Husaberg FE 400 vs Husqvarna TE 410??

neas

Neas
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Malmö
Hoj
Gammal Muskelfighter
Provar här oxå...

Undrar vilken av dessa hojar som rekommenderas vad gäller körglädje, pålitlighet, reservdelar, motorkaraktär osv??

Vore glad om någon har något tips!!

(Husaberg -99 och Husqvarna -96)

Mvh Neas
 
Då säger jag:Husaberg.Nyare,smidigare och billigare reservdelar.-99 är sista modellen med det chassiet,och -00 sista generationen av motorn,ganska färdig utvecklad.
 
Åmotar´n skrev:
Då säger jag:Husaberg.Nyare,smidigare och billigare reservdelar.-99 är sista modellen med det chassiet,och -00 sista generationen av motorn,ganska färdig utvecklad.

Instämmer helt.

Pålitligthet: Jag har kört en hel del med en Husaberg 400 -99:a, och det var aldrig några problem med den. Men som alltid gäller det att vara noga med oljan, rätt intervall och kvalitet. Modellen är dessutom väldigt lättmekad.

Reservdelar: Enkelt att få tag i. För att undvika göra reklam för någon handlare så kolla under återförsäljare på Husaberg.se. Jag är säker på att det finns en handlare nära dig åxå. Hässleholm kanske :)

Motorkaraktär: Jämfört med Husaberg 650 så saknar den en del bottenvrid :hihi men förövrigt är den väldigt pigg och rapp. Ska jag vara riktigt ärlig så var jag snabbare i skogen med 400:an än vad jag är med min 650.

Körglädje: Även om det inte är ett effektmonster (jmf med 650:n) så kommer du uppskatta hojen då den är väldigt lättkörd. Den kan även uppfattas som lite lugnare och mindre nervös i chassit jämfört med det som kom -00.
 
Last edited:
Vad ska du ha den till?

Jag har en Husqvarna 410 TE som enduro hoj och det funkar den alldeles utmärkt som. Men om du ska ha den som motard ska du nog välja husabergaren, för lite effekt i qvarnan...
 
Själv har jag en FE 501 00a som jag är mycket nöjd med!. Inte lika tung och klumpig som 650n och inte lika klen som 400an Alltså en kompromiss av båda. 00an har som sagt det nya chassit så den skulle jag rekommendera starkt. :tummenupp
 
philsson skrev:
Själv har jag en FE 501 00a som jag är mycket nöjd med!. Inte lika tung och klumpig som 650n och inte lika klen som 400an Alltså en kompromiss av båda. 00an har som sagt det nya chassit så den skulle jag rekommendera starkt. :tummenupp

Hmm, jag trodde 650n vägde lika mkt..

:hihi

/Dave
 
philsson skrev:
det kanske den gör. :confused: ursäckta mig isf. my bad att jag inte kollat upp bättre än så :brinnerup
Varför köpte jag inte en 650 då. :huvet

:hihi

Borde inte en 650 vara lättare? Jag menar, det är ju större hål i motorn.. :kocko :hihi

Om du ska köra skog e det lite mkt. Alltså räcker den du har gott o väl.

/Dave
 
philsson skrev:
det kanske den gör. :confused: ursäckta mig isf. my bad att jag inte kollat upp bättre än så :brinnerup
Varför köpte jag inte en 650 då. :huvet

Du har rätt även om dom du nu har fel och dom väger lika mycket, iom den större roterande massan i 650 upplevs maskinen som tyngre.
 
avatar skrev:
Du har rätt även om dom du nu har fel och dom väger lika mycket, iom den större roterande massan i 650 upplevs maskinen som tyngre.
:va kan du förklara detdär lite mer grundligt är du snäll.
 
philsson skrev:
:va kan du förklara detdär lite mer grundligt är du snäll.

Javisst, gärna! Du skrev att din 501 inte var lika tung och klumpig som 650. David.P opponerade sig då mot detta och skrev att de väger lika mycket.
Du har således FEL på denna punkt (pungt).

Men du har samtidigt alldeles rätt i och med att:

Din 501 har mindre roterande massa som jobbar mot dig när du ska knäcka din MC runt träd, stenar och annat som är olämpligt att köra igenom.
Således upplevs din 501 lättare och smidigare än Davids 650 trots samma vikt (om de nu har samma vikt)

Du har alltså rätt fast du har fel.

Eller har jag fel?
Vem har rätt och vem har fel? :confused:
 
avatar skrev:
Javisst, gärna! Du skrev att din 501 inte var lika tung och klumpig som 650. David.P opponerade sig då mot detta och skrev att de väger lika mycket.
Du har således FEL på denna punkt (pungt).

Men du har samtidigt alldeles rätt i och med att:

Din 501 har mindre roterande massa som jobbar mot dig när du ska knäcka din MC runt träd, stenar och annat som är olämpligt att köra igenom.
Således upplevs din 501 lättare och smidigare än Davids 650 trots samma vikt (om de nu har samma vikt)

Du har alltså rätt fast du har fel.

Eller har jag fel?
Vem har rätt och vem har fel? :confused:
förstår inte hur den massan som snurrar innanför motorn kan ha någon betydelse. Allt låter ologiskt för mig. Varför väger inte 400an lika mycket som 650n då?. Det är väl bara slaglängden osv som skiljer. Samma ram, block osv right?.
 
philsson skrev:
förstår inte hur den massan som snurrar innanför motorn kan ha någon betydelse. Allt låter ologiskt för mig. Varför väger inte 400an lika mycket som 650n då?. Det är väl bara slaglängden osv som skiljer. Samma ram, block osv right?.
Det skiljer ju bara ett ca ett kg mellan 400 och 650,och det är det större vevpartiet och högre cylindern på 650 som gör skillnaden.Men det känns som betydligt mer om du provar i ett endurospår tex.All roterande massa strävar ju rakt fram.Därför(och pga av den brutalare motorkaraktären)känns en 650 mycket bångstyrigare.Om du däremot tar din hoj och kör en runda i spåret med 5 liter i tanken,tankar i fullt(9 liter)och kör ett varv till märker du garanterat ingenting trots ca 3 kg viktskillnad.Eller prova en 125 och en 250 cross med ungefär lika chassimått på bana och känn skillnaden...
 
Busaberg skrev:
Det skiljer ju bara ett ca ett kg mellan 400 och 650,och det är det större vevpartiet och högre cylindern på 650 som gör skillnaden.Men det känns som betydligt mer om du provar i ett endurospår tex.All roterande massa strävar ju rakt fram.Därför(och pga av den brutalare motorkaraktären)känns en 650 mycket bångstyrigare.Om du däremot tar din hoj och kör en runda i spåret med 5 liter i tanken,tankar i fullt(9 liter)och kör ett varv till märker du garanterat ingenting trots ca 3 kg viktskillnad.Eller prova en 125 och en 250 cross med ungefär lika chassimått på bana och känn skillnaden...
ligger nåt i det du säger. 501an känns klumpigare än en 250 exempelvis trots den låga viktskillnaden. :3freak
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top