Husaberg ger dålig gnista

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Sverige
Hoj
KTM 625 SMC -05
Husaberg Fe 650 -02, om man plockar ut stiftet och kikar så kan man få bra gnista, men då måste man få till en bra snärt med kicken (har ingen elstart på den för tillfället). Så med kompression borde det vara stört omöjligt att få gnista så den tänder, därav att den är otroligt svårstartad (om man ens får igång den). Tänkte höra om det är nån här som känner igen felet och kan ge tips på i vilken ände man ska börja felsökningen?
 
tjenare !

låter som att statorn börjar bli dålig på hojen, finns uppgraderings o köpa i england, stormlyktarn gör ej dessa utan bara kokusan statorna.


mvh daniel
 
Mät upp lindningarna på statorn först, sök på husaberg.org så hittar du det du söker (sparks på det forumet lindar om SEM-statorn).

:)

/J
 
Har du haft hojen länge?
 
Har du haft hojen länge?

Nej, bara nån månad, och då bara kört den nån enstaka gång. Den var inte laglydig när jag fick den så det har kopplats in lampor, blinkers osv på den. Men de enstaka gånger jag startat den startade den ok, dock var den seg att gå igång när den var varm.
 
Nej, bara nån månad, och då bara kört den nån enstaka gång. Den var inte laglydig när jag fick den så det har kopplats in lampor, blinkers osv på den. Men de enstaka gånger jag startat den startade den ok, dock var den seg att gå igång när den var varm.

precis som min när statorn va kass
 
Gör ett trådlyft nu...
Har mätt upp motståndet på de tre olika ställena som jag hittade att man skulle mäta (hittade det på husaberg.org). På två av de är de helt ok men på den tredje var det ett motstånd på 120-130megaohm (skulle vara ca 3Kohm). Så det är brott i lindningen. Vill nu hitta nån som kan linda om den åt mig, en ny kostar ju för bövelen 6000:-, sjukt, men har inte hittat nån som kan ta sig an detta. Nån som har tips på ställen som gör det? Har inga problem att skicka statorn med posten.
 
tjenare ! kontakta stormlyktan.. han gör inte jobbet men har en bekant som gör det.. finns annars utbytes i england men då krävs det att du skickar dit den till dom o sedan får du den omlindad/uppgraderad...

mvh daniel
 
tjenare ! kontakta stormlyktan.. han gör inte jobbet men har en bekant som gör det.. finns annars utbytes i england men då krävs det att du skickar dit den till dom o sedan får du den omlindad/uppgraderad...

mvh daniel

Har redan testat det och tyvärr så hade hans bekant inte kommit igång med lindningar ännu, först efter jul skulle han börja göra såna jobb.
 
...läst mitt första inlägg?

Du menar om "sparks"? Jo, dock inte kikat så mkt in på det, hade hoppats på att hitta nån här i sverige som gör det, eller var kommer denne "sparks" ifrån? Ska se om jag kan hitta honom på sidan.

Vad ska man räkna med att få ge för en omlindning btw? På ett ungefär.
 
Last edited:
kan berätta lite om sparks, driver firman http://www.uk-motoplat.com/.
är tydligen specialist på att linda om lindningar på hojar(alla modeller).
har hållit på ganska länge med detta, o väldigt många är nöjda med hans jobb, finns info på

http://www.husaberg.org/index.php?name=PNphpBB2&file=index

detta fick jag i svar då jag skickade iväg min stator

Hi Daniel,,

Yes I have been rewinding these stators for mores years than I care to remember (along time).
Yes my rewound units do make the engine easier to start and also they give better low down power performance.
Yes you would have to send me your stator for rewinding, the total cost including return post will be €195.00.

Regards

Steve.
 
kan berätta lite om sparks, driver firman http://www.uk-motoplat.com/.
är tydligen specialist på att linda om lindningar på hojar(alla modeller).
har hållit på ganska länge med detta, o väldigt många är nöjda med hans jobb, finns info på

http://www.husaberg.org/index.php?name=PNphpBB2&file=index

detta fick jag i svar då jag skickade iväg min stator

Hi Daniel,,

Yes I have been rewinding these stators for mores years than I care to remember (along time).
Yes my rewound units do make the engine easier to start and also they give better low down power performance.
Yes you would have to send me your stator for rewinding, the total cost including return post will be €195.00.

Regards

Steve.

Tackar! Fått kontakt med Steve nu så blir väl att skicka ner den till honom då.
 
Trådlyft återigen. Statorn är nu omlindad (av Steve, tack för tipset SGM och Hultz). Mätt upp den efter att fått tillbaka den och nu får vi rätt värden. Problemet är bara att felet från mitt första inlägg kvarstår, dvs man får snärta till ordentligt på kicken (med tändstiftet ur) för att få nån gnista, och då inte ens varje gång. För klen gnista alltså. Finns det nåt mer man bör kika på, nu när statorn är lindad? Eller ska man låta skiten sjunka genom isen på djupaste delen av sjön? :huvet
 
Trådlyft återigen. Statorn är nu omlindad (av Steve, tack för tipset SGM och Hultz). Mätt upp den efter att fått tillbaka den och nu får vi rätt värden. Problemet är bara att felet från mitt första inlägg kvarstår, dvs man får snärta till ordentligt på kicken (med tändstiftet ur) för att få nån gnista, och då inte ens varje gång. För klen gnista alltså. Finns det nåt mer man bör kika på, nu när statorn är lindad? Eller ska man låta skiten sjunka genom isen på djupaste delen av sjön? :huvet

Tändkabel/-hatt?
 
Trådlyft återigen. Statorn är nu omlindad (av Steve, tack för tipset SGM och Hultz). Mätt upp den efter att fått tillbaka den och nu får vi rätt värden. Problemet är bara att felet från mitt första inlägg kvarstår, dvs man får snärta till ordentligt på kicken (med tändstiftet ur) för att få nån gnista, och då inte ens varje gång. För klen gnista alltså. Finns det nåt mer man bör kika på, nu när statorn är lindad? Eller ska man låta skiten sjunka genom isen på djupaste delen av sjön? :huvet

jag hade ett liknande problem med min 380sx byte tändplatta,cdi osv men gnistan var ändå svag fast blå o fin och det vissade sig att svänghjulet var väck då det hade lossnat något inuti det sitter ett metall bleck på utsidan svänghjulet som ska vara lika magnetisk som på insidan och den har tappat sin magnetism alltså dålig inpuls till cdin tyligen inte ett helt ovanligt fel på kokusan vet ej om det är samma fel fast det är en tanke i allafall :)
 
jag hade ett liknande problem med min 380sx byte tändplatta,cdi osv men gnistan var ändå svag fast blå o fin och det vissade sig att svänghjulet var väck då det hade lossnat något inuti det sitter ett metall bleck på utsidan svänghjulet som ska vara lika magnetisk som på insidan och den har tappat sin magnetism alltså dålig inpuls till cdin tyligen inte ett helt ovanligt fel på kokusan vet ej om det är samma fel fast det är en tanke i allafall :)

Låter ju inte som en omöjlighet det där, helt klart värt att kika på. Tack för infon!
 
Vad var felet? har samma sak på min husa nu!

I mitt fall var det statorn som behövde lindas om. Skickade ner den till en engelsman i Spanien tror jag det var som lindade om den. Var tydligen svårt att få tag på nån här i krokarna som gjorde jobbet. Kanske blivit bättre nu.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top