Husaberg kamkedja

carlstroms

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2008
Hoj
Husaberg 650
Har en Husaberg 650 -02
Hört att kamkejda och sträckare ska bytas var 60 timme eller när stackaren e fullt ute?
Kostnad? Nått man kan göra själv?
Ingen proffsmekaninker men inte helt dum i huvudet.

60 timmar, nänä...men du kan hålla lite koll på sträckaren - det sitter en ditbultad cylinder-pryttel på cyllens bakkant på...ummm...vänster sida.

Det är en fjäderbelastad pinne, som har fasta "klicklägen", när kedjan slackar lite tillåts pinnen kliva fram ett hack till - en inte överdrivet vetenskaplig metod är att kika hur många hack man har kvar på den spännaren.

Ta ned manualen från husaberg.se så klarnar det.

/J

De har de säkert. Fick inga timmar på kedjan när jag köpt husan men hörde 60 timmar av en annan husa åkare. Byte? Kan man göra de själv? Kostnad?

...då har det gått mer än 60 timmar. :D

/J
På alla mina motarder har kamkedjan varit slut vid ca 60 timmar, så var inte så bergsäker på det du.

Det är bättre att byta när det skramlar än att låta den gå lite, lite till för att man TROR att det funkar. En kamkedja kostar under två hundra och är en enkel sak att byta om man sätter fast den nya i den gamla medan den sitter kvar på dreven.

Om man TROR att det funkar en liten stund till, kan du fråga DaFris vad som händer...

@carlstroms: Byt! Det är en billig försäkring.

01 och 02 orna är luriga!! Dom kan nämmligen ha fel plastskena som sträckaren går mot! (inte alla men många) jag ficke en shock när jag skulle nyta skedja på en 02a för sträckaren var max ute. På med nya kedjan och dit med sträckaren ingen frid och fröjd trodde jag. men till min stora föevåning slog sträckaren ut fullt igen:näsblod :va Några tel samtal sena visste jag att Husaberg satt i dom gammla skenorna på 01 & 02 så sträckarna inte räckte till (klantigt) Det var bara att beställa en ny plastskena för någ hundring och problemet var löst:tummenupp Kolla det noga att den blir sträckt med ny kedja! kedjorna jag hafft koll på har hållit ihop bra ca 600-1000mil buskörning väg ivf. Och minst 100 tim enduro...

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back