Husaberg FE 450 startmotor

nextpeanut

Landsherre
Gick med
11 Feb 2011
Hoj
CBR F4I Stunt
Halloj, hittar ingenting som skulle kunna hjälpa mig med denna fråga!
Har skaffat en ny hoj, en Husaberg FE 450 -06.
Min fråga lyder: Min startmotor funkar enbart när motorn är varm, så när den är kall så "ylar" det bara om startmotorn, men den slår inte runt på motorn, om jag håller in startknappen i cirka 6 sec, då om man har tur slår motorn runt 1 varv men inget mer händer. Dock när motorn redan är varm, då startar den direkt på startmotorn. Kan det vara så att det sitter en "hjälp startmotor" som man ska köra samtidigt som man kickar? Eller är det batteriet som det är dålig kräm i när det är kallt, och som blir bättre när det får lite värme? Det sitter ett feltema batteri på :glömdet
Tack på förhand!!

rätt vanligt på såna dera har jag för mig, min husa 450 var exakt likadan.
Man fick sparka igång han när den var kall, men väl varm var det inga problem.
man kan ju göra lite för att underlätta, fräscht batteri, choke, neutralen i etc.

Startmotoringreppen var väl inge vidare men en 450 och så pass ny som -06 så skall det fungera. På de tidiga typ -01 var det angivet i manualen att det enbart var hjälpstart...

Frihjulet till startmotorn som börjar bli slitet antagligen,om du nu inte råkar ha typ rak 50 olja i motorn.

Bara vänja sig hur lätt somhällst se till att du sätter den i dekompläge först.

Jag vet fortfarande inte hur de kompen funkar. Med crosstövlar är det inga problem. Bara du får med dig kroppsvikten i kicken

Startmotoringreppen var väl inge vidare men en 450 och så pass ny som -06 så skall det fungera. På de tidiga typ -01 var det angivet i manualen att det enbart var hjälpstart...

Vad betyder "hjälpstart"?
Min KTM 525 -03 går det inte o starta kall motor med startmotorn, den drar runt några varv sen tar batteriet slut, när den är varm är det oftast inga problem, bara man håller inne dekompen, börjar dra runt o sen släpper den. (vet att batteriet är dåligt, men det är ju rätt kul o kicka också :tungan)

Rak 50 olja???

Har en husa fe450 05. Är exakt samma problem med min.
Får kicka ett par gånger så hoppar den igång fint sen :tummenupp

Är det så att det surrar i din startmotorn med den "kuggar inte i" eller vad man ska säga, men när den är varm kuggar den i direkt :) (oftast) xD

Är det så att det surrar i din startmotorn med den "kuggar inte i" eller vad man ska säga, men när den är varm kuggar den i direkt :) (oftast) xD

Precis. Ingen idé att försöka med startmotorn när den är kall.
Men räcker med att jag kickat igång den så den gått en stund, och blivit lite varm så hoppar den direkt på startmotorn.
Märkligt :va

Jag skulle börja med att ställa ventilerna. min erfarenhet är att om ventilerna börjar stå "snett" blir hojen svårstartad.

Jo, kan ju vara ett bra alternativ. Men kicken på vänster suger verkligen snopp!:(

ställ dig på marken ijämte hojen och luta hojen mot dej så pass mycket att kicken blir i behaglig höjd och kicka med höger fot :yoparty

använder du decompen när du försöker starta hojen med knappen? annars bör du prova med detta.

det är så mycket komp i en husa att motorn sällan går förbi högkompsläget när man stannar dem vilket blir ännu värre när mtorn är kall har samma problem med min 650 o håller alltid in decompen vid start för annars orkar inte start motorn.

Last edited:
ställ dig på marken ijämte hojen och luta hojen mot dej så pass mycket att kicken blir i behaglig höjd och kicka med höger fot :yoparty

använder du decompen när du försöker starta hojen med knappen? annars bör du prova med detta.

Smart trick! Decompen har den tidigare ägaren lyckats slarva bort... :va

Smart trick! Decompen har den tidigare ägaren lyckats slarva bort... :va

Nu har ju jag en 08 650 men bör ju inte va någon skillnad så decompen sitter vid ventilerna och lyfter avgasventilerna när man drar in den lilla spaken som sitter över . kopplings handtaget så slarvat bort den borde han inte gjort kanske vajern o handtaget i sånnafall.

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP