Husaberg fe 450 2005 renovering

Fast_Man

#11# Fast_man
Gick med
15 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Vit supermoppe
Har börjat klyva min motor och såg att det är något som skramlat runt i cylindern.
Tror det är brickan till luftfiltret.
Det är lite jack i kolven så den ska bytas.

Cylindern såg okej ut, va lite smårepor framtill och baktill.
Framtill kunde man känna reporna lite men baktill syntes dem bara.
Min fråga är då: ska man byta den eller kan man rädda den på något sätt?

Vilka delar ska mätas upp och vad är det i så fall för toleranser?

Någon som har länk till en mekmanual?
 
Ramlager och kamdrivningen är ju lämpligt att se över eller byta, slipa in ventiler.

Trampa inte av kickaxeln när du ska ha igång den.
 
Om motorn spikar kan det se ut som att något har skramlat runt där inne. Det blir små kratrar i kolv och topp. Finns det fler tecken på att det är något som har skramlat runt?

Spikning kan ske pga t.ex snål bränsleblandning, för mycket förtändning eller lågoktanig soppa.
 
cylindern ser väll rätt ok ut med tanke på åldern en lätt honing om det är stålfoder är det nikasil så krävs det lite andra saker då vanlig honing inget ger.

kolven är väll inte så skadad heller enligt vad jag tycker men det ser ut som stort spel mellan cyl o kolv, säkert ide att byta ut kolven då den gått några tim ganska säkert.

vevbults lager en vevstake mät spelet mellan vevstake o vevskinkor,
byt kolvbultslager oavsett om du byter kolv.'
byt ramlager när du ändå har nere motorn det kostar inte många hundra men det är skönt att veta att dom är ok, har för mej att husa hade problem förr med vevlagrena men det kanske inte gäller denna modellen.

packningar p-boxar mät upp koppling schimsa upp ev glapp i v-låda.

sedan bara att gasa uttav hil-ete igen:tummenupp
 
Gött med cylindern!
Det är nikasil har jag för mig, ska kolla upp det. vart vänder man sig för att få den åtgärdad?

Kan rucka lite lätt på kolven, så det glappar lite mellan kolv och cylinder.
Byter lagren, packboxar, kolv och kamkedja då jag inte vet något om hur den varit skött innan.
Tråkigt att få ett ras som invigning på våren!
Ska man köra på en standard kolv 100mm?
Är det bara att ta ett skjutmått för att mäta upp eller behövs det större nogrannhet?

Funderar på att uppgradera vattenpumpen, hittade något kitt med aluminium impeller och annan kåpa.
Hittade kittet på en sida som sålde Husaberg prylar för sidvagnscross. Skulle öka flödet.
 
nicasil honas med speciella borstar som man kör med ex borrmaskin vet dock ingen som har så stora som klarar 100 mm.

mäta upp cylinder o kolv kan nästa vilken mekanisk verkstad som svarvar och fräser som helst mikrometer på kolven och trepunkts invändig mikrometer i cyl, cylindern skall mätas både uppe och nere på flera punkter så du får reda på hur oval den ev blivit.

när du vet cyl diametern så kollar du vad hanboken säger i spel mellan cyl o kolv sedan beställer du den kolvstorlek som behövs original/överdim.

alla mått och toleranser du behöver finns garanterat i handboken/manualen håller du dej till dessa toleranser så fungerar motorn som det var tänkt från husa.


kolla samtidigt över oljan i framgaffel den blir slammig och det brukar göra underverk att byta den 100 spänn är det lätt värt, byt samtidigt bakhjulslager o pboxar där bakhjulets lager brukar få bra med pisk av vridet i stånkor.

kylningen är säkert inget problem med men som sagt byt p-boxen i vattenpumpen att dom kör med mera flöde på motorn i sidvagns utförande är inte konstigt då det går jaeveln så tungt att släpa på den högen med skrot o två pers genom lera o skit,, tror inte du behöver detta som en väg/grus busar hoj.

bättre att byta en grej för mycket på vintern o kunna köra på sommaren i stället för att meka soliga dagar.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top