäkta mig då. :rodnar Ang autodekompen på kamaxeln du pratar om, syftar du på en mekanism som sitter på kamdrevet? Den har jag även på min 00a, är det någon ytterligare autodekomp historia på den nya motorn 01- ? :confused:

"Autodekompen sitter på kamaxeln så du behöver inte oroa dig för den där plastbiten." -Busaberg
Verkar som du har rätt...

Pratade med Mc-sport bort mot Arlanda till om detta med auto-dekompen.
Enligt dom så sitter det ingen "plast-puck" monterad på -04:orna (och framåt antar jag). Vore intressant att höra från dom som har -04 och senare, sitter det en puck dom? Samt om någon har haft problem med auto-dekompen.
(dom sa f.ö om min kick som tar i ramen: att den INTE ska göra det och att dom rekommenderar att jag monterar om den...)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT