Husaberg elfrågor

rosena

speedskiiare
Gick med
27 Jan 2005
Hoj
diverse
Halloj!

Jag har en husabergare som jag håller på att koppla lite ljus osv på, så som jag har förstått det så är det 2*70 watt men det försvinner mycket i likriktning osv. Jag har mina hjälmspottar inkopplade på framlysets el och dom lyser kanon fint vitt!
Nu till frågan! Det finns mer ström på hojen som verkar vara oberoende av hjälmljusets ström, dvs den andra gula kabeln.
Testade att koppla in ett extraljus med en 55 watts lampa på den andra gula, och det lyser helt okej på tomgång men när man varvar så lyser den mindre.
hjälmspottarna lyser fullt bra, och man kan hålla på stänga av den andra lampan utan att spottarna reagerar, som dom bör göra om strömmen inte räcker till eftersom det är 2*35 watt + 55 watts lampan.

Tycker att eftersom ström finns så borde man ju kunna få ordning på den så den går att använda? OBS: Batteri och startmotor är bortkopplade.

Grymt tacksam för svar! Har grubblat på det här länge men aldrig kommit till att fråga
Har ringt karlströms och där fick jag det svaret att det går att koppla förbi startmotor och batteri och därmed få ut 140 watt. Men det råder så olika åsikter på det, så blir aldrig klok

Hoppas texten går att förstå
Har sökt min ikke funnit
MVH // Rasmus

Tyvär. :( de har fel ang likriktare, batteri osv. Den ger inte mer än 2*35 ändå, det är spolen som är "kasst" eller husaberg som uppger för höga siffror. Du måste nog koppla på ett batteri om du skall få det att funka bra. Sorry. :(

Okej, men grejen är ju den att 35 wattarna lyser kanon dvs fullt ut. Så det måste vara minst 70 watt? Sen så lyser ju det andra lyset också utan att påverka ljuset på 35 wattarna så måste ju vara mer än 70 watt? :va
På tomgången lyser h3 lampan som är på 55 watt helt okej men som sagt lyser mindre när man varvar. (tillsammans med spotsen) Blir ju helt yr av det här :confused:
Nån med fler ideer?

MVH

Last edited:
Det går två gula kablar från statorn,70+70 watt(lite optimistiskt).Original går ena kabeln till en likriktare och laddar batteriet,den andra till belysningen.Om du tar bort batteriet måste du ta bort likriktaren också och ersätta den med en spänningsregulator för växelström.Ska du köra med spottar kan du köpa en justerbar regulator från tex EMX och vrida upp spänningen.Spottar tål lätt 14 volt och det gör ganska stor skillnad på ljuset.

Busaberg skrev:
2558912 Det går två gula kablar från statorn,70+70 watt(lite optimistiskt).Original går ena kabeln till en likriktare och laddar batteriet,den andra till belysningen.Om du tar bort batteriet måste du ta bort likriktaren också och ersätta den med en spänningsregulator för växelström.Ska du köra med spottar kan du köpa en justerbar regulator från tex EMX och vrida upp spänningen.Spottar tål lätt 14 volt och det gör ganska stor skillnad på ljuset.

Okej! Precis, jag har använt tagit el från den likriktaren, det är då som strömmen svajar dvs lyser mindre när man gasar. Så det går alltså att lösa med en ställbar regulator. Då svajar det väll inte efter det då antar jag :)

Edit: Nån som kanske råkar ha en ställbar regulator liggandes kan ju hojta till! :rolleyes:

MVH

Last edited:
rosena skrev:
2559058 Okej! Precis, jag har använt tagit el från den likriktaren, det är då som strömmen svajar dvs lyser mindre när man gasar. Så det går alltså att lösa med en ställbar regulator. Då svajar det väll inte efter det då antar jag :)
Det behövs inte en ställbar för att det ska funka heller,utan räcker med en sån som sitter original.Fördelen är att man kan öka spänningen och få bättre ljus.En justerbar kostar 595:-.Däremot funkar inte likriktaren(som du redan märkt)utan ett batteri eller kondensator till.

Busaberg skrev:
2559309 Det behövs inte en ställbar för att det ska funka heller,utan räcker med en sån som sitter original.Fördelen är att man kan öka spänningen och få bättre ljus.En justerbar kostar 595:-.Däremot funkar inte likriktaren(som du redan märkt)utan ett batteri eller kondensator till.

Okej!!! Perfekt då vet jag det :) Nu är frågan den vart får man tag på en kondensator, kollade på elfa.se, men finns ju miljoner så vet inte vad man ska ha :confused:
Känner mig dum som tjatar så mycket hoppas det är lugnt :)
Så då om jag förstått rätt så kommer ljuset att fungera när man kompletterar likriktaren med en kondesator:tummenupp
Edit: Kollade på elschemat nu, på den andra gula kabeln så sitter det ju bara en regulator innan den går till lysena osv :va Borde man inte bara kunna köpa en regulator och trycka dit? Fast det var det du kanske menade.:rolleyes: Men jag vet inte, kanske bara jag som försöker vara smart :tungan
Tack så mycket för hjälpen!

MVH // Rasmus

Last edited:
rosena skrev:
2559594
Så då om jag förstått rätt så kommer ljuset att fungera när man kompletterar likriktaren med en kondesator:tummenupp
Jo det kommer det att göra,men det var inte direkt så jag menade.Med den halvvågslikriktaren som sitter där nu kommer du att få stora effektförluster och inte i närheten av 70watt.Bort med den och kör växelström istället.Det är ingen mening att köra likriktat om du inte ska använda xenonlampor.

Okej kanon! Nu är jag med! Yippie :D Tack för hjälpen å tålamodet! :tummenupp
Nu blir det att koppla:)

MVH // Rasmus

Halloj!

Tänkte bara säga det att jag har med garanterat fått ut över 110 watt i min husaberg! Har provkört med 2 stycken 55 watts halogen lampor! Både lyser hur fint och vitt som helst! :)
Det jag gjort är att koppla förbi likriktare osv. Så borde nu ha minst 110-120 watt i hojen! Kanonskönt nu inför vintern :yoparty

Tack för hjälpen Busaberg :tummenupp
MVH // Rasmus

rosena skrev:
2571552 Halloj!

! Har provkört med 2 stycken 55 watts halogen lampor! Både lyser hur fint och vitt som helst! :)

Tack för hjälpen Busaberg :tummenupp
MVH // Rasmus

Tänkte bara fråga räcker det med 2st 55w på skallen för att kunna åka enduro ordentligt? Har aldrig åkt i mörker förut och funderar på att fixa ljus till nån av hojjarna nämligen.

Beror ju på hur kräsen man är och hur snabbt man åker.
Jag har kört med endast 2*35 watt på hjälmen förut och det har fungerat.
Om slingan där man kör är lite långsam behövs ju inte samma belysning.
Jag tycker att 2*35 watt räcker för enduro slingan, men i vinter kommer jag köra 2*35 watt philips masterline Es. Och en extralyse fram med 55 watt h3.
Tänker att det kan vara bra att ha ett lång ljuskägla också om man ska köra skoterleder och sånt i vinter!:tummenupp
Kommer blir xenon för mig om nåt år, när ekonomin tillåter!:)
MVH

rosena skrev:
2572191 Beror ju på hur kräsen man är och hur snabbt man åker.Jag tycker att 2*35 watt räcker för enduro slingan,
Kommer blir xenon för mig om nåt år, när ekonomin tillåter!:)
MVH

Nån som kan trycka på ungefär hur mycket bättre ett xenon är än vanliga spots? Är sugen på att köra en variant av emx's xenon hjälmljus och nått xenon på hojjen. Klarar min hoj det? Har hört att xenon suger mindre ström från generatorn?

Finns det några sätt att kräma ut mer ur ett SEM system? Hojjen e en husa 650 02'a.

Va tycker ni vore hyffsat optimalt i lysväg på vad en husa klarar.

Ska tydligen vara ruggit bra med xenon, har sett när folk kör med det! Lyser upp ganska fint må ja säga.
Många säger olika men det jag har har hört är att 35 watt xenon ska väll motsvara dryga 150 watt halogen. De flesta brukar köra med en 35 wattare på hjälmen.
Jag har kopplat om mitt Sem system, kopplade förbi elstart och batteri (går lika bra att kicka tycker jag).
Sen tog jag den ena gula kabeln som går från generatorn och tog ut ström från den.
Använt mig av en regulator, så får ut ca 110-120 watt tillsammans med andra gula kabeln nu kan jag tänka mig 2 stycken 55 watts h3 lyser krit vitt!

MVH

Drar mindre ström är juh ett lite knepigt uttryck att använda sig av för man kan inte jämföra halogen och xenon på det sättet. Men en 35W xenonlampa drar oftast ca 40-50W med drivdonet medans en 35W halogen drar just 35W. Men en 35W Xenon motsvarar kanske 120W halogen och har ett mycket vitare och mera dagsljusliknande sken. Jag kör med 2st 35W xenon och det räcker gott och väl, har ett kåsalyse med men en 55W biltema superwhite halogen H1a i, men den har ingen chans mot xenonlysen. Den enda gången som den var nåt att ha var på grusvägar där den lyste marginellt längre än mina hjälmlampor så nu skippar jag den.

Vet inte hur det är med motorcyklar osv. Men morbror min installierade det på sin traktor. Själva upptändningen av xenon drar mer, men när den väl är igång drivs den med bra mycket mindre ström. Men så funkade det på hans lampor. :/

Alltså jag menar att det beror juh på vad man byter från, byter man från 55W halogen drar det mindre, byter man från en 35W halogen drar den mer.

*/ ?>
Nyheter
Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Back