Husaberg FS650e -03 Startmotor fråga

Fleshwound

Mästare
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Husaberg FS650
Är startmotorn på FS 650e - 03 en svag punkt? Det är ingen "snurr" på min
oavsett hur mycket batterier jag kopplar på.

Går det att ta bort startmotorn utan att lossa trans kåpan, dvs sitter
dreven kvar i rätt läge eller måste dessa plockas bort innan startmotorn
monteras bort. Tacksam för svar.
 
Funkar inte att starta stånkan med bara startmotorn. Stog själv och försökte få igång min. Startmotorn är endast en hjälpstart. Med varm motor kaaaaanske den kan snurra igång men det är väl också kanske. Vet inte men jag tror att starmotorn blev starkare på årsmodellerna efter.

Hur som helst grattis till ett bra köp....Husa = hur kul som helst!:D :yoparty

MVH Patrick
 
Är startmotorn på FS 650e - 03 en svag punkt? Det är ingen "snurr" på min
oavsett hur mycket batterier jag kopplar på.

Går det att ta bort startmotorn utan att lossa trans kåpan, dvs sitter
dreven kvar i rätt läge eller måste dessa plockas bort innan startmotorn
monteras bort. Tacksam för svar.

Jodå det går att ta bort startmotorn utan att ta bort transkåpan, bara att skruva av den.. sen att den inte går runt alls kan mycket väl vara att kolen har bränt fast, var så på min 02 jag hade, bara att skruva isär startmotorn och smärgla lite och ev byta fjädrar till kolen.

Det går att få startmotorn att fungera med kall hoj även på 02 -03 fast dubbla batterier är att föredra samt att ventilspelet är helt rätt inställt.
 
Tror du måste ha av transkåpan om du ska ha dit pluggen istället för startmotorn. Om jag inte minns helt fel så ska den gängas och skruvas fast ifrån innsidan. Själv svarvade jag till en egen plugg och gänga den från utsidan, ville inte ha mer skruvar inne i motron än nädvändigt.
 
Är startmotorn på FS 650e - 03 en svag punkt? Det är ingen "snurr" på min
oavsett hur mycket batterier jag kopplar på.

Går det att ta bort startmotorn utan att lossa trans kåpan, dvs sitter
dreven kvar i rätt läge eller måste dessa plockas bort innan startmotorn
monteras bort. Tacksam för svar.

Rätt justerad Kläpp( auto dekomp), så att den "lyfter" ca 0.8-0.9, rätt justerat ventilspel samt ett friskt batteri, Då startar Husaberg 650 2001-2003 lätt, varm som kall.
Vi förutsätter att startmotorn är OK.
//Thomas
 
Rätt justerad Kläpp( auto dekomp), så att den "lyfter" ca 0.8-0.9, rätt justerat ventilspel samt ett friskt batteri, Då startar Husaberg 650 2001-2003 lätt, varm som kall.
Vi förutsätter att startmotorn är OK.
//Thomas

Ursäkta trådkapningen...:) Hur justerar jag lyftet på auto dekompen?

MVH Patrick
 
Rätt justerad Kläpp( auto dekomp), så att den "lyfter" ca 0.8-0.9, rätt justerat ventilspel samt ett friskt batteri, Då startar Husaberg 650 2001-2003 lätt, varm som kall.
Vi förutsätter att startmotorn är OK.
//Thomas

Ursäkta trådkapningen...:) Hur justerar/mäter jag lyftet på auto dekompen?

MVH Patrick
 
:va Har haft isär startmotorn idag, ser hur fin ut som helst, både
kolektor och kol knappt slitna (bara gått 45tim)
Fattar därför inte :huvet varför den är så seg, det spelar ingen roll om jag
kopplar på ett 50A bilbatteri.
24V är ju ett alternativ, men hur göra en vettig inkoppling :confused: så att resterande elsystem bara får 12V och var gör man lämpligen av batteri nr2?
Tar gärna del av vettiga ideer:tummenupp
 
3018887 :va Har haft isär startmotorn idag, ser hur fin ut som helst, både
kolektor och kol knappt slitna (bara gått 45tim)
Fattar därför inte :huvet varför den är så seg, det spelar ingen roll om jag
kopplar på ett 50A bilbatteri.
24V är ju ett alternativ, men hur göra en vettig inkoppling :confused: så att resterande elsystem bara får 12V och var gör man lämpligen av batteri nr2?
Tar gärna del av vettiga ideer:tummenupp
Bakom bakskämen har jag sett att folk har satt sina. Men varför inte bara kicka? :va
 
Bakom bakskämen har jag sett att folk har satt sina. Men varför inte bara kicka? :va


Kickar just nu och det är inga problem med det, men jag vill att saker som sitter där ska funka :tummenupp , men tänker nog inte lägga ner så otroligt mycket arbete på att få det att funka.

