Husaberg FS650 uppkörning??

8,2 hk ....:rofl:rofl:rofl:rofl:rofl:rofl

Då kan du ju skita i kort helt och hållet för det måste ju gå som EU-moppe.....

Allvarligt, varför idiotreggas maskiner så här ????

Det sa min uppkörningslärare också, hur kan det vara kul att köra en 650 på 6kw när du har kört 125a innan :rolleyes:
Som någon sa tidigare, nerstrypta för att klara av decibelnivån..
 
KTM hojjarna har oftast 10-12kW dvs ~14-16hk - i pappret på dessa står det 96km/h om jag inte minns fel.

Husaberg brukar ha samma effekt, iaf dom jag ägt.

Lättast är nog att låna en mellanhojj som har 25kW :)


Dock har jag sett flera Husaberg på uppkörningarna...
 
Det sa min uppkörningslärare också, hur kan det vara kul att köra en 650 på 6kw när du har kört 125a innan :rolleyes:
Som någon sa tidigare, nerstrypta för att klara av decibelnivån..

Men fattar det inte ändå, min Yamaha XT600 var på 35 hk och den var ju knäpptyst med originalsystem, visst knapp om den var igång.

Att man skulle behöva strypa ned till 8 hk för ljudnivån låter ju absurt. :confused:
 
Har inte ett skit med ljudnivån att göra förstååås

Ju klenare motor, desto billigare försäkring :tummenupp

Det går heller inte att besikta om med högre effekt för att få det ändrat i papprena, det är något med att utgångseffekten inte går att skriva över eller något...


Och dedär med uppkörning, det finns ju något som heter vridmoment också. Man kan inte stirra blint på effekten. Säg de till uppkörningsgubben så ska han nog hålla tyst.

Det finns liksom båtmotorer med 300hk som klarar av att driva större skepp, eftersom de har runt 10000 Nm.

På 125:ors papper står det ju "högsta konstruktiva hastighet:" , vet inte om det gäller "A-begränsad" men det skulle ju vara intressant för då står det ju hur fort hojen går med 8kw i snurran.
 
Men fattar det inte ändå, min Yamaha XT600 var på 35 hk och den var ju knäpptyst med originalsystem, visst knapp om den var igång.

Att man skulle behöva strypa ned till 8 hk för ljudnivån låter ju absurt. :confused:

Mmm...Men då väger den ljuddämparen förmodligen bra mycket mer än den på Husaberg.
Sen ska ljuddämparen på en Husa klara att tömma avgaser från nästan 60 bakhjulshästar när man plockat bort strypningarna...

Sen ska vi inte glömma försäkringspremien heller... Det blir gigantisk skillnad på 6kW och 40-50kW när man beräknar premien (vikt/effekt-förhållandet).
 
i 125ornas papper står det inte högsta "konstruktiva hastighet" finns inga regler på hur fort en 125a får gå bara krav på motoreffekten. min Cagiva Planet 125 har ca 11 kW måste vara som att åka moppe om man har en 650 på 6 kW XD
 
Last edited:
Har inte ett skit med ljudnivån att göra förstååås

Ju klenare motor, desto billigare försäkring :tummenupp

Det går heller inte att besikta om med högre effekt för att få det ändrat i papprena, det är något med att utgångseffekten inte går att skriva över eller något...


Och dedär med uppkörning, det finns ju något som heter vridmoment också. Man kan inte stirra blint på effekten. Säg de till uppkörningsgubben så ska han nog hålla tyst.

Det finns liksom båtmotorer med 300hk som klarar av att driva större skepp, eftersom de har runt 10000 Nm.

På 125:ors papper står det ju "högsta konstruktiva hastighet:" , vet inte om det gäller "A-begränsad" men det skulle ju vara intressant för då står det ju hur fort hojen går med 8kw i snurran.

Oj, här är han som vet allt.
Jo, det är ljudnivån som begränsar. Det är inte bara ljuddämparen som alstrar ljud på en motor. Insugsljudet och ljudet från cylindern påverkar också i hög grad. Och om du läser inläggen ovan så står i regbeviset att högsta hastighet är 96 km/h konstruktiv hastighet.Hojen måste göra MINST 100km/h. Försök argumentera med en uppkörningsman om det. Lycka till. Som sagt. En arbetskollegas dotter fick lasta hojen och åka hem igen utan att fått köra upp.
 
Har inte ett skit med ljudnivån att göra förstååås

Ju klenare motor, desto billigare försäkring :tummenupp

Det går heller inte att besikta om med högre effekt för att få det ändrat i papprena, det är något med att utgångseffekten inte går att skriva över eller något...


Och dedär med uppkörning, det finns ju något som heter vridmoment också. Man kan inte stirra blint på effekten. Säg de till uppkörningsgubben så ska han nog hålla tyst.

Det finns liksom båtmotorer med 300hk som klarar av att driva större skepp, eftersom de har runt 10000 Nm.

På 125:ors papper står det ju "högsta konstruktiva hastighet:" , vet inte om det gäller "A-begränsad" men det skulle ju vara intressant för då står det ju hur fort hojen går med 8kw i snurran.

zatzy-mupp?
Eller rent av moppefjunis?
 
Det finns liksom båtmotorer med 300hk som klarar av att driva större skepp, eftersom de har runt 10000 Nm.

Ja se på fan..

"Motorn är en tvåtakts radmotor av tvärstyckstyp med 14 cylindrar. Varje cylinder har diametern 960 mm och slaglängden 2500 mm. Hela motorn är 27,3 meter lång och 13,5 meter hög. Vikten är 2300 ton.

När Wärtsilä blev varse att rederierna var intresserade av extremt starka motorer för den nya generationens containerfartyg beslöt man sig att utgå från en 12-cylindrig motor som funnits i bruk sedan 1998.

Genom att lägga till en eller två cylindrar upp till maximalt 14 blev det möjligt att öka effekten till 80080 kW (108920 hästkrafter). Företagets ingenjörer bedömde att vevaxeln skulle tåla den extra belastning som de två ytterligare cylindrarna skulle medföra."


Njaa... 300hk är nog en liten underdrift...
 
Sen ska vi inte glömma försäkringspremien heller... Det blir gigantisk skillnad på 6kW och 40-50kW när man beräknar premien (vikt/effekt-förhållandet).

Att inte fler gör likadant då och släpper Gixxers, R1:or, Duccar och 1000RR med 6 kw och snorbilliga försäkringar :va
 
Last edited:
Ja se på fan..

"Motorn är en tvåtakts radmotor av tvärstyckstyp med 14 cylindrar. Varje cylinder har diametern 960 mm och slaglängden 2500 mm. Hela motorn är 27,3 meter lång och 13,5 meter hög. Vikten är 2300 ton.

När Wärtsilä blev varse att rederierna var intresserade av extremt starka motorer för den nya generationens containerfartyg beslöt man sig att utgå från en 12-cylindrig motor som funnits i bruk sedan 1998.

Genom att lägga till en eller två cylindrar upp till maximalt 14 blev det möjligt att öka effekten till 80080 kW (108920 hästkrafter). Företagets ingenjörer bedömde att vevaxeln skulle tåla den extra belastning som de två ytterligare cylindrarna skulle medföra."


Njaa... 300hk är nog en liten underdrift...

Räcker att tänka på vilket varvtal en sån motor skulle köras på (10000Nm och 300 hk), visst varvar en båtmotor lite men inte så lite
 
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Back
Top