Husaberg FE650s med 03ans spesificationer?

Rune-Blikø

Gasa bara, gasa!
Gick med
22 Feb 2004
Ort
Norge
Hoj
Husaberg 650 02 1/2 och en 2000/2001 Huszuki 750 hillclimber
Jag äger en 2002 1/2 Husaberg FE650s. Den kallas också Dirt tracker og blev väl produserat för den amerikanska marknaden om jag inte tar helt fel.. Har hörd at ca hälften av dom är leverat med dom nya (03ans) väntillyftarna och 03 ans balansaxelupplagring, och den andra hälften med 02ans spesificationer. Vilka motorer är det då talo om? Finns det till exempel motornummer førr och efter man byrjade använda sig av 03ans mer slitstärka delar?

Svår fråga. Svara ni som kan. :confused: :confused:
 
Rune-Blikø skrev:
Jag äger en 2002 1/2 Husaberg FE650s. Den kallas också Dirt tracker og blev väl produserat för den amerikanska marknaden om jag inte tar helt fel.. Har hörd at ca hälften av dom är leverat med dom nya (03ans) väntillyftarna och 03 ans balansaxelupplagring, och den andra hälften med 02ans spesificationer. Vilka motorer är det då talo om? Finns det till exempel motornummer førr och efter man byrjade använda sig av 03ans mer slitstärka delar?

Svår fråga. Svara ni som kan. :confused: :confused:


Det måste väl vara någon Husa-dåre som vet något om detta?
I wanna know!
 
Black- och Chromeedition var hojar som kan betraktas som 2002½. Det stämmer men jag kan nästan lova att ingen vet vad som sitter i vilka motornummer osv.
De gjorde slut på 02-grejerna. När de var slut hamnade 03-prylar i. Tror inte det går att avgöra på annat sätt än att plocka isär.
 
Supermoto skrev:
Black- och Chromeedition var hojar som kan betraktas som 2002½. Det stämmer men jag kan nästan lova att ingen vet vad som sitter i vilka motornummer osv.
De gjorde slut på 02-grejerna. När de var slut hamnade 03-prylar i. Tror inte det går att avgöra på annat sätt än att plocka isär.

Mailade nyss Husaberg för att kolla vad sena 02:or innehåller återkommer om jag får veta nåt av värde...
 
von reisen skrev:
Mailade nyss Husaberg för att kolla vad sena 02:or innehåller återkommer om jag får veta nåt av värde...

Toppen! Hoppas at dåm vet :tummenupp
 
02/03, Fick aldrig nåt svar från Husaberg.... Men en 2002 1/2 som plockades i sär innehöll 03:ans uppgraderade vipparmslager, dubbla ballansaxellager men 02:ans ramlager med kullager istället för 03:ans rullager.

Sen hade ju vissa chrome, black edition cross fjädring och crossbroms fram. :tummenupp
 
von reisen skrev:
02/03, Fick aldrig nåt svar från Husaberg.... Men en 2002 1/2 som plockades i sär innehöll 03:ans uppgraderade vipparmslager, dubbla ballansaxellager men 02:ans ramlager med kullager istället för 03:ans rullager.

Sen hade ju vissa chrome, black edition cross fjädring och crossbroms fram. :tummenupp


Där ser man! Snålt av Husa att inte svara, eller de kanske bara har dålig koll...
 
von reisen skrev:
02/03, Fick aldrig nåt svar från Husaberg.... Men en 2002 1/2 som plockades i sär innehöll 03:ans uppgraderade vipparmslager, dubbla ballansaxellager men 02:ans ramlager med kullager istället för 03:ans rullager.

Sen hade ju vissa chrome, black edition cross fjädring och crossbroms fram. :tummenupp

Okey. Då får man plocka isär och kolla. Bäst att byta hela skiten när man först är igång.
 
Som jag sa högt här uppe så är det ingen som vet innehållet i motorerna eftersom Black och Chrome blev lite av hopplock mellan årsmodellerna.

@von reisen: Alla Black & Chrome hade enduro/crossbromsen som original. Den ena varianten har crossfjädringen medans den andra har endurofjädringen (kommer aldrig ihåg vilken som hade vad). De levererades dessutom med olika typer av däck. Tror det var Chrome som hade vanliga Pilot Sport medans Black hade nåt slags regndäck på (kan ha varit MT60or).
 
Last edited:
Jo, vilken sammansättning en 02 1/2:a hade beror på när man köpte den, om den fanns på lager eller var någon av dem sista som sattes ihop och såldes som 02:or, min hade några veckors leveranstid och det fanns bara black editionfälgar kvar men gick att få med motardbroms/fjädring. :tummenupp

edit Motardbroms och motardfjädring
 
Last edited:
von reisen skrev:
Jo, vilken sammansättning en 02 1/2:a hade beror på när man köpte den, om den fanns på lager eller var någon av dem sista som sattes ihop och såldes som 02:or, min hade några veckors leveranstid och det fanns bara black editionfälgar kvar men gick att få med motardbroms/fjädring. :tummenupp
Sedär :tummenupp Du fick alltså den lägre & hårdare fjädringen + riktiga bromsen? Bara att gratulera.
 
Okey! Nu har jag plockat isär topplocket. Kan någon Husaexpert se vilken typ vippor det finns i min motor? E de 02or heller 03or??
 

Bifogat

  • Vippor.JPG
    Vippor.JPG
    43.5 KB · Visningar: 91
  • Vippor 2.JPG
    Vippor 2.JPG
    49.3 KB · Visningar: 79
Vad jag såg när jag bytte på min -01 är vipporna lika.Det är bara rullarna/tappdiametern som skiljer.Kolla hur tapparna sitter fast.På mina -01 var dom låsta med några körnslag.På -03 vipporna var dom pressade,lite utsvampade lixom.
 
Busaberg skrev:
Vad jag såg när jag bytte på min -01 är vipporna lika.Det är bara rullarna/tappdiametern som skiljer.Kolla hur tapparna sitter fast.På mina -01 var dom låsta med några körnslag.På -03 vipporna var dom pressade,lite utsvampade lixom.

Har nu fått veta från Husas återförseljare i midt Norge. Vipporna är uppgraderat med bredare lager. Kan man då lita på at den är uppgraderad med nya balansaxeln? :confused: :confused: :confused:
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top