husaberg eller inte?

streetgixxer

FSRacing Supermoto/Trial
Gick med
5 Dec 2006
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM 500 SM -12,Orion 125cc fiddy -09
tjena ja funderar på en husaberg 500 serien supermotard, skulle kolla om det är någon som har en o kan säga hur de är? är de bara skit som måste repareras hela tiden eller går dom fint? hör gärna av er:tummenupp
 
Har själv en Husaberg 501 SM Konverterad. Mycket nöjd med cykeln men det är en del skruvande.
 
tjena ja funderar på en husaberg 500 serien supermotard, skulle kolla om det är någon som har en o kan säga hur de är? är de bara skit som måste repareras hela tiden eller går dom fint? hör gärna av er:tummenupp

Beror väll på vad du ska köra?
 
Klart du ska ha en husa! 500 serien vet jag inte mkt om men min 650 är ngt av det roligaste och mest tillfredställande adrenalinkick jag köpt på länge....:D

Dock måste man vara medveten om vad man köper för maskin när det kommer till en sådan här extrem cykel, tänk på varför de togs fram en gång tiden. Det är ingen maskin man kör tills man känner att nu e det kanske dax att serva. Den stackars lilla litern olja ska försörja både koppling, vxl låda samt resterande del av motorn och kräver sina byte efter 5 h timmar. Inget ting att tumma på enligt min mening. Det är en enstånka och enstånka är lika med vibrationer, vibrationer är lika med förslitning osv.. Efter 100 h klyvs motorn, har precis gjort det på min och den pris lappen slutade runt 10000:-

I gengäld så har du en smidig maskin på ca 110 kg och en 60 häst som letar sig ut i ditt bakhjul det blir skitkul. Den går som en skållad ekorre men som sagt den kräver sin tillsyn....


Du kommer att få mkt skoj, om du inte e rädd för att skruva lite dvs...:)

MVH Patrick
 
Tror inte det är några problem om man bara byter olja/filter vid 5-7 tim körning, kollar ventiler och luftfilter vid varannat oljebyte. Min har funkat klockrent och det är den roligaste hoj jag haft. Den är dock till salu för jag ska börja köra enduro på bana så kan inte ha 2 hojar:tummenupp
 
Husa gör bra hojjar!! byter du olja 5e tim,ventilkoll 10e tim och kolvbyte 50-70tim + helren 100-150tim så håller dom hur bra som helst.. :tummenupp
 
Last edited:
En grej värt att tänka på kan vara husaberg val beroende på körning. Själv är jag intresserad av både Enduro och Cross men ville främst av allt börja köra Motard. Det kan tyckas att bästa alternativet alltid är störst och starkast, men så är inte fallet när man ska försöka ta sig fram smidigt i skogen eller på crossbanan. Även en Husa 400 har effekt så det räcker för att behöva byta kalsonger några gånger per träningspass om man kör till ex i skogen, och på gata är en 400 inte mycket att hänga i julgranen. Fråga digsjälv vad du kommer att köra för något. På gata är det inget snack om saken. Ska man ändå serva lika mycket på en 400 som på en 650 så finns ingen anledning att köra just något annat. Men trots det knappa halva kilot som skiljer 650n från minstingen 400n så blir det en del mer roterande massa om du ska köra bana. Därför kompromissade jag och köpte 500n, är inte 100% nöjd med den varken på crossbanan eller på gatan men det är en enligt mig en bra kompromiss tills jag stabilicerat min körning till antingen det ena eller det andra.

Lite värt att tänka på. :tummenupp



Sen är ju dämpningsvalet också en fråga. :tungan
 
ok nu har jag en husa på G, den har motard hjul o cross, men det ända han har är en crossframskärm, så är det någon som vet varrt det finns någon husa återförsäljare som säljer tex en motard framskärm mm.:)
 
Har en 550 och är grymt nöjd, visserligen är inte mycket orginal kvar men karaktären finns ju kvar av 550 motorn:tummenupp
 

Bifogat

  • PICT1711.JPG
    PICT1711.JPG
    141.1 KB · Visningar: 80
Last edited:
nej men det var inte det som det handlade om :) görs dom än? fiat 600 görs inte längre men det finns några som köper dom. LP skivor finns oxå osv osv

Nej tyvärr? Så finns dem inte längre. Blev väl 550 som tog över. Vet inte riktigt men jag tror 03 var sista årgången av just 501.
 
ok då är jag med.. vet att sm görs i 550 men visste inte om den gjordes i tex cross eller enduro typ.
 
Back
Top