Husaberg FS650 -02/03, 40-45000, bra köp?

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Hoj
Trampcykel.
God kväll!
Nu börjar köpsugen efter en motard återigen komma tillbaka till mig, och denna gång känns det mera verkligt än tidigare, för nu har jag ekonomi till ett hojköp.
Jag har följt med i supermotardforumet länge, och läst åtskilliga KTM vs. Husa-trådar (och liknande) och har alltid haft inställningen att en KTM vore det rätta valet för mig.
Nu är dock verkligheten den, att jag har max. 45000 kronor att lägga på en hoj, och för de pengarna får jag inget mer än en KTM 640 -00/02.
Jag testade då att söka på blocket efter Husaberg 650s i den prisklassen, och fann snabbt några stycken. Exempelvis denna: http://www.blocket.se/vi/7892185.htm?ca=11_s, en FS650 -02 för 40000kr, eller http://www.blocket.se/vi/7781467.htm?ca=11_s, en FS650 -03 för 44000kr. Det jag nu undrar, är om dessa är något "att ha"? Jag skulle ju helt klart föredra den lättare, starkare och, i mitt tycke, betydligt snyggare Husan framför en KTM 640, men jag ställer mig bara lite fundersam till prisnivån.
Så, om någon Husaexpert skulle kunna leda mig in i Husabergarnas prisläge just nu, och ge mig lite klarhet i huruvida det går att hitta en Husa 650 för 45000 kronor som är något värt att satsa på?

Tack på förhand!

Petter, hoppeligen snart en Husaägare.

Tycker att 03an där för 44 tusen låg bra i pris. En jag känner sålde nyligen sin 03a för 55. Han hade dock lite godis som helsystem mm. Det viktigaste när du köper husa, viktigare än priset är hur motorn är skött. Kvitton skall visas upp på alla slitdelar och du skall vara noga med att luska ut om servicen är genomförd ofta, att hojen är välskött. Dessa motorer går ruskigt fint men kräver mycket omvårdnad, inte kul att köpa en motor som rasar direkt efter inköp. Kika även på vilken service som står framför, kan hända att du kommer in i att byta alla lager i motorn till ex direkt efter köp för att följa manualen, för servicemanualen, åtminstonde vad gäller motorn skall följas till punkt och prickar, dämpning mm är inte lika viktigt.
Ska vi tala om vilka modeller som är driftsäkrast så är 03an av de som faktiskt är hygligt driftsäkra med bland annat nya rullvippor, 04- sägs de vara lika driftsäkra som KTM om man bara sköter dem som det är tänkt.

Last edited:
Du kan ju alltid flörta med Yasha här om hon har kvar sin gamla Husaberg!

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=32335

Den är lite dyrare än 45k men då får ju en tjejkörd Husa! :hihi

BTW: underskatta inte Yasha nu för hon har varit utomlands och tränat, tror hon ska över till Åland i slutet på April!

Tjejkörd?!? Tantkörd om jag får be!!! :D

(tjejkörd är ett skällsord fick jag minsann veta av killen som renoverade 04an, men besten hade inga blåa lameller och växellådsdreven var i nyskick, så ngt måste vi ha gjort rätt som kört den hojen. *hehe*)

Jag har besten kvar än så länge och släpper honom för 55 inkl helsystem och lite småprylar till, men frågan är om det är någon som förstår vad det är de får?!? :va

Dessutom, nisse, undrar jag om det spelar ngn roll om man tränar utomlands eller hemma? Jag är fan inte snabbare för det... :3freak
Åland är ju också utomlands!!! Vi syns där! :yoparty

Ädit: Ja, jag kan försöka få med mig 04an till Åland över Valborg om du/ngn är intresserad av att titta/provköra besten!

motardnisse skrev:
2098472 Du kan ju alltid flörta med Yasha här om hon har kvar sin gamla Husaberg!

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=32335

Den är lite dyrare än 45k men då får ju en tjejkörd Husa! :hihi

BTW: underskatta inte Yasha nu för hon har varit utomlands och tränat, tror hon ska över till Åland i slutet på April!

Last edited:
Om allt går som planerat så våldgästar jag er på Åland under lördagen men åker hem samma dag. Viking Line hade Uber billig biljett för mig å hojen + att jag hinner vara där längre än att jag måste ta Eckerö linjen som slutar gå alldeles för tidigt!

Tantkörd = Kärringkörd? :pannkyss

Tack för ett bra svar philsson! Jag är nog ganska duktig på att meka, och lär mig fort, så servicar borde inte vara något problem. Men just som du säger så är det ju bra att kolla att den inte ska in på någon större service just efter att man köpt den, för då kan väl priset rusa iväg några tusingar kan jag tänka mig.

Yasha skrev:
2098494 Tjejkörd?!? Tantkörd om jag får be!!! :D

(tjejkörd är ett skällsord fick jag minsann veta av killen som renoverade 04an, men besten hade inga blåa lameller och växellådsdreven var i nyskick, så ngt måste vi ha gjort rätt som kört den hojen. *hehe*)

Jag har besten kvar än så länge och släpper honom för 55 inkl helsystem och lite småprylar till, men frågan är om det är någon som förstår vad det är de får?!? :va

Dessutom, nisse, undrar jag om det spelar ngn roll om man tränar utomlands eller hemma? Jag är fan inte snabbare för det... :3freak
Åland är ju också utomlands!!! Vi syns där! :yoparty

Ädit: Ja, jag kan försöka få med mig 04an till Åland över Valborg om du/ngn är intresserad av att titta/provköra besten!

Usch, elakt att frestas sådär. Jag ska till Vessingboda imorgon och kolla läget och meddela i Ålandstråden om hurudant skick banan är i, och när ni väl kommer dit kommer jag att stå där med vidöppna ögon och haklapp på plats. Om en provtur skulle bjudas (landsvägskörning skulle uppskattas stort, är ju trots allt det jag kommer att köra mest, ersättning för bensin och "nötning" är självklar... :tummenupp ) vore jag väldigt tacksam! Och om jag känner mig själv rätt så kan vad som helst hända efter en provtur... :P

petterekman skrev:
2098631 Tack för ett bra svar philsson! Jag är nog ganska duktig på att meka, och lär mig fort, så servicar borde inte vara något problem. Men just som du säger så är det ju bra att kolla att den inte ska in på någon större service just efter att man köpt den, för då kan väl priset rusa iväg några tusingar kan jag tänka mig.
Byte av delar i förebyggande syfte är alltid billigast, skulle du inte veta skicket på något på din nya hoj så byt slitdelar. Gör inte som jag och ANTA att vevlagret är bytt bara för att alla lager i motorn, kolv och vippor är bytt. :huvet
Servicen är relativt enkel på husan, oljan byter du väldigt fort och när det är dags för ventiljustering så är det bara att söka sig hit till forumet, finns mycket fina trådar att läsa om just ventiljustering på husorna med många olika knep och tips. Skulle du stöta på något problem så är det bara att du hör av dig. :tummenupp

Självklart knölar jag in besten i släpet om du känner att du är ärligt intresserad av honom... han är inte så förtjust i landsvägar, men han är ju reggad och däcken är godkända så. Dock varnar jag starkt för beroendeframkallande egenskaper, besten har omvänt starkare offer än du, men då var han inte till salu. :tungan

Jag måste bara lägga in en liten kommentar om den sk 03an som du hittat annons på. Husorna med den plasten/färgen är för det mesta den hög med FE650 -02 som kittades med motardhjul och som kallades för Black Edition/Chrome Edition http://www.motorbikes.be/en/Husaberg/2002/FE 650s Dirt Tracker Chrome Edition/ och som alltså inte förseddes med motardfjädringen eller "riktiga" motardbromsar från början. Nu såg ju den hojen du hittat ut att vara utrustad med 4-kolvsok och stor skiva (åransch?!?), och den kanske är fixad i fjädringen med om det ÄR en "Edition"-hoj.

Det där med motardfjädring kontra endurofjädring kan ju också vara överreklamerat, men det lilla jag provat så fyller ju de olika fjädringarna sina funktioner ypperligt, till det de var ämnade. Dock kanske det inte spelar så stor roll om man ändå inte tänkt pressa den på bana eller så, vad vet jag?

Själv är jag skeptisk som f-n till att köpa en beggad Husa öht om jag inte vet med säkerhet att den är skött som en bebis från första stund. Fast köper man begagnat handlar det också om förtroende antar jag, jag har ju svårt att släppa ifrån mig min best... den hojen går ju som fan och har krånglat väldigt lite. Det den HAR krånglat har mestadels handlat om SBS. *s*

Separationsångest!!! :gnissla

Vi syns på Vessingsboda, Petter! :tummenupp

Edit: Dessutom finns det så många självutnämnda Husabergexperter både här och överallt annars, så hur man än vrider och vänder på det hela så är det magkänsla, tillit och en god portion sunt förnuft i kombination med vettiga hojkunskaper (och kanske hyfsat bra hörsel) som avgör om du tycker att hojen du tänkt köpa är värd pengarna som begärs eller som du tänker lägga ut. Lycka till med ditt hojköp.

Last edited:
Yasha skrev:
2098683 Självklart knölar jag in besten i släpet om du känner att du är ärligt intresserad av honom... han är inte så förtjust i landsvägar, men han är ju reggad och däcken är godkända så. Dock varnar jag starkt för beroendeframkallande egenskaper, besten har omvänt svagare offer än du, men då var han inte till salu. :tungan

Jag måste bara lägga in en liten kommentar om den sk 03an som du hittat annons på. Husorna med den plasten/färgen är för det mesta den hög med FE650 -02 som kittades med motardhjul och som kallades för Black Edition/Chrome Edition http://www.motorbikes.be/en/Husaberg/2002/FE 650s Dirt Tracker Chrome Edition/ och som alltså inte förseddes med motardfjädringen eller "riktiga" motardbromsar från början. Nu såg ju den hojen du hittat ut att vara utrustad med 4-kolvsok och stor skiva (åransch?!?), och den kanske är fixad i fjädringen med om det ÄR en "Edition"-hoj.

Det där med motardfjädring kontra endurofjädring kan ju också vara överreklamerat, men det lilla jag provat så fyller ju de olika fjädringarna sina funktioner ypperligt, till det de var ämnade. Dock kanske det inte spelar så stor roll om man ändå inte tänkt pressa den på bana eller så, vad vet jag?

Själv är jag skeptisk som f-n till att köpa en beggad Husa öht om jag inte vet med säkerhet att den är skött som en bebis från första stund. Fast köper man begagnat handlar det också om förtroende antar jag, jag har ju svårt att släppa ifrån mig min best... den hojen går ju som fan och har krånglat väldigt lite. Det den HAR krånglat har mestadels handlat om SBS. *s*

Edit: Dessutom finns det så många självutnämnda Husabergexperter både här och överallt annars, så hur man än vrider och vänder på det hela så är det magkänsla, tillit och en god portion sunt förnuft i kombination med vettiga hojkunskaper (och kanske hyfsat bra hörsel) som avgör om du tycker att hojen du tänkt köpa är värd pengarna som begärs eller som du tänker lägga ut. Lycka till med ditt hojköp.
650 04. Finns det något råare? :kär

philsson skrev:
Byte av delar i förebyggande syfte är alltid billigast, skulle du inte veta skicket på något på din nya hoj så byt slitdelar. Gör inte som jag och ANTA att vevlagret är bytt bara för att alla lager i motorn, kolv och vippor är bytt.
Servicen är relativt enkel på husan, oljan byter du väldigt fort och när det är dags för ventiljustering så är det bara att söka sig hit till forumet, finns mycket fina trådar att läsa om just ventiljustering på husorna med många olika knep och tips. Skulle du stöta på något problem så är det bara att du hör av dig.

Jo, läste din tråd om motorras, hoppas att det löser sig för dig på lindrigaste vis.
Och det är sådana trådar som får en att börja darra inför köp, men sen är det en bra reality check också, finns säkert folk som dragit lärdom av det. :tummenupp

Yasha skrev:
2098683 Självklart knölar jag in besten i släpet om du känner att du är ärligt intresserad av honom... han är inte så förtjust i landsvägar, men han är ju reggad och däcken är godkända så. Dock varnar jag starkt för beroendeframkallande egenskaper, besten har omvänt starkare offer än du, men då var han inte till salu. :tungan

Ärligt intresserad är jag självklart. Vet inte om jag riktigt har ekonomin till det då jag isf. måste expandera min budget med 10000, men inget är omöjligt. Dock har jag hursomhelst inte ekonomin till den just nu, så om enda orsaken till att du tar med den är för mig känns det kanske inte riktigt värt det. Men visst, om det inte innebär så mycket extra bekymmer så ser jag gärna att du tar med den! :)

petterekman skrev:
2099592 Jo, läste din tråd om motorras, hoppas att det löser sig för dig på lindrigaste vis.
Och det är sådana trådar som får en att börja darra inför köp, men sen är det en bra reality check också, finns säkert folk som dragit lärdom av det. :tummenupp
Det gick faktiskt väldigt fint. Vevlagret har inte varit och busat med något annat i motorn så det blir till att byta vevlager och lite andra slitdelar när man ändå har isär allt. Man kan säga att jag kom undan så billigt jag kunde önska mig. :tummenupp Men så är det med alla hojar, byts inte slitdelar så går de sönder, gäller inte bara husaberg.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon