Husaberg haveri, 450 motorn

nextpeanut

Landsherre
Gick med
11 Feb 2011
Hoj
CBR F4I Stunt
Farsan min köpte nyss en Husaberg fe 450 från 06, vi hann åka ett pass på cirka 1 timme på förmiddagen. Efter lunch skulle vi ut och köra igen, men då hann vi bara 100 meter sen blöddrade Husan till och det blev slut på komp i den. Den har gått cirka 240 timmar, och var en helrenovering på motorn vid 155 timmar då byttes kolv, cylinder, vevstake, etc...
Det jag undrar är, är det någon ventil som har gått kanske? För när man trycker till kicken så går motorn runt, men det är ingen komp i den. Det går alltså jättelätt att kicka , men motorn snurrar runt ändå. :va Är det avgasventilerna som är brända tro? Dock så knackade motorn ingenting när vi körde, men dom kanske hade för lite spel.. Tror jag har beskrivit allt nu, men ni kan ju fråga om ni vill veta mer :gnissla
Tack på förhand!

Kass ventil eller skrotat kolv.
Bara öppna och kolla.

85h på samma kolv, är inte det mycket?

Naturligtvis beroende på körstil på tidigare ägare osv. osv.

Det är inte ett dugg mycket på en 4takt enligt mig, dom säger att en motionär kan köra cirka 150-160 timmar, svara inte om du inte vet är du gullig :tummenupp

Bara som notis så har min fs 650 gått ca 170h på orginalkolven... Revs vid 140h å enligt killen som skruvade så va kolven duglig ett bra tag till...

Det är inte ett dugg mycket på en 4takt enligt mig, dom säger att en motionär kan köra cirka 150-160 timmar, svara inte om du inte vet är du gullig :tummenupp

Hallå?

Nextpeanut, du skriver; "...svara inte om du inte vet..."

Kom gärna med trovärdigare källor än "enligt mig" och "dom säger" framöver!

edit: kunde inte låtta bli...

Last edited:
Hallå?

Nextpeanut, du skriver; "...svara inte om du inte vet..."
Kom gärna med trovärdigare källor än "enligt mig" och "dom säger" framöver!

Motionär är ett farligt ord.
Kan tolkas: Körd i lugnt tempo på grusvägar och putsad hemma.

Eller: Körd som om jag stulit den och hade senap i röven, skruva skiter jag i för jag motionärkör ju bara och vafan är motoröra.
Ska int de här enståkorna varva sjuttitysen innan man smäller i tvåan.
Å vafan är ölja för skit.

Nu var det ju en fråga, som du ser är det ett frågetecken bakom. Men du missade säkert det i din iver att vara präktig.:tummenupp

Sen, motionsköra är inte det en variant på körstil:va

Oavsett så vet jag folk som byter vid 25-30h, men dom "motionskör" ju iof. inte.

Skulle inte fundera på att byta kolv vid 25 timmar ens på min 2takt.

Skulle inte fundera på att byta kolv vid 25 timmar ens på min 2takt.

Inte jag heller, men jag tar också ett ras om det skulle bli ett.

Inte bara kolven byts, kedja och lite annat med, vid varannan kolv byts även veven.
Tydligen olja var 5h, fem oljebyten så kolv osv. var 10.e oljebyte veven oxå. Fyfan vad kul det måste vara med cross.

Inte bara kolven byts, kedja och lite annat med, vid varannan kolv byts även veven.
Tydligen olja var 5h, fem oljebyten så kolv osv. var 10.e oljebyte veven oxå. Fyfan vad kul det måste vara med cross.

Jävligt kul är det

Men det här är ingen cross, utan en enduro. Motorn är inte lika trimmad och körs förmodligen långt ifrån liks hårt.

Tillbaks till ämnet...

Om ni har mekvana och mekhandboken, så är det bara att börja felsöka. Börja med att kolla enkla externa saker som tex ev dekompressionsmekanism, stift, sot-/oljeförekomst i kylvattnet etc.

Hittas inget där så blir det att demontera topp och inspektera, hittas inget där så demontera och inspektera kolv, foder etc.
Om ni inte vill ge er på det, men ändå veta litet om vad som kan vara felet, innan ni skickar motorn till verkstad, så kan man inspektera med boroskop om ni känner ngn som har tillgång till det.

Har man ringa mekvana och ska skicka iväg motorn till verkstad så är det smart att skicka den ihopmonterad. En duktig mekaniker har lättare att se vad som har hänt, om motorn är orörd. Många ledtrådar till händelseförloppet försvinner lätt när delarna tas isär och hanteras.

Last edited:

Låter ärligt talat helt sjukt. 5h på oljan skulle jag påstå är rimligt och vanligt. Men att byta kolv och vev(!) efter löjligt korta intervaller gör nog extremt få. Vilka är det du känner som gör det? Dakarhojar går mycket längre och det brukar knappast vara veven som ger sig.

Förutsätter att du är medveten om att vi pratar 4-takt.

Låter ärligt talat helt sjukt. 5h på oljan skulle jag påstå är rimligt och vanligt. Men att byta kolv och vev(!) efter löjligt korta intervaller gör nog extremt få. Vilka är det du känner som gör det? Dakarhojar går mycket längre och det brukar knappast vara veven som ger sig.

Förutsätter att du är medveten om att vi pratar 4-takt.

Jag vill ju inte hänga ut folk om dom begår dumheter.:D

Men dom kör cross, på bana, inte enduro, grushålor kostigar osv.

Ja fyrtakt, honda tror jag bestämt och tydligen är det rekommenderade intervall från generalagenten.

Lite roligt för jag var i marocko å körde där en KTM 400 exc och den hade gått 924 timmar. De hade renoverat med kolv/vev å lager 2 ggr på den hojen.
Jag köde där i 5 dagar ca 8-9 tim/dag och det var sand och mycket damm. Vi bytte varken olja eller luftfilter under de 5 dagarna.
Men varje motor har ju sitt eget liv som allt annat.

Börja felsöka och om kunskap för mekande saknas så lämna in vet ja

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...