Husaberg fs 570 eller Ktm exc 530?

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Hoj
Ktm Exc500
Tjena. Precis sålt min exc450 motard som jag vart väldigt nöjd med. Kollar såklart på annat nu och lite sugen på 570n eller 530n.

Vill ha en hoj med extremt mycket bus i.
Husan är ju ren motard från början med fina bromsar å fjädring. Hur ligger dom olika hojarna i effekt? Märkbar skillnad? Effekten i 450n jag hade var jag nöjd med. Även om man alltid vill ha mer :)

Skriv gärna för å nackdelar med båda hojarna om ni kan :)

För gatåka hade jag nog kikat mer på den äldre RFS 525an än 530 då jag har för mig att RFS motorn ska vara i princip odödlig jämfört med den nyare 530n. Dessutom bör effekten vara snarlik och vill man ha mer i en RFS så finns det gott om olika sätt att fixa det på, vassare kamm, bigbore etc..

Jag har dock aldrig provat en 570 så jag kan inte hjälpa dig välja mellan en sådan och en 525/530.. :)
Men ska du enbart åka asfalt så skulle jag nog skaffa en 570 då fjädring och bromsar är byggda för det.

Okey. Gillar den hojen som kom med xc4 motorn så mycket annars. Känns så lätt å smidig :)
Aa den kommer bara att gå asfalt och lite stigar osv fast med motardhjulen. Synd att det finns så få 570 på blocket:va

Skulle välja 570 för den är färdig som motard medans 530 får du bygga om.... Finns annars även färdiga 530 för motard åkning.... Själv är man Ktm nörd... Många delar är lika på båda hojarna... Kolla å jämnför på ktmshop.se å husabergshop.se

Aa tanken är ju att köpa en som redan är eller är byggd som motard. Men ofta så är det bara hjul som är bytta. Sällan man får med ordentlig frambroms å likaså med fjädring. Men jag gillade verkligen min 450 08a så en 530 är ju nästan samma maskin så hade säkert gillat den minst lika mycket.

530 finns de inte heller så många till salu om du är ute efter beg. då....
Klar fördel om de är redan klart me hjul bromsar å fjädring.....

Obekräftad källa säger att det är typ 8hk mer på 530 mot 450.....

Om valet är mellan 530 och 570 skulle jag säga 570 för effekten. Men jag säger ett nytt alternativ. Ktm 500 -12 och framåt. Är värt merkostnaden.

Vad skall du ha den till är frågan. Mer cc är da shit. En 570 husabär en 530 med sxs bigbore kit och lutande vevhus samt sprut. Helt klart att föredra för busmotard och grusväg

Kommer väll busa gata å hoppas på lite bana nästa år. Vad skiljer effekten mellan 530n å 570n?
Trodde det var förgasare på husan? Varför skulle än exc 500 vara bättre?

Aldrig kört en sån husa så vet inte men jag tror dig :tummenupp

Hur är det med reservdelar osv? Till ktm finns det ju lika mycket som till en volvo men till husaberg? Visst är det samma service intervaller på 570n som alla andra race maskiner?

Kan väll slinka in en till fråga här då om exc 300? Finns en schysst sådan motard på blocket. Vet att det inte är bra med tex mycket motorbroms med dom då de inte smörjer. Men annars då? Tröttnar man på en sån? Hade vart kul att kunna köra i skogen med igen :rolleyes:

Aldrig kört en sån husa så vet inte men jag tror dig :tummenupp

Hur är det med reservdelar osv? Till ktm finns det ju lika mycket som till en volvo men till husaberg? Visst är det samma service intervaller på 570n som alla andra race maskiner?

Kan väll slinka in en till fråga här då om exc 300? Finns en schysst sådan motard på blocket. Vet att det inte är bra med tex mycket motorbroms med dom då de inte smörjer. Men annars då? Tröttnar man på en sån? Hade vart kul att kunna köra i skogen med igen :rolleyes:

Husaberg och KTM är samma maskin och det finns delar i mängder. 300 är kul som rejsmotard men du kör den inte frivilligt utanför banan och en 300 med motardfjädring är måttligt kul i skogen

Tänkte mer på plast å dekaler osv. Vet att hjul å bromsar passar emellan iallafall. Har riktigt svårt att bestämma mig. Hade varit kul att kunna skifta hjul å köra i skog och mark. Där kanske en exc är bättre än fs 570?

På FS570 sitter bromsoket radiellt monterat. Har du tid och lust att trixa lite med distanser och motardskiva på endurohjulen så är det ju inga problem. Men för enkla och snabba byten motard/enduro är kanske EXC bekvämare. I skogen är en EXC att föredra, men 570:n på is och grusvägar är ruggigt skoj. Skulle gärna slå till på en 570 igen, men som du säger, det svämmar inte över av dom på blocket.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back