Husaberg FS650e -03 Startmotor fråga

1. Tag ur kamaxel.
2. mät med skjutmått över kamloben med infälld kläpp, dvs det ska vara plant.
3. mät sedan när kläppen är i sitt utfällda läge, dvs när motor är avstängd.
4. ena måttet minus det andra. skillnad ska vara 0.8-0.9mm
Går att anv indikatorklocka och mellan 2 dubbar i en svarv.
Passa på att kolla så att kläppfjäder är OK, inte av eller för slapp, då slungas kläppen ut direkt innan motor startar.
Om ventilspelet är för stort så trycker inte kläppen ner ventilen tillräckligt, motor går för långsamt för att starta.
Justera kläpphöjden: om det är för litet lyft sätt en svetsloppa på insidan av kläppvikten, fila av denna till rätt mått uppnås.
Alt 2: borra i en liten (M4) stoppskruv på insidan av kläppvikten, gänga ut denna tills rätt lyft uppnås, lås skruven med gänglåsning.
Alt 3: Om kläppen är nersliten, köp en ny kläpp o fjäder.
Att hålla på med dubbla batteri är bara trams, den är inte byggd för 24V.
Citerar "Mr Know it all" Motocross Action: You should have known!!!!
//Thomas

Kan bara instämma fungerar hur bra som hellst jag hade en 01 som var hopplös kall som varm... gjorde denna opration och fanstyget startade i - grader :tummenupp fattar därimot inte att husa tog sådan tid på sig att åtgärda dessa enkla fel? för det här tricket fick jag reda på av husa utvecklare redan 02":va
 
Kan bara instämma fungerar hur bra som hellst jag hade en 01 som var hopplös kall som varm... gjorde denna opration och fanstyget startade i - grader :tummenupp fattar därimot inte att husa tog sådan tid på sig att åtgärda dessa enkla fel? för det här tricket fick jag reda på av husa utvecklare redan 02":va

Jag tänkte försöka att ge mig på denna operation på min Husa 501 -02, handlade en ny auto-dekomp kläpp och fjäder. :banana
-Men hur mycket behöver man riva innan man kommer åt att byta eländet? Måste kamaxeln ur eller går det att komma åt ändå?
 
tjenare

tänkte dela med mig lite information. ny kläpp #59036016000

för att komma åt kläppen o fjäderna så får du ta ur kammen. dela kamkedjan o ta bort "ventilkåpan" ....

hade problem som fan med min 2002. köpte en annan startmotor från taffy i england, då jävlar blev det snurr på grejerna. men startade fortfarande inte på el-starten. i höstas så konv jag till keihin fcr 41 ...
fyllde på soppa o körde på el-starten 2 varv o PANG. hojen hoppade igång utan problem :)


daniel///
 
hade problem som fan med min 2002. köpte en annan startmotor från taffy i england, då jävlar blev det snurr på grejerna. men startade fortfarande inte på el-starten. i höstas så konv jag till keihin fcr 41 ...
fyllde på soppa o körde på el-starten 2 varv o PANG. hojen hoppade igång utan problem :)
daniel///

Har du någon kontaktuppgift till Taffy, hemsida eller liknande? Jag provade med att Googla men det hjälpte inte mig så mycket.
-Är nyfiken på startmotorn därifrån om inte detta hjälper..
Keihin-konvertering kan också vara nå´t, frågan är om FCR 41 är för stor för min 501?
 
Har själv en FC650 -03a vars startmotor inte orkar driva. Misstänker att det är den där kläppen för den får ingen dekomp. Får nog bli till att justera den vid nästa motorrivning så jag tackar för tipset.:tummenupp Den är soppas lätt att kicka igång nu när man fått in rätta knycket ändå. Har bara hört negativt om -05 och neråt, men den är fan så mycket bättre än allt annat jag ägt (En moppe:yoparty).
 
Har du någon kontaktuppgift till Taffy, hemsida eller liknande? Jag provade med att Googla men det hjälpte inte mig så mycket.
-Är nyfiken på startmotorn därifrån om inte detta hjälper..
Keihin-konvertering kan också vara nå´t, frågan är om FCR 41 är för stor för min 501?

tjenare !

detta är hans hemsida

http://www.taffmeisters.co.uk/contact-us.html

o detta är hans email

david@taffmeisters.co.uk


jag köpte startmotorn o det är en jävla fjong i den till skillnad från min gamla. skall köpa hans batteri också så klarar man sig ett bra tag.. ganska bra priser på hans sidan, det där med förgasaren hjälper han dig gärna med. keihin fcr gjorde underverk på min 650 :)


daniel///
 
De hade trevliga priser, synd att man inte hittade sidan tidigare..
-Jag köpte just en Auto-dekomp kläpp från Karlströms motor som kostade 786kr +frakt, Taffy begärde £22 +frakt (dvs 268kr +frakt)... :tummenupp
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top