Passar på att tacka för alla svar än så länge :tummenupp
 
På min har man monterat ett 12v batteri direkt till starten, jävlar vad det snurrar och den startar på nolltid även då den stått ett par dagar :yoparty
 
Last edited:
Sorry om jag missvisade dig, har ändrat nu :hihi .

Det andra sitter under sadeln, mot stänkskärmen.


Skulle gärna vilja veta hur det elektriska är löst:va vid en sådan
operation, vill ju inte gärna ha 24V på mer än starmotorn, och just
bara i startögonblicket, någon som har en bra lösning:rolleyes:
 
Varför inte göra på rätt sätt istället för att montera dit ett batteri till.

Som Tomas skriver ovanför "Rätt justerad Kläpp (auto dekomp), så att den "lyfter" ca 0.8-0.9, rätt justerat ventilspel samt ett friskt batteri, Då startar Husaberg 650 2001-2003 lätt, varm som kall"

Om startmotorn inte drar runt i normal fart kan det vara axeln på dekomp-kläppen som är av. Det händer. Med lite tur så händer inget mera. Men om den lossar och lägger sig på tvären och rensar rent i toppen/motorn så svär man nog en hel del för man höll på och fippla med dubbla batterier istället för att göra rätt och köpa en del som kostade 200 spänn.

Tänk konsekvens innan egna påhitt appliceras.

Varför inte göra på rätt sätt istället för att montera dit ett batteri till.

Som Tomas skriver ovanför "Rätt justerad Kläpp (auto dekomp), så att den "lyfter" ca 0.8-0.9, rätt justerat ventilspel samt ett friskt batteri, Då startar Husaberg 650 2001-2003 lätt, varm som kall"

Om startmotorn inte drar runt i normal fart kan det vara axeln på dekomp-kläppen som är av. Det händer. Med lite tur så händer inget mera. Men om den lossar och lägger sig på tvären och rensar rent i toppen/motorn så svär man nog en hel del för man höll på och fippla med dubbla batterier istället för att göra rätt och köpa en del som kostade 200 spänn.

Tänk konsekvens innan egna påhitt appliceras.
 
Last edited:
:tummenupp Visst göra rätt är bra, men när man gjort det och det
ändå inte fungerar då blir man lite sur, hojen har ju trots allt bara gått 45h.
Nytt Batteri på 7A.(Rätt sort)
Ventiler just. (på rätt sätt)
Startmotor genomgången.(Inget slitage eller fel)
Decomp axeln kontrollerad.(Fungerar)
Det enda som inte är gjort, är just av spelet på decomp axeln, måste
väl fixa det först.
Sen vet jag inte vad som är rätt och fel, när till och med Karlströms motor
har ett servicemedelade där dom rekommenderar inkoppling av 24V på startmotorn, när inget annat hjälper :confused:
 
Ursäkta trådkapningen...:) Hur justerar/mäter jag lyftet på auto dekompen?

MVH Patrick

1. Tag ur kamaxel.
2. mät med skjutmått över kamloben med infälld kläpp, dvs det ska vara plant.
3. mät sedan när kläppen är i sitt utfällda läge, dvs när motor är avstängd.
4. ena måttet minus det andra. skillnad ska vara 0.8-0.9mm
Går att anv indikatorklocka och mellan 2 dubbar i en svarv.
Passa på att kolla så att kläppfjäder är OK, inte av eller för slapp, då slungas kläppen ut direkt innan motor startar.
Om ventilspelet är för stort så trycker inte kläppen ner ventilen tillräckligt, motor går för långsamt för att starta.
Justera kläpphöjden: om det är för litet lyft sätt en svetsloppa på insidan av kläppvikten, fila av denna till rätt mått uppnås.
Alt 2: borra i en liten (M4) stoppskruv på insidan av kläppvikten, gänga ut denna tills rätt lyft uppnås, lås skruven med gänglåsning.
Alt 3: Om kläppen är nersliten, köp en ny kläpp o fjäder.
Att hålla på med dubbla batteri är bara trams, den är inte byggd för 24V.
Citerar "Mr Know it all" Motocross Action: You should have known!!!!
//Thomas
 
1. Tag ur kamaxel.
2. mät med skjutmått över kamloben med infälld kläpp, dvs det ska vara plant.
3. mät sedan när kläppen är i sitt utfällda läge, dvs när motor är avstängd.
4. ena måttet minus det andra. skillnad ska vara 0.8-0.9mm
Går att anv indikatorklocka och mellan 2 dubbar i en svarv.
Passa på att kolla så att kläppfjäder är OK, inte av eller för slapp, då slungas kläppen ut direkt innan motor startar.
Om ventilspelet är för stort så trycker inte kläppen ner ventilen tillräckligt, motor går för långsamt för att starta.
Justera kläpphöjden: om det är för litet lyft sätt en svetsloppa på insidan av kläppvikten, fila av denna till rätt mått uppnås.
Alt 2: borra i en liten (M4) stoppskruv på insidan av kläppvikten, gänga ut denna tills rätt lyft uppnås, lås skruven med gänglåsning.
Alt 3: Om kläppen är nersliten, köp en ny kläpp o fjäder.
Att hålla på med dubbla batteri är bara trams, den är inte byggd för 24V.
Citerar "Mr Know it all" Motocross Action: You should have known!!!!
//Thomas

Tack Thomas! Du verkar sannerligen kunna din sak...:tummenupp
 
1. Tag ur kamaxel.
2. mät med skjutmått över kamloben med infälld kläpp, dvs det ska vara plant.
3. mät sedan när kläppen är i sitt utfällda läge, dvs när motor är avstängd.
4. ena måttet minus det andra. skillnad ska vara 0.8-0.9mm
Går att anv indikatorklocka och mellan 2 dubbar i en svarv.
Passa på att kolla så att kläppfjäder är OK, inte av eller för slapp, då slungas kläppen ut direkt innan motor startar.
Om ventilspelet är för stort så trycker inte kläppen ner ventilen tillräckligt, motor går för långsamt för att starta.
Justera kläpphöjden: om det är för litet lyft sätt en svetsloppa på insidan av kläppvikten, fila av denna till rätt mått uppnås.
Alt 2: borra i en liten (M4) stoppskruv på insidan av kläppvikten, gänga ut denna tills rätt lyft uppnås, lås skruven med gänglåsning.
Alt 3: Om kläppen är nersliten, köp en ny kläpp o fjäder.
Att hålla på med dubbla batteri är bara trams, den är inte byggd för 24V.
Citerar "Mr Know it all" Motocross Action: You should have known!!!!
//Thomas

Varför inte göra på rätt sätt istället för att montera dit ett batteri till.

Som Tomas skriver ovanför "Rätt justerad Kläpp (auto dekomp), så att den "lyfter" ca 0.8-0.9, rätt justerat ventilspel samt ett friskt batteri, Då startar Husaberg 650 2001-2003 lätt, varm som kall"

Om startmotorn inte drar runt i normal fart kan det vara axeln på dekomp-kläppen som är av. Det händer. Med lite tur så händer inget mera. Men om den lossar och lägger sig på tvären och rensar rent i toppen/motorn så svär man nog en hel del för man höll på och fippla med dubbla batterier istället för att göra rätt och köpa en del som kostade 200 spänn.

Tänk konsekvens innan egna påhitt appliceras.

Varför inte göra på rätt sätt istället för att montera dit ett batteri till.

Som Tomas skriver ovanför "Rätt justerad Kläpp (auto dekomp), så att den "lyfter" ca 0.8-0.9, rätt justerat ventilspel samt ett friskt batteri, Då startar Husaberg 650 2001-2003 lätt, varm som kall"

Om startmotorn inte drar runt i normal fart kan det vara axeln på dekomp-kläppen som är av. Det händer. Med lite tur så händer inget mera. Men om den lossar och lägger sig på tvären och rensar rent i toppen/motorn så svär man nog en hel del för man höll på och fippla med dubbla batterier istället för att göra rätt och köpa en del som kostade 200 spänn.

Tänk konsekvens innan egna påhitt appliceras.


Vilka partnumbers har kläppen ochfjädern?
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top