Husaberg eller Husqvarna??!!

ojjehojje

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2007
Hoj
KTM 640 LC4 03
Hej!
Är sugen på att köpa en större Husaberg eller Husqvarna, kan bara itne bestämma mig. Jag hade tänkt mig att den sak vara lv-reggad. Vad passar då bäst? Är mest sugen på en Husaberg, men vet ej vad som är smartast att köpa.

Det kommer nog inte bli så mkt ren terrängkörning eftersom den ska vara reggad, den kommer därför inte bli så jätte pressad så sett.

Skulle vilja ha lite tips om för och nackdelar med dessa hojar samt goda råd om hur jag ska välja.

Tack så länge/ Johan

Last edited:
En SM 610 vore väl lämplig som gathoj?

Bifogat

• 610.jpg
    610.jpg
    29.7 KB · Visningar: 117
väljer du Husqvarnan som är jevligt ball så måste du bara sätta dit en annan framlykta, samt framskärmen, ser ut som skit. :D

Men jag tänker lite mer på prestandan i hojen, kvalitetsmässigt, slitage? service m.m

Tips och Råd?

Husqvarnan är säkert en bra kompromiss om man vill köra mer mellan serviceintervallerna men ändå ha en hyfsat rolig motard. Tror där är ca 53 hk i dem och detta kan då jämföras med husans nästan 65 hk (i motorn) orginal. Vikten är oxå stor skillnad på, husqvarnan väger nog ca 30-35 kg mer så summan av kardemumman är väl att Husan garanterat är en roligare hoj att köra men man får serva oftare, sen är nog reservdelarna billigare oxå till husan då husqvarna nu ägs av en italiensk motorcykeltillverkare (Aprilia:confused: ?), dock inget jag är helt säker på.

Husqvarnan är säkert en bra kompromiss om man vill köra mer mellan serviceintervallerna men ändå ha en hyfsat rolig motard. Tror där är ca 53 hk i dem och detta kan då jämföras med husans nästan 65 hk (i motorn) orginal. Vikten är oxå stor skillnad på, husqvarnan väger nog ca 30-35 kg mer så summan av kardemumman är väl att Husan garanterat är en roligare hoj att köra men man får serva oftare, sen är nog reservdelarna billigare oxå till husan då husqvarna nu ägs av en italiensk motorcykeltillverkare (Aprilia:confused: ?), dock inget jag är helt säker på.

Cagiva vill jag minnas

var det inte mv agusta som köpte husqvarna:confused: ..eller jag kanske har fel!...jag har iaf köpt mig en husqvarna 510 som jag e riktigt nöjd med...service var 100 mil (olja, filterden gar bra, har runt 57-58 hk i motorn och vager 120 kilo!...det e en riktigt rolig hoj som jag kan rekomendera!

"1987 såldes motorcykeltillverkningen till italienska Cagiva. Leif Johansson var VD för Husqvarna Motorcyklar 1979–1982."
taget från wikipedia.org

men jag håller med att 510smr är en bra hoj, vibrerar mycket enligt mitt tycke dock.

Då har nog jag kört fel Husa då med andra ord. :tungan

Ja, det har du nog gjort. Min vibrerar såklart en del men det gör alla enstånkor, t.ex. KTM 640 som är en gathoj vibrerar mycket mer vilket kan tyckas konstigt då den är anpassat för "touring" och därmed borde ha bättre komfort.

Har funderat på att regga om en husqvarna cross till lv, är det bökigt? Med strypninagr, blinkers, framlampa m.m.?

var det inte mv agusta som köpte husqvarna:confused: ..eller jag kanske har fel!...jag har iaf köpt mig en husqvarna 510 som jag e riktigt nöjd med...service var 100 mil (olja, filterden gar bra, har runt 57-58 hk i motorn och vager 120 kilo!...det e en riktigt rolig hoj som jag kan rekomendera!

Visst är det så Jerry, du har väll inte missat den fina präglingen av MV Agusta på chassimärkningen???

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul