husaberg fråga

gur

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2007
Hoj
Husaberg fs650 -06
från vilket år kan en husa 650 anses som driftsäker om man nu kan kalla en husberg för det... Tål de att köras hårt på en större bana typ sviestad/ gotland ring ?
(ja jag e lat, jag orkar inte läsa hela husatråden)

Alla Husor på 6kw bör väl hålla ihop ganska bra tycker man :D... Seriöst så har ja för mej att ja läst nåt om -04 å framåt.

Som sagt så är det från 04 och framåt, är man bara noga med servicen så håller dom minst lika bra som alla andra.
Det som blev bättre efter 04 va (om jag inte minns fel) fuggen och elsystemet, samt att det blev lite mindre cc.

Att köra bana ska väl inte vara några större problem då det är vad den är tänkt till det från början. Ha med dig olja, filter och ett bladmått så kommer du långt.:tummenupp

Jag skulle nog försöka hålla mig till 07/08 och uppåt..
Vet att många med 06:an har haft problem med att kamkedjan går av.. Och då menar jag inte ALLA! Så ni med 06:or, tyst i klassen!;)
Upp till 04:a så har du 648cc i burken och då sliter det självklart mer. 05 och uppåt har bara 612cc. Då fungerar oftast elstarten bättre med:)
Men sköter man bara om hojen så håller det! Byt olja och filter ofta. Kolla ventilerna så dom inte står för snålt eller knackar.

jag har haft ktm 525 tidigare, är det märkbart mer effekt i en husa?

KTM 525 väger lika mycket som en Husa 650 (ca: 112kg torrvikt)
525:an har ca: 46 HK och har för mig att det bara är 510cc.
Husaberg FS 650 har ca: 60 HK. Så det är rätt märkbart ja...:yoparty

Vilket bullshit, kamkedjesnacket alltså. I de allra flesta fall där en kamkedja har gått av och därmed slagit sönder en del i motorn, har ägaren/föraren inte haft koll på att det börjar bli dags att byta och varit dum och/eller snål och fortsatt förbi de 60 timmar som är ungefär vad en kamkedja håller på en Husa normalt sett. Innan den blir så sliten att kamkedjesträckaren har gått ner i botten och det börjar rassla lite extra om motorn. Byter man kamkedjan då, så slipper man en hel del. Framförallt kommer man rätt billigt undan. En kamkedja för max 200 spänn och lite najtråd för att dra runt den samtidigt som den gamla åker ut.

När det gäller Husaberg och årsmodeller, om man ska prata om hojar som är äldre än den nya som finns from -09, så är min erfarenhet denna:

03:an började vi prata hoj som höll vad den lovade, alltså inget extra mekande om man skötte den som rekommenderat. Dock har 03:an svagheten med svänghjulet och "kläppen" som ger en svag startmotor och den måste kickas igång om det problemet inte är fixat av den förra ägaren. Startmotorn är alltså bara en hjälp. Motorkaraktären på 03:an är rå och hetsig, skitkul att köra. Lite vild, men med dell'Orto-förgasaren och gamla SEM-tändningen så finns det modernare och roligare årsmodeller. Dock enkel att kicka igång. Sur som fan när hon blev överhettad dock.

04:an blev en liten hoj. Den är alltså väldigt mycket lägre än årsmodellerna runt omkring och blev den sista med 644-motorn. En arbetshäst skulle jag vilja kalla den. Funkar i alla lägen, mycket snällare karaktär på motorn, ganska mesig om jag får säga vad jag tycker, men det är en hoj som är otroligt lätt att komma överens med och ändå som alla andra Husor, råstark. Min hade portad topp och levererade lite mer i botten än vanligt, men överlag var det en hoj som levererade. Här kom nyheten med Kokusantändningen och Keihin-förgasaren med accpump. Säkert en massa annat också, men det kan säkert andra fylla i med. Inga problem med startmotorn, elstarten funkade klockrent men var enkel att kicka igång också. Tack och lov för varmstartsknappen på förgasaren som kom med den här årsmodellen också, en lättnad för en rookie när hojen kokar för att man är för feg ute i skogen. 04an hade lite problem med felmonterade lager som gav en del ras, men det bör vara åtgärdat vid det här laget. Ett par ggr om med tanke på att de säkert har renoverats ett par gånger sedan dess.

05:an vet jag inte mycket om, men skulle tro att den är hyfsat lik 06:an som var min nästa Husa och här blev jag kvar. 628 cc, ettrig som satan, varvade lite mer och mer eller mindre digital vid gaspådrag, det var allt eller inget som gällde och jag älskade henne ännu mer. Galen hoj, bara gick och gick. Det enda "problemet" jag hade med den hojen var att hon levererades med fel munstycken till avstrypningen så jag fick inte igång eländet till att börja med. Lätt åtgärdat. Grym hoj.

07-08 har jag inte vare sig kört eller ägt, men jag kan inte tänka mig att det är några problem alls from 06an, förutom handhavandefel om jag ska vara riktigt ärlig.

Om du köper en 04 och framåt är det en grym maskin vad du än väljer, men de nyare årsmodellerna säljs ju till en ytterst blygsam peng numera så det är ingen idé att snåla på åldern. Det är svårt att köpa en hoj begagnad och inte blir det lättare när man köper en hoj som kräver lite mer kärlek och omvårdnad.

Man måste lyssna på en Husa och så känna förstås, för att göra sig en uppfattning om skicket, men utan full historik så har man iaf ingen aning. Se'n spelar det oftast ingen roll hur mycket ägaren bedyrar att den är servad och älskad, det är svårt att bevisa det hur som helst.

Det kan vara en bra idé att låta gå igenom motorn när du köper en beggad hoj, om du inte vet dess historia. Det är billigare än att motorn rasar efter några futtiga timmar. Iofs får man aldrig några garantier på en så'n här maskin, men det är just därför vi som har/har haft Husor servar dem så ofta. För att ha så bra koll som möjligt, så att man fixar INNAN ras.

Körglädje är det enda jag har att tillägga. Och kärlek.

jaha, då blev det en 650 -06 inköpt igår. :)
Det låter som en större fågel kvittrar i motorn men det är normalt eller?? Tänkte ändå riva för att byta kamkedja å lager men bör man byta kolv också? den har gått 115h och servicehistoriken är luddig.

Gur: Dukitgt gjort
"Fågelkvittret" är fullt normalt. Det är insugsljudet som hörs. Karakteristiskt för Husaberg. 115 h...dags för stora servicen alltså. Klyva på motorn och byta alla lager, kamkedjan rullar etc. Snåla inte vid denna service utan gör det riktigt så har du en rock n roll hoj som går 100 h, till nästa stora service...Kostnad? räkna på 10k.

10k, i delar eller inkl. arbete? jag hade nog tänkt att skruva själv....

Med arbete, men det kan bli dyrare än så. Utan arbete. Om även vevstakslager, cylinderfoder o kolv behöver bytas så är du snabbt förbi den summan.

Du behöver en del know how och specialverktyg om arbetet ska gå smidigt och bli bra. Jag har vid detta laget gjort en hel del husa motorer.

jag har nu kollat igenom verkstadsmanualen och själva renoveringen verkar ju inte så krånglig om man bortser från vevaxeln och lagret till vevstången, nån som kan rekomendera nån bra verkstad i sthlm-området som kan ta sig an en lös vev?

Oavsett vad det gäller så skulle jag vända mig till Hammarströms Motor (ligger vid Arlanda typ). Johan är en av de trevligaste människorna jag har haft nöjet att möta, service minded som utav bara helvete.

När det gäller cross / motard är han killen du ska vända dig till, han fixar det du behöver.

Oavsett vad det gäller så skulle jag vända mig till Hammarströms Motor (ligger vid Arlanda typ). Johan är en av de trevligaste människorna jag har haft nöjet att möta, service minded som utav bara helvete.

När det gäller cross / motard är han killen du ska vända dig till, han fixar det du behöver.

Är det dom som håller till i skogen på en typ bondgård?
Dom är jävligt bra iaf! Han pressade min vevaxel efter ras på min 525 som jag hade. Blev mkt bra, och gick snabbt!

nill0w, ja det stämmer bra de! :) Håller också med att dom är snabba på att fixa det som ska fixas. Sen kan man ju få hojen hemkörd till en när den är färdig för en liten peng, smidigt som attans.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park