Husaberg FC450-07 plugg?

draccatryck

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Hässleholm
Hoj
Husaberg FC450 -07
Vad är det för plugg som suttit på toppen på min Husaberg ?
Någon som vet var man kan beställa en sådan som ska sitta där ?
Den som suttit där nu har nog varit hemgjord antagligen drav den gått sönder också.
 

Bifogat

  • 20131222_110418.jpg
    20131222_110418.jpg
    233.2 KB · Visningar: 177
  • 20131222_110433.jpg
    20131222_110433.jpg
    210.9 KB · Visningar: 154
  • 20131222_110438.jpg
    20131222_110438.jpg
    211.2 KB · Visningar: 115
Hehe med största sannolikhet förra ägaren. Kan därför han sålde den billigt.. Antar att där inte ska nån plugg egentligen?
 
Nej där skall inte sitta en plugg. Prova att blåsa genom den och se om det är en 1-vägs ventil.

Det är nämligen vevhusventilationen och skall inte pluggas. Från början ventilerades den ut till luftburken men många byggde om med div filter.
 
Provade att blåsa men svårt att komma åt.. Men verkar att det går att blåsa (tar ej emot)?

Frågan är om det är motorras på gång för verkar som det kommer vätska ur ventilhusventilationen. Kan vara det han försökt dölja genom att plugga hålet?:va
 
Provade att blåsa men svårt att komma åt.. Men verkar att det går att blåsa (tar ej emot)?

Frågan är om det är motorras på gång för verkar som det kommer vätska ur ventilhusventilationen. Kan vara det han försökt dölja genom att plugga hålet?:va

Det skall gå att blåsa men inte att suga genom den. Vevhusventilationen är till för att vädra ut övertrycket som bildas av att kolvringarna aldrig är helt täta. Original går där en slang upp till ramen som agerar luftburk. Hur är det ombyggt på din?
 
Observera att du har 2 (!) utgångar på ventilkåpan som fungerar som vevhusventilation på din årsmodell! Slangen som ligger närmast kylaren och ligger dragen över och till höger om motorn fungerar (för hoppningsvis!) som vevhusventilation och borde i änden på slangen ha någon form av backventil. Det du håller i handen är en blockering för att slippa använda 2 separata slangar till vevhusventilationen.

Original så sitter det en 2-1 gummislang (ser ut som ett upp och ner vänt Y) från ventilkåpan till ramen. Jag hoppas att förra ägaren pluggade hålet i ramen annars har motorn sugit i sig ofiltrerad luft...

Original gummislang är nummer 10 på bilden.

Breather hose.jpg
 
+1 på Ghost. Många pluggade ena kanalen för att slippa motorolja i luftburken vilket var ett vanligt problem. Allt är helt i sin ordning.
 
precis
ganska vanligt att man pluggar bakre ventilationen på grund av att det kastas upp olja i ventilationen när man varvar mkt, denna olja sugs sedan in i ramen/luftburken in i förgasaren och hojen ryker....

Se som sagt till att om du kör vidare sådär att bakre ventilationen är pluggad
och att hålet i luftburken/ramen är tätt med.
 
precis
ganska vanligt att man pluggar bakre ventilationen på grund av att det kastas upp olja i ventilationen när man varvar mkt, denna olja sugs sedan in i ramen/luftburken in i förgasaren och hojen ryker....

Se som sagt till att om du kör vidare sådär att bakre ventilationen är pluggad
och att hålet i luftburken/ramen är tätt med.
För hög oljenivå i motorn gör också att det blir mer olja i vevhusventilationen.
 
Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Back
Top