Husaberg FS 650 Baktänder

Feuk

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2015
Ort
Åland
Hoj
Husaberg FS 650
Hej hallå!

Köpte mig just en Husa 650 som första tyngre hoj, kanske i extremaste laget men det gör inget. Till saken, igår gjorde jag en noggrannare koll över hojen bara för att veta hur allt stod till.

-Olja och filter byttes
-Kollade ventilerna, dom var bra justerade
-Gjorde rent runt motor och förgasare bara för att få den lite finare
-Nytt tändstift

Nåväl, innan jag gjorde det här så gick den helt OK, inga större baktändningar utan bara nån enstaka gång vid gassläpp efter hårdare acceleration, dock gick den jäkligt hackigt vid vissa varvtal vid "cruisefart" typ, alltså inte vid lekkörning utan bara när man höll jämngas. Det var typ som om den missade nån tändning eller hur jag ska förklara, nån engelsman på nåt forum kallade det "bogga"(?)

Inget jag tänkte på destomera då men nu då när jag gjorde en lite service så hittade jag en till spak ovanför choken, det var varmstarten vad jag fick förklarat för mig.
Så nu då när jag skulle dra igång den igen så gick allt som vanligt, hojen gick fint på tomgång och allt kändes normalt, den går som en klocka på jämngas och vid transportsträckor! Skit bra tänkte jag men nu har den börjat baktända rätt så rejält vid "deacceleration" och den kan dö om man drar på gas efter att man stått i tomgång en längre stund vid typ ett trafikljus.

Sorry för uppsatsen men jag tänkte att jag skulle försöka få med allt haha :hihi
 
ställ upp tomgången aningen samt feta på blandningen lite (förutsätter att allting annat är korrekt inställt)
 
Drog upp tomgången lite, hjälpte aningen mot att den skulle dö vid pådrag efter tomgång.

Jag antar mest egentligen att allt borde varit rätt inställt, borde gå igenom förgasarn lite noggrannanre kanske
 
Han som jag köpte den hade kört med varmstartsspaken utdragen hela tiden tydligen, han visste inte om att den fanns, borde inte det ha gjort saken värre?

Är inget proffs på sånt här så alla vet sen, mest allmän kunskap. Men jag är inte korkad! haha :gnissla
 
Lite mera bränsle som sagt........ Du får nog ta det som en vana att justera gasaren ibland.
 
Kollade upp föggen idag, tvättade ur den i hopp om att det var skit i den och ibland har man tur och det är precis det som är felet! Nu går den lugnare igen!

Dock förstår jag inte hur varmstarten kunde få den och sluta baktända, är inte det som en inverterad choke? Då borde ju den fått ännu tunnare blandning eller är jag ute och cyklar?
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top