Husaberg FS650S -04

Crilljack

Säg Hej vettja!
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
Husa 650-04, Yamaha R6-01
Tjenare!
Har precis köpt en Husaberg fs650s, och är relativt ny på 4-takts fronten.
Skulle vilja ha lite tipps på underhåll osv.
Sen ifall någon har en manual liggandes på datorn till denna modellen så är jag tacksam
mvh
Crille

Tackar för svaret :) ska ladda ner dom!
En fråga bara om nivåfönstret.
När oljan är kall ska den synas i fönstret då?
Har hört att någon har sagt att oljan ska vara till mitten av fönstret ungefär när motorn är varm.
Hur ska det vara?
mvh
Crille

Har hört att någon har sagt att oljan ska vara till mitten av fönstret ungefär när motorn är varm.
Hur ska det vara?
mvh
Crille
Ja oljan kan ju bubbla till sig men är en kall ska den ligga i nedre delen av fönstret. Har du för mycket olja kommer den att tryckas ut i vevhusventilationen, kommer att ryka lite alltså :)

Var i england och körde för två år sedan och då hade mecken lyckats fylla i en extra liter olja i hojen. VAr inte svårt att se var den hojen befanns sig hehe.

:D
Hur ska det vara?
mvh
Crille

Jag kör alltid ca 2 dl mer än vad ska vara på Husa Gör stor skillnad på hållbaheten 20% mer ojemängd JU! Oljepumpen tappar inte oljan lika fort vid slangning och lådan får mer olja på sig!! Jag fyller precis upp nästan struket med överkant glas kall! Och jag har inte märkt nåågra oljemoln eller olja i luftburk trotts låååånga slangningar... När den är varm ska glaset vara helt täckt av olja! Då håller husa ca 5000mil utan rep,, nJo tändstift måste bytas vid 3000 mil,,,Just kidding:D

Men vid köp av HUSA eller ktm så brukar jag plocka av ventilkåpan och byta rullvippor direkt (om ej bytt de senaste 100 tim) då är du försäkrad om att dom håller minst 200 tim..

Vi har faktist rekord här i byn ,,en husa 02 som inte varit isär än!! Rullvippor är nyss bytt bara (600mil) nu har den rullat 750mil utan problem Vägbusa endast! Den körs med 2 dl mer olja och slick 50 behandlad ,,vi ska köra den tills den rasar ska bli intresant att se hur mång mil den klarar:rolleyes: :tummenupp

Last edited:

Jag kör alltid ca 2 dl mer än vad ska vara på Husa Gör stor skillnad på hållbaheten 20% mer ojemängd JU!
,
Skumt skumt... Har ni mätt hur mycket olja som finns kvar när ni byter olja??

Häller jag i för mycket olja trycker den ur sig oljan på en gång. Märker det tydligt då jag har ett separat kärl för vevhusventilationen.

,
Skumt skumt... Har ni mätt hur mycket olja som finns kvar när ni byter olja??

Häller jag i för mycket olja trycker den ur sig oljan på en gång. Märker det tydligt då jag har ett separat kärl för vevhusventilationen.

Skillnad på att tävla och att leka. Det kanske är en förklaring.

Jag kör alltid ca 2 dl mer än vad ska vara på Husa Gör stor skillnad på hållbaheten 20% mer ojemängd JU! Oljepumpen tappar inte oljan lika fort vid slangning och lådan får mer olja på sig!! Jag fyller precis upp nästan struket med överkant glas kall! Och jag har inte märkt nåågra oljemoln eller olja i luftburk trotts låååånga slangningar... När den är varm ska glaset vara helt täckt av olja! Då håller husa ca 5000mil utan rep,, nJo tändstift måste bytas vid 3000 mil,,,Just kidding:D

Men vid köp av HUSA eller ktm så brukar jag plocka av ventilkåpan och byta rullvippor direkt (om ej bytt de senaste 100 tim) då är du försäkrad om att dom håller minst 200 tim..

Vi har faktist rekord här i byn ,,en husa 02 som inte varit isär än!! Rullvippor är nyss bytt bara (600mil) nu har den rullat 750mil utan problem Vägbusa endast! Den körs med 2 dl mer olja och slick 50 behandlad ,,vi ska köra den tills den rasar ska bli intresant att se hur mång mil den klarar:rolleyes: :tummenupp

Det var inte du som körde från Luleå ner till Linköping och tillbaka på sin Husa motard? Iron Man :D Hur många hojjar är du uppe i nu? Du byter hoj ofta va? Eller är du kanske 50+ vid detta laget. Jag tror inte det finns någon här med lika mycket erfarenhet som dig. Snällt iaf att du delar med dig av alla dina erfarenheter. :tummenupp

Last edited:
Skillnad på att tävla och att leka. Det kanske är en förklaring.

Det var inte du som körde från Luleå ner till Linköping och tillbaka på sin Husa motard? Iron Man :D Hur många hojjar är du uppe i nu? Du byter hoj ofta va? Eller är du kanske 50+ vid detta laget. Jag tror inte det finns någon här med lika mycket erfarenhet som dig. Snällt iaf att du delar med dig av alla dina erfarenheter. :tummenupp

Nä inte jag inte ,,Längsta jag åkt rakt av på husa var 30mil:gnissla

Och nä jag har faktist inte haft så många stånkor har nog kört xr ca 15 år husa 2år bara resten av maskinerna är bara storoffroadare (tråkiga), men därimot trimmar och skruvar i jag i alla maskiner från eu moppe till husaberg
Så jag försöker lära mig så mycket det går om alla märken.

Jo ang oljan trycks över...Jag tror nog att org struten rakt upp i ramen med filtret inuti stoppar dom värsta överkasten ,,därimot med utanpåliggande kärl så kan jag tänka mig att det blåser ur fort...

Vilken olja. Om du orkar ska du läsa oletråden! Då kommer du fram till samma som jag skulle jag tro...Jag skulle köpa den mest prisvärda och en av dom bästa oljor som finns! Biltemas 15-40w helcyntet den är stenbra faktist och kopplingen funkar klockrent och slirar inte.. Jag har besiktat motorer som gått hårt med denna olja flera hundra mil i trögdrivena atw maskiner som tokvarvar 10000v!! Jag måste säga att jag inte sett en motor så fin invändigt lite sliten.. Så nu konverterar även jag om till biltema från Bellray 10-50 syntet som garanterat är bra!!

Vad är literpriset på biltemaoljan?
Tror det ligger runt 74kr?????? Men fast jag har möjlighet till typ shells advace helcynt för 50kr så kör jag hellre biltema,, Säkert inge fel på shell!! Men biltemas olja har enligt mig bästa möjliga wisco 15-40 är helt perfekt för vanlig hulliganåka och 10-50w till bana ,,Och sedan jag kännt kopplingen och sett en hårdkörd motor invändigt så är jag frällst:D

Ok,jag tänkte annars tipsa om OKQ8 SBK racing 15-50.
Den kan man köpa i 20l dunk och literpriset blir då 62:-

I butik på 1 litersflaska kostar den 169:-!!!

Ok,jag tänkte annars tipsa om OKQ8 SBK racing 15-50.
Den kan man köpa i 20l dunk och literpriset blir då 62:-

I butik på 1 litersflaska kostar den 169:-!!!
Du det var billigt!! Och stenbra wisco som man kan köra både hulligan och motard med:tummenupp Jag har läst lite om den och folk verkar ju vara nöjda med den ...Jag måste genast leta åt någon som kör den oljan och skruva isär motorn i monekyler:D

Hehe okey
ursäkta att jag ställer en massa nybörjarfrågor :)
vissa hojjar har delad växelådsolja och motorolja
hur ska jag checka det?
Tror det är samma.:confused:

tack för svaret.
Ni verkar ju ha bra koll på detta :) hur ofta byter ni olja filter/luftfilter?
är det var 10nde timme? och ställa ventilerna var 15de?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